Wyszukaj po identyfikatorze keyboard_arrow_down
Wyszukiwanie po identyfikatorze Zamknij close
ZAMKNIJ close
account_circle Jesteś zalogowany jako:
ZAMKNIJ close
Powiadomienia
keyboard_arrow_up keyboard_arrow_down znajdź
removeA addA insert_drive_fileWEksportuj printDrukuj assignment add Do schowka
insert_drive_file

Orzeczenie

Wyrok WSA w Kielcach z dnia 17 maja 2018 r., sygn. II SA/Ke 222/18

Samorząd terytorialny

 

Wojewódzki Sąd Administracyjny w Kielcach w składzie następującym: Przewodniczący Sędzia WSA Beata Ziomek, Sędziowie Sędzia WSA Jacek Kuza, Sędzia WSA Dorota Pędziwilk-Moskal (spr.), Protokolant Magdalena Niźnik, po rozpoznaniu na rozprawie w dniu 17 maja 2018 r. sprawy ze skargi Wojewody Świętokrzyskiego na uchwałę Rady Miasta Sandomierza z dnia 29 maja 2017 r. nr XLI/522/2017 w przedmiocie ustalenia regulaminu głosowania w wyborach przewodniczącego rady miasta stwierdza nieważność zaskarżonej uchwały w całości.

Uzasadnienie

Zaskarżoną uchwałą z dnia 29 maja 2017 r. nr XLI/522/2017 Rada Miasta Sandomierza, na podstawie art. 19 ust. 1 i 4 ustawy z dnia 8 marca 1990 r. o samorządzie gminnym (tekst jedn. Dz. U. z 2016 r. poz. 446 ze zm.), dalej przywołana jako "u.s.g.", podjęła uchwałę w sprawie ustalenia regulaminu głosowania w wyborach na przewodniczącego Rady Miasta Sandomierza (§1). W § 2 uchwały postanowiono, że wchodzi ona w życie z dniem podjęcia.

Skargę na powyższą uchwałę do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w Kielcach wywiódł Wojewoda Świętokrzyski, zarzucając: istotne naruszenie art. 42 u.s.g. oraz art. 2 ust. 1 i art. 13 pkt 2 ustawy z dnia 20 lipca 2000 r. o ogłaszaniu aktów normatywnych i niektórych innych aktów prawnych (tekst jedn. Dz. U. z 2017 r. poz. 1523), poprzez ich niezastosowanie, a w konsekwencji przyjęcie, że zaskarżona uchwała nie stanowi aktu prawa miejscowego i wchodzi w życie z dniem podjęcia.

Skarżący wniósł o stwierdzenie nieważności powyższej uchwały w całości.

W uzasadnieniu skargi Wojewoda cytując treść art. 19 ust. 1 u.s.g., stwierdził, że przepis ten nie zawiera delegacji ustawowej do uchwalania przez radę gminy przepisów normujących tryb dokonywania wyboru przewodniczącego i wiceprzewodniczących rady gminy. Stosownie natomiast do regulacji art. 22 ust. 1 u.s.g. organizację wewnętrzną oraz tryb pracy organów gminy określa statut gminy. Jak wskazał Naczelny Sąd Administracyjny w wyroku z dnia 8 stycznia 2001 r., II SA/Kr 1975/00, ustrój gminy, w tym przede wszystkim organizacja i zasady działania władz gminy podlegają regulacji przez radę gminy wyłącznie w statucie gminy; zagadnień tych nie należy regulować poza statutem gminy. Do przedmiotowych zagadnień należy również zaliczyć kwestie związane z wyborem przewodniczącego i wiceprzewodniczących rady gminy. Tym samym uregulowanie wskazanych wyżej kwestii może nastąpić jedynie w uchwale rady gminy o charakterze statutowym. Uchwała taka, jako akt prawa miejscowego, podlega zaś publikacji w wojewódzkim dzienniku urzędowym (tak m.in. WSA we Wrocławiu w wyroku z 19 maja 2011 roku, III SA/Wr 94/11).

close POTRZEBUJESZ POMOCY?
Konsultanci pracują od poniedziałku do piątku w godzinach 8:00 - 17:00