Wyszukaj po identyfikatorze keyboard_arrow_down
Wyszukiwanie po identyfikatorze Zamknij close
ZAMKNIJ close
account_circle Jesteś zalogowany jako:
ZAMKNIJ close
Powiadomienia
keyboard_arrow_up keyboard_arrow_down znajdź
removeA addA insert_drive_fileWEksportuj printDrukuj assignment add Do schowka
insert_drive_file

Orzeczenie

Wyrok WSA w Gorzowie Wlkp. z dnia 26 kwietnia 2018 r., sygn. II SA/Go 168/18

Prawo miejscowe

 

Wojewódzki Sąd Administracyjny w Gorzowie Wielkopolskim w składzie następującym: Przewodniczący Sędzia WSA Jacek Jaśkiewicz Sędziowie Sędzia WSA Grażyna Staniszewska Asesor WSA Jarosław Piątek (spr.) Protokolant referent stażysta Magdalena Komar po rozpoznaniu na rozprawie w dniu 26 kwietnia 2018 r. sprawy ze skargi Prokuratora Rejonowego na uchwałę Rady Miejskiej z dnia 18 marca 2005 r., nr XXVII/166/2005 w sprawie uchwalenia "Regulaminu udzielania pomocy materialnej o charakterze socjalnym uczniom będącymi mieszkańcami gminy" stwierdza nieważność zaskarżonej uchwały.

Uzasadnienie

W dniu 18 marca 2005 r. Rada Miejska, powołując się na przepis art. 90f ustawy z dnia 7 września 1991 r. o systemie oświaty (Dz. U. z 2004 r. Nr 256, poz. 2572 ze zm., obecnie tekst jedn. z 2017 r., poz. 2198 ze zm., dalej jako u.s.o.), podjęła uchwałę nr XXVII/166/2005 w sprawie uchwalenia regulaminu udzielenia pomocy materialnej o charakterze socjalnym dla uczniów będących mieszkańcami gminy. Uchwała opublikowana została w Dzienniku Urzędowym Województwa z dnia 4 maja 2005 r., Nr 21, poz. 445.

Skargę na powyższą uchwałę wniósł Prokurator Rejonowy. Zaskarżając w części obejmującej § 3, § 5 ust. 1, § 8 ust. 1, § 12 ust. 1, 2, 4, zarzucił jej istotne naruszenie prawa materialnego, tj.:

1) istotne naruszenie art. 90d ust 1 u.s.o. w zw. z w związku z art. 7 i art. 94 Konstytucji RP, § 137 w związku z § 143 rozporządzenia Prezesa Rady Ministrów w sprawie "Zasad techniki prawodawczej", poprzez niedokładne powtórzenie w § 3 § 5 ustęp 1 uchwały zapisów ustawy dotyczących warunków, które musi spełniać osoba chcąca uzyskać stypendium, w sytuacji, gdy w regulacjach o randze uchwały organu gminy nie mogą zostać zawarte materie ustawowe, a tym bardziej materie ustawowe zawierające jakąkolwiek modyfikację w stosunku do treści przepisu ustawy;

2) obrazę art. 90f pkt 3 u.s.o. w związku z art. 75 § 1 ustawy z dnia 14 czerwca 1960 roku Kodeks postępowania administracyjnego (Dz. U. z 2017 r., poz. 1257), dalej jako k.p.a. w związku z art. 7 i art. 94 Konstytucji RP stanowiącą rażące naruszenie prawa, poprzez ustalenie w § 12 ustęp 1, 2, 4, że udzielenie stypendium może następować na podstawie wniosku o refundację faktury oraz w ustępie 2 wskazanie, że refundacja uprzednio zaakceptowanych wydatków na podstawie odpowiednich faktur potwierdzających poniesione wydatki oraz w § 12 ustęp 4 poprzez wskazanie na podstawie wniosku o refundację i faktury przedłożonej przez ustalonego usługodawcę lub uprawnionego do stypendium, a w przypadku kosztów związanych z transportem na podstawie wniosku uprawnionego i biletów komunikacji publicznej, podczas gdy na podstawie powołanych wyżej przepisów po stronie rady miasta brak jest upoważnienia do wydania przepisów prawa miejscowego, wprowadzających zamknięty katalog środków dowodowych;

close POTRZEBUJESZ POMOCY?
Konsultanci pracują od poniedziałku do piątku w godzinach 8:00 - 17:00