Wyszukaj po identyfikatorze keyboard_arrow_down
Wyszukiwanie po identyfikatorze Zamknij close
ZAMKNIJ close
account_circle Jesteś zalogowany jako:
ZAMKNIJ close
Powiadomienia
keyboard_arrow_up keyboard_arrow_down znajdź
removeA addA insert_drive_fileWEksportuj printDrukuj assignment add Do schowka
insert_drive_file

Orzeczenie

Wyrok WSA w Bydgoszczy z dnia 4 września 2018 r., sygn. II SA/Bd 547/18

Pomoc społeczna

 

Wojewódzki Sąd Administracyjny w Bydgoszczy w składzie następującym: Przewodniczący sędzia WSA Grzegorz Saniewski Sędziowie sędzia WSA Joanna Brzezińska asesor WSA Katarzyna Korycka (spr.) Protokolant starszy asystent sędziego Krzysztof Cisewski po rozpoznaniu na rozprawie w dniu 4 września 2018 r. sprawy ze skargi M. M. na decyzję Samorządowego Kolegium Odwoławczego z dnia [...] marca 2018 r., nr [...] w przedmiocie zasiłku celowego uchyla zaskarżoną decyzję oraz poprzedzającą ją decyzję Burmistrza S. z dnia [...] stycznia 2018 r., nr [...].

Uzasadnienie

Decyzją z dnia [...] r. nr [...] Burmistrz S., po ponownym rozpatrzeniu sprawy, na podstawie m.in. art. 40 ustawy z dnia 12 marca 2004 r. o pomocy społecznej (t.j. Dz.U z 2017 r. poz. 1769, dalej powoływanej jako "ups"), odmówił przyznania skarżącej M. M. wnioskowanego w sprawie zasiłku celowego z przeznaczeniem na naprawę budynku gospodarczego położonego w miejscowości K. [...] S..

W uzasadnieniu decyzji organ opisując dotychczasowy przebieg postępowania, wskazał w szczególności na przeprowadzony w sprawie wywiad środowiskowy, który potwierdził uszkodzenie przedmiotowego budynku gospodarczego w wyniku zdarzenia losowego noszącego znamiona klęski żywiołowej (nawałnicy z dnia [...] r.), a także na sporządzoną przez zespół do spraw szacowania szkód i pracowników nadzoru budowlanego "Ocenę uszkodzeń budynku spowodowanych działaniem zjawisk atmosferycznych - sierpień 2017 r." z dnia [...] r. w której wysokość strat w budynku gospodarczym (zerwanie około 10 płyt eternitowych z pokrycia dachowego, wepchnięcie części ściany szczytowej do środka budynku) oszacowana została na 6 %. Zdaniem organu pomimo powyższych strat należało w sprawie odmówić przyznania zasiłku celowego, gdyż na podstawie przeprowadzonego ponownie wywiadu środowiskowego ustalono, że skarżąca wraz z rodziną zaspokaja niezbędne potrzeby życiowe z uzyskiwanego przez męża skarżącej wynagrodzenia za pracę zarobkową w Komendzie Państwowej Straży Pożarnej (KPSP) w B. w wysokości [...] zł miesięcznie. Potwierdza to, jak stwierdził organ, że gospodarstwo rolne nie stanowi głównego źródła utrzymania rodziny. Zamieszkiwanie większą część roku w Ł. oraz praca - służba w KPSP w B. znacznie ogranicza możliwość prowadzenia gospodarstwa rolnego w K. . Analiza dokumentów zgromadzonych w sprawie oraz opisanej w wywiadzie środowiskowy sytuacji rodziny uzasadnia więc, zdaniem organu, odmowę przyznania świadczenia. Organ powołał się również na okoliczność, że wnioskowane świadczenie nie ma charakteru odszkodowania i ma na celu jedynie umożliwić poszkodowanym zaspokojenie ich podstawowych potrzeb, których nie mogą oni zrealizować wskutek szkód powstałych w związku klęską żywiołową. Wskazał też na zasady przyznania pomocy społecznej określone w art. 2 ust. 1 i art. 3 ups oraz na określone w piśmie Ministra Spraw Wewnętrznych i Administracji z dnia 17 sierpnia 2017 r. znak DOLiZK-IV-775-10/2017 "Zasady udzielania, ze środków rezerwy celowej budżetu państwa na przeciwdziałanie i usuwanie skutków klęsk żywiołowych, pomocy finansowej w formie zasiłków celowych, o których mowa w ustawie o pomocy społecznej, dla rodzin lub osób samotnie gospodarujących, poszkodowanych w wyniku zdarzeń noszących znamiona klęsk żywiołowych", z uwzględnieniem zmian określonych w piśmie z dnia 29 sierpnia 2017 r. znak DOLiZK-IV-775-20/2017 (dalej powoływanego jako "Zasady udzielania pomocy finansowej").

close POTRZEBUJESZ POMOCY?
Konsultanci pracują od poniedziałku do piątku w godzinach 8:00 - 17:00