Wyrok WSA we Wrocławiu z dnia 28 sierpnia 2018 r., sygn. II SA/Wr 58/18
Budowlane prawo; Administracyjne postępowanie
Dnia 28 sierpnia 2018 r. Wojewódzki Sąd Administracyjny we Wrocławiu w składzie następującym: Przewodniczący: Sędzia WSA Alicja Palus Sędziowie: Sędzia WSA Władysław Kulon (spr.) Sędzia WSA Anna Siedlecka Protokolant Natalia Rusinek po rozpoznaniu w Wydziale II na rozprawie w dniu 28 sierpnia 2018 r. sprawy ze skargi A. B. na decyzję Wojewody D. z dnia [...] r. nr [...] w przedmiocie wniesienia sprzeciwu wobec montażu tablicy reklamowej na elewacji budynku mieszkalnego oddala skargę w całości.
Uzasadnienie
A. B. oprotestował skargą kierowaną do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego we Wrocławiu decyzję Wojewody D. w przedmiocie sprzeciwu wobec montażu tablicy reklamowej na elewacji budynku mieszkalnego. Rzeczona decyzja zapadła w następującym stanie prawnym i faktycznym.
Zgłoszeniem z dnia 10 maja 2017 r. A. B. poinformował Prezydenta W. o zamiarze demontażu istniejącej tablicy reklamowej o wymiarach 8 m x 4 m na zachodniej części elewacji budynku mieszkalnego przy ul. P. we W. i montażu w to miejsce na elewacji nowej tablicy reklamowej o wymiarach 816 cm x 408 cm. Do wniosku dołączono oświadczenie o posiadanym prawie do dysponowania nieruchomością na cele budowlane oraz rysunek przedstawiający zgłaszaną tablicę na elewacji budynku. Prezydent W. decyzją z dnia [...] przyjmując w podstawie prawnej art. 30 ust. 6 pkt 2 i ust. 7 pkt 2 ustawy z dnia 7 lipca 1994 r. - Prawo budowlane (t.j. Dz. U. z 2016 r. poz. 290, z późn. zm.) oraz art. 104 Kodeksu postępowania administracyjnego (t.j. Dz. U. z 2016 r. poz. 23), dalej - k.p.a. i art. 92 ust. 1 i 2 ustawy z dnia 5 czerwca 1998 r. o samorządzie powiatowym (t.j. Dz. U. z 2016 r. nr 142, poz. 814) zgłosił sprzeciw do montażu tablicy reklamowej o wymiarach 816 cm x 408 cm na zachodniej części elewacji budynku mieszkalnego przy ul. P. we W. (dz. nr 150, AM-[...], obręb P.) i nałożył obowiązek uzyskania pozwolenia na budowę (montaż) przedmiotowej tablicy reklamowej. Uzasadniając wydane rozstrzygnięcie organ I instancji podał, że demontaż istniejącej tablicy reklamowej, w związku art. 31 ust. 1 pkt 2 ustawy Prawo budowlane, nie wymaga zgłoszenia, gdyż roboty budowlane polegające na montażu tablic reklamowych, zgodnie z art. 29 ust. 2 pkt 6 przywołanej ustawy, nie wymagają pozwolenia na budowę. Z kolei przedłożone do wniosku oświadczenie o posiadanym prawie do dysponowania nieruchomością na cele budowlane uznano za nieprawidłowe, gdyż budynek stanowi współwłasność, a nie własność inwestora, jak oznaczono w oświadczeniu tytuł, z którego wynika prawo do dysponowania wskazaną nieruchomością. Dodatkowo budynek przy ul. P. zlokalizowany jest w obszarze historycznego układu urbanistycznego osiedla P. we W. i zgodnie z art. 39 ust. 3 Prawa budowlanego prowadzenie robót budowlanych przy obiektach znajdujących się w tym obszarze wymaga uzgodnienia z wojewódzkim konserwatorem zabytków, które zobowiązany jest uzyskać organ administracji architektoniczno-budowlanej przed wydaniem pozwolenia na budowę, a więc w trakcie postępowania o pozwolenie na budowę. Według organu wykonanie zamierzonych robót wymaga pozwolenia na budowę, gdyż uzyskanie stanowiska Miejskiego Konserwatora Zabytków dotyczącego planowanych robót może nastąpić wyłącznie w postępowaniu o pozwolenie na budowę. Prezydent W. wyjaśnił nadto, że odstąpił od nałożenia na inwestora, w trybie art. 30 ust. 5c ustawy Prawo budowlane, obowiązku przedłożenia prawidłowo wypełnionego, zgodnie ze stanem faktycznym i prawnym, oświadczenia 04, gdyż nie miałoby to wpływu na końcowe rozstrzygnięcie.