Wyszukaj po identyfikatorze keyboard_arrow_down
Wyszukiwanie po identyfikatorze Zamknij close
ZAMKNIJ close
account_circle Jesteś zalogowany jako:
ZAMKNIJ close
Powiadomienia
keyboard_arrow_up keyboard_arrow_down znajdź
removeA addA insert_drive_fileWEksportuj printDrukuj assignment add Do schowka
insert_drive_file

Orzeczenie

Wyrok WSA w Rzeszowie z dnia 20 lutego 2018 r., sygn. I SA/Rz 6/18

Podatek od nieruchomości

 

Wojewódzki Sąd Administracyjny w Rzeszowie w składzie następującym: Przewodniczący S. WSA Piotr Popek Sędziowie WSA Małgorzata Niedobylska WSA Jarosław Szaro / spr./ Protokolant sekr. sąd. Joanna Kulasa po rozpoznaniu na rozprawie w dniu 20 lutego 2018 r. sprawy ze skargi "A" Sp. z o.o. w L. na decyzję Samorządowego Kolegium Odwoławczego z dnia [...] października 2017 r. nr [...] w przedmiocie podatku od nieruchomości za 2012 rok 1) uchyla zaskarżoną decyzję oraz utrzymaną nią w mocy decyzję Wójta Gminy L. z dnia [...] kwietnia 2017 r. nr [...], 2) zasądza od Samorządowego Kolegium Odwoławczego na rzecz skarżącej "A" Sp. z o.o. w L. kwotę 9.177 (dziewięć tysięcy sto siedemdziesiąt siedem) złotych tytułem zwrotu kosztów postępowania sądowego.

Uzasadnienie

Przedmiotem skargi "A" Sp. z o.o. w W. (dalej Spółka) jest decyzja Samorządowego Kolegium Odwoławczego (dalej SKO lub Kolegium) z dnia [...] października 2017 r. nr [...], wydana w sprawie podatku od nieruchomości za 2012 r.

Decyzją z dnia [...] maja 2016 r. nr R[...], Wójt Gminy określił "A" w W. wysokość zobowiązania w podatku do nieruchomości za 2012 r. w kwocie 1 096 577 zł.

Na skutek odwołania Spółki - SKO decyzją z dnia [...] listopada 2016 r. nr [...] - uchyliło decyzję organu I instancji i przekazało sprawę do ponownego rozpoznania.

Po ponownym rozpoznaniu sprawy Wójt Gminy decyzją z dnia [...] kwietnia 2017 r. nr [...], określił Spółce wysokość zobowiązania w podatku do nieruchomości za 2012 r. w kwocie 1 101 775 zł.

Postępowanie w sprawie wszczęto z uwagi na złożenia przez podatnika deklaracji na podatek od nieruchomości na 2012 r. oraz korekt, w których zaniżono wysokość zobowiązania podatkowego. Organ I instancji wskazał, że Spółka w dniu 23.01.2012 r. złożyła Wójtowi Gminy deklarację na podatek od nieruchomości za 2012 r., w której wykazała grunty związane z prowadzoną działalnością gospodarczą o pow. 216.418 m2; budynki pozostałe o pow. 4.148 m2; budynki związane z prowadzeniem działalności gospodarczej o pow. 7.375 m2, budowle o wartości 22.768.359 zł oraz grunty o pow. 91.748 m2. Łączna kwota zadeklarowanego za 2012 r. zobowiązania w podatku od nieruchomości wyniosła 807.721 zł. Na skutek składanych w 2012 r. kolejnych korekt deklaracji na podatek od nieruchomości w związku z zakupem oraz sprzedażą działek na dzień 27.07.2012 r. zadeklarowano wysokość podatku na 802.201 zł. W dniu 2.11.2012 r. złożono kolejną korektę deklaracji na podatek od nieruchomości wykazując jako zwolnione z podatku grunty, budynki i budowle oraz deklarując łączną kwotę zobowiązania w podatku od nieruchomości za 2012 r. w wysokości 669.337 zł. Organ w wyniku czynności sprawdzających ustalił, że w złożonych deklaracjach na podatek od nieruchomości za 2012 r. Spółka nie ujęła środków trwałych przekazanych jej przez Gminę w drodze umowy użyczenia. Ustalono również, że Spółka jest właścicielem oczyszczalni ścieków, którą zadeklarowała jako budynek. Organ stwierdził, że w ewidencji środków trwałych Spółki wykazane są następujące środki trwałe: "[...]", "[...]", "[...]", "[...]", "[...]" i "[...]". W ocenie organu rozstrzygając sprawę należało ustalić, czy wskazane obiekty stanowią budowle lub i części. W związku z powyższymi ustaleniami organ wezwał Spółkę pismem z dnia 20.11.2015 r. do złożenia korekty deklaracji na podatek od nieruchomości za 2012 r. W odpowiedzi Spółka pismem z dnia 1.12.2015 r. wyjaśniła, że nie jest właścicielem budowli - sieci kanalizacyjnej oraz wodociągowej i nie dokonuje odpisów amortyzacyjnych od budowli, które je stanowią. W związku z powyższym podstawą opodatkowania powinna być wartość rynkowa budowli, która nie może zostać ustalona z uwagi na brak możliwości zastosowania metod porównawczej oraz dochodowej. Spółka powołała się w tym zakresie na opinię rzeczoznawcy majątkowego, z której wynikało, że przepisy prawa nie pozwalają określić wartości rynkowej sieci oddanych w użytkowanie z uwagi na to, że nie mogą być przedmiotem obrotu, a w sytuacji możliwości zastosowania metody dochodowej, przedmiotowe sieci nie przynoszą i nie będą przynosić dochodu, a wręcz generują stratę. Spółka zakwestionowała zatem stanowisko organu podatkowego oraz przedłożyła jednocześnie w dniu 1.12.2015 r. korektę deklaracji na podatek od nieruchomości za 2012 r. deklarując łączną kwotę zobowiązania w wysokości 678.196 zł oraz podwyższając kwotę zobowiązania podatkowego o 8.859 zł w związku ze zwiększeniem wartości budowli o 442.978,19 zł. W związku ze sprawą na skutek kontroli przeprowadzonej przez Dyrektora Urzędu Kontroli Skarbowej (dalej DUKS) w Gminie wydano wynik kontroli z dnia 12.02.2016 r., zgodnie z którym organ podatkowy został zobligowany do wszczęcia z urzędu postępowania podatkowego w celu wyegzekwowania należnych gminie dochodów z tytułu podatku od nieruchomości w ww. zakresie (tj. opodatkowania sieci wodociągowych i kanalizacyjnych).

close POTRZEBUJESZ POMOCY?
Konsultanci pracują od poniedziałku do piątku w godzinach 8:00 - 17:00