Wyszukaj po identyfikatorze keyboard_arrow_down
Wyszukiwanie po identyfikatorze Zamknij close
ZAMKNIJ close
account_circle Jesteś zalogowany jako:
ZAMKNIJ close
Powiadomienia
keyboard_arrow_up keyboard_arrow_down znajdź
removeA addA insert_drive_fileWEksportuj printDrukuj assignment add Do schowka
insert_drive_file

Orzeczenie

Wyrok WSA w Szczecinie z dnia 4 października 2018 r., sygn. II SA/Sz 581/18

Budowlane prawo

 

Wojewódzki Sąd Administracyjny w Szczecinie w składzie następującym: Przewodniczący Sędzia WSA Maria Mysiak, Sędziowie Sędzia WSA Katarzyna Grzegorczyk-Meder,, Sędzia WSA Katarzyna Sokołowska (spr.), Protokolant starszy sekretarz sądowy Katarzyna Skrzetuska-Gajos, po rozpoznaniu w Wydziale II na rozprawie w dniu 4 października 2018 r. sprawy ze skargi J. K. i W. K. na decyzję Samorządowego Kolegium Odwoławczego w S. z dnia [...] r. nr [...] w przedmiocie warunków zabudowy oddala skargę.

Uzasadnienie

Burmistrz D., decyzją z dnia [...] r., na podstawie art. 59 ust 1 w zw. z art. 4 ust. 2 pkt 2, art. 60 ust. 1, art. 61 ust. 1 i art. 64 ustawy dnia 27 marca 2003r. o planowaniu i zagospodarowaniu przestrzennym (Dz. U. z 2017 r., poz.1073 - j.t. ze zm.), dalej jako: "u.p.z.p." oraz art. 104 ustawy z dnia 14 czerwca 1960 r. Kodeks postępowania administracyjnego (Dz. U. z 2017 r., poz. 1257- j.t. ze zm.), dalej jako: "k.p.a.", odmówił J. K. ustalenia warunków zabudowy na działce nr [...], obręb [...] miasto D., dla inwestycji polegającej na budowie budynku sklepu spożywczo-przemysłowego wraz z niezbędną infrastrukturą.

Jako przyczynę odmowy ustalenia warunków zabudowy organ I instancji powołał okoliczność, że wnioskowana inwestycja jest niezgodna z przepisami odrębnymi mającymi zastosowanie w tej sprawie, ponieważ pozostaje w sprzeczności z § 3 ust. 1 rozporządzenia Ministra Gospodarki Komunalnej z dnia 25 sierpnia 1959 r. w sprawie określenia, jakie tereny pod względem sanitarnym są odpowiednie na cmentarze (Dz. U. Nr 52, poz. 315), dalej jako "rozporządzenie". Stosownie do tego przepisu, odległość cmentarza od zabudowań mieszkalnych, od zakładów produkujących artykuły żywności, zakładów żywienia zbiorowego bądź zakładów przechowujących artykuły żywności oraz studzien, źródeł i strumieni, służących do czerpania wody do picia i potrzeb gospodarczych, powinna wynosić co najmniej 150 m, przy czym odległość ta może być zmniejszona do 50 m pod warunkiem, że teren w granicach od 50 do 150 m odległości od cmentarza posiada sieć wodociągową i wszystkie budynki korzystające z wody są do tej sieci podłączone. Zdaniem organu, zakres unormowania ww. przepisu odnosi się nie tylko do cmentarzy nowo budowanych, ale również do istniejących, a także do lokalizowanej w ich sąsiedztwie zabudowy. Celem bowiem rozporządzenia było określenie szerokości pasów izolujących teren cmentarny od innych terenów, a w szczególności terenów mieszkaniowych. Organ ustalił, że planowana inwestycja kwalifikuje się jako zakład przechowujący żywność, zaś działka objęta wnioskiem prawie w całości znajduje się w promieniu 50 m od istniejącego cmentarza, zlokalizowanego na działce [...], obręb [...], miasta D. (poza zasięgiem, znajduje się pas o szerokości ok. 7,5-10 m, od granicy z działką oznaczoną nr [...]). Zgodnie z przedstawioną koncepcją zagospodarowania terenu działki, budynek sklepu znajduje się zatem w strefie oddziaływania cmentarza, co oznacza, iż przedmiotowa inwestycja nie spełnia warunku określonego w art. 61 ust. 1 pkt 5 u.p.z.p.

close POTRZEBUJESZ POMOCY?
Konsultanci pracują od poniedziałku do piątku w godzinach 8:00 - 17:00