Wyszukaj po identyfikatorze keyboard_arrow_down
Wyszukiwanie po identyfikatorze Zamknij close
ZAMKNIJ close
account_circle Jesteś zalogowany jako:
ZAMKNIJ close
Powiadomienia
keyboard_arrow_up keyboard_arrow_down znajdź
removeA addA insert_drive_fileWEksportuj printDrukuj assignment add Do schowka
insert_drive_file

Orzeczenie

Wyrok WSA w Białymstoku z dnia 25 października 2018 r., sygn. II SA/Bk 231/18

Egzekucyjne postępowanie

 

Wojewódzki Sąd Administracyjny w Białymstoku w składzie następującym: Przewodniczący sędzia WSA Małgorzata Roleder, Sędziowie asesor sądowy WSA Elżbieta Lemańska (spr.), sędzia WSA Marek Leszczyński, Protokolant st. sekretarz sądowy Anna Makal, po rozpoznaniu w Wydziale II na rozprawie w dniu 25 października 2018 r. sprawy ze skargi K. K. na postanowienie P. Wojewódzkiego Inspektora Nadzoru Budowlanego w B. z dnia [...] stycznia 2018 r. nr [...] w przedmiocie nałożenia grzywny w celu przymuszenia oddala skargę

Uzasadnienie

Postanowieniem z dnia [...] grudnia 2017 r. znak [...] Powiatowy Inspektor Nadzoru Budowlanego w Z. (dalej: PINB), orzekając na podstawie art. 119, 121 § 5 i art. 122 ustawy z dnia 17 czerwca 1966 r. o postępowaniu egzekucyjnym w administracji (Dz. U. z 2017 r., poz. 1201 ze zm.), dalej: u.p.e.a., nałożył na zobowiązanego K. K. jednorazową grzywnę w celu przymuszenia w wysokości 52 654, 64 zł z powodu uchylania się od wykonania obowiązku wynikającego z tytułu wykonawczego oraz określił zasady uiszczenia grzywny, jak też obciążył zobowiązanego opłatą za wydanie postanowienia w kwocie 68 zł.

Organ pierwszej instancji ustalił, że na podstawie decyzji PINB K. K. był zobowiązany dokonać rozbiórki samowolnie zrealizowanej rozbudowy budynku obory o długości 12 m, szerokości od 5 m do 6, 60 m oraz wysokości od 3 m do 4,7 m na działkach o nr [...] (przed podziałem nr [...]) we wsi Ć. R. gm. K. Decyzja ta, jak wskazał PINB, jest ostateczna i podlega wykonaniu, dlatego PINB jako organ egzekucyjny obowiązków o charakterze niepieniężnym (art. 20 § 1 pkt 4 u.p.e.a.) był zobowiązany (art. 6 § 1 u.p.e.a.) do podjęcia działań mających na celu wyegzekwowanie obowiązku rozbiórki. Wskazał również, że uiszczenie grzywny nie zwolni zobowiązanego od wykonania obowiązku, dlatego najmniej uciążliwym dla inwestora działaniem będzie wykonanie rozbiórki. PINB wyjaśnił, że wysokość grzywny w przypadku obowiązku rozbiórki nie jest dowolna, ale stanowi iloczyn wskazanych w przepisie art. 121 § 5 u.p.e.a. elementów. W sprawie niniejszej wynik iloczynu odpowiada kwocie nałożonej grzywny.

close POTRZEBUJESZ POMOCY?
Konsultanci pracują od poniedziałku do piątku w godzinach 8:00 - 17:00