Wyrok WSA we Wrocławiu z dnia 19 maja 2011 r., sygn. III SA/Wr 94/11
Wojewódzki Sąd Administracyjny we Wrocławiu w składzie następującym: Przewodniczący Sędzia WSA Magdalena Jankowska-Szostak, , Sędziowie Sędzia WSA Sędzia WSA Bogumiła Kalinowska, Maciej Guziński (sprawozdawca), , Protokolant Monika Tarasiewicz, po rozpoznaniu w Wydziale III na rozprawie w dniu 19 maja 2011 r. sprawy ze skargi Wojewody D. na uchwałę Rady Miejskiej w K. z dnia [...] r. nr [...] w przedmiocie przyjęcia regulaminu głosowania wyboru radnego na Przewodniczącego Rady Miejskiej w K. I. stwierdza nieważność uchwały Rady Miejskiej w K. nr [...] z dnia [...] r. w sprawie przyjęcia regulaminu głosowania wyboru radnego na Przewodniczącego Rady Miejskiej w K.; II. określa, że zaskarżona uchwała nie podlega wykonaniu do dnia prawomocności wyroku
Uzasadnienie
Uchwałą z dnia [...] r., Nr [...], podjęta na podstawie art. 19 ust. 1 ustawy z dnia 8 marca 1990 r. o samorządzie gminnym (tekst jednolity Dz. U. z 2001 r., Nr 142, poz. 1591 z późn. zm.), Rada Miejska w K. przyjęła regulamin głosowania wyboru radnego na Przewodniczącego Rady Miejskiej w K.
Skargę na powyższą uchwałę do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego we Wrocławiu wniósł Wojewoda D., domagając się stwierdzenia nieważności zaskarżonej uchwały z powodu istotnego naruszenia art. 4 ust. 1, art. 13 pkt 2 ustawy z dnia 20 lipca 2000 r. o ogłaszaniu aktów normatywnych i niektórych innych aktów prawnych (Dz. U. z 2010 r., Nr 17, poz. 95) w związku z art. 22 ustawy o samorządzie gminnym oraz art. 88 i art. 94 Konstytucji Rzeczypospolitej Polskiej z dnia 2 kwietnia 1997 r. (Dz. U. Nr 78, poz. 483 ze zm.)
W uzasadnieniu skargi organ nadzoru wskazał, iż powołany przez organ stanowiący Gminy K. przepis art. 19 ust. 1 ustawy o samorządzie gminnym nie może stanowić samoistnej podstawy do określenia regulaminu wyboru radnego na przewodniczącego czy wiceprzewodniczącego rady gminy. Przepis art. 19 ust. 1 ustawy o samorządzie gminnym określa bowiem tryb wyboru przewodniczącego i wiceprzewodniczącego rady gminy, w ramach którego występują dwa akty: pierwszy z nich realizuje się w głosowaniu tajnym przez oddanie głosów na kandydata, a następnie ogłoszenie wyników przez komisję skrutacyjną, drugi natomiast stanowi uzewnętrznienie wyboru poprzez podjęcie przez radę gminy uchwały na podstawie właśnie art. 19 ust. 1 ustawy o samorządzie gminnym, stwierdzającej wybór na jedną z powyższych funkcji.