Wyszukaj po identyfikatorze keyboard_arrow_down
Wyszukiwanie po identyfikatorze Zamknij close
ZAMKNIJ close
account_circle Jesteś zalogowany jako:
ZAMKNIJ close
Powiadomienia
keyboard_arrow_up keyboard_arrow_down znajdź
removeA addA insert_drive_fileWEksportuj printDrukuj assignment add Do schowka
insert_drive_file

Orzeczenie

Wyrok WSA w Olsztynie z dnia 17 sierpnia 2017 r., sygn. II SA/Ol 486/17

Prawo miejscowe

 

Wojewódzki Sąd Administracyjny w Olsztynie w składzie następującym: Przewodniczący Sędzia WSA Marzenna Glabas Sędziowie Sędzia WSA Katarzyna Matczak (spr.) Sędzia WSA Tadeusz Lipiński Protokolant specjalista Anna Piontczak po rozpoznaniu na rozprawie w dniu 17 sierpnia 2017 r. sprawy ze skargi B. P. na uchwałę Rady Powiatu z dnia "[...]", nr "[...]" w przedmiocie ustalenia rozkładu godzin pracy aptek ogólnodostępnych w Powiecie w roku 2017 1/ stwierdza nieważność zaskarżonej uchwały w części dotyczącej załącznika nr 2 do uchwały w zakresie, w jakim ustala dyżury "Apteki A" położonej przy ulicy A; 2/ zasądza od Starosty na rzecz skarżącej B. P. kwotę 797 zł (słownie: siedemset dziewięćdziesiąt siedem), tytułem zwrot kosztów postępowania sądowego.

Uzasadnienie

Rada Powiatu w Szczytnie, działając na podstawie art. 4 ust. 1 pkt 2 ustawy z dnia 5 czerwca 1998r. o samorządzie powiatowym (tj. Dz. U. z 2016r. poz.814, ze zm.) oraz art. 94 ust. 2 ustawy z dnia 6 września 2001r. prawo farmaceutyczne (tj. Dz.U. z 2008r. Nr 45, poz. 271, ze zm) po zasięgnięciu opinii wójtów, burmistrzów gmin Powiatu S. oraz Okręgowej Izby Aptekarskiej (dalej: OIA), podjęła w dniu 23 grudnia 2016r. uchwałę Nr XIX/142/2016 w sprawie ustalenia rozkładu godzin pracy aptek ogólnodostępnych w Powiecie Szczycieńskim w roku 2017 (dalej zwana: Uchwałą lub nr XIX/142/2016). Uchwała w załączniku nr 2 zawiera harmonogram dyżurów aptek ogólnodostępnych w porze nocnej, niedziele, święta i inne dni wolne od pracy. Uchwała nie zawiera uzasadnienia. Uchwała została opublikowana w Dzienniku Urzędowym Województwa Warmińsko - Mazurskiego w dniu 4 stycznia 2017r., a weszła w życie po upływie 14 dni od dnia ogłoszenia tj. 19 stycznia 2017r. (Dz. Urz. Woj. Warm.- Maz. z 2017r. poz. 109).

Pismem z dnia 31 marca 2017r. B.P. prowadząca Aptekę A przy ul. [...] w S. wezwała Radę Powiatu w Szczytnie do usunięcia naruszenia prawa, w trybie art. 87 ustawy o samorządzie powiatowym (dalej: u.s.p.), wywołanego przyjęciem uchwały nr XIX/142/2016 z dnia 23 grudnia 2016r. w sprawie ustalenia rozkładu godzin pracy aptek ogólnodostępnych na terenie Powiatu Szczycieńskiego. Zarzuciła, że w podjętej uchwale brak jest kryteriów, w oparciu o które przyjęto harmonogram, który w nierównym stopniu obciąża apteki. Wskazała, że do projektu tej uchwały negatywnie ustosunkowała się Okręgowa Izba Aptekarska, zaś Rada w treści uchwały nie odniosła się do tej negatywnej opinii. Podkreśliła, że z pisma Starosty z dnia 21 marca 2017r. wynika, iż rzekomo taki harmonogram dyżurów wynika z większej ilości dyżurów pełnionych w 2016r. przez Aptekę B, C oraz Aptekę w K. Tymczasem z rzeczywistej ilości zestawionych dyżurów pełnionych przez te apteki w 2016 roku wynika, że Apteka B pełniła 24 dyżury, Apteka C 24 dyżury, Apteka w K. 26 dyżurów, a jej Apteka A 26 dyżurów. W obecnym harmonogramie natomiast ustalono rozkład: Apteka B 19 dyżurów. Apteka C 19 dyżurów, Apteka w K. 19 dyżurów, Apteka A 27 dyżurów. Z zestawienia tego wynika jednoznacznie, że nie było to kryterium sprawiedliwe w odniesieniu od jej Apteki A, która w 2016 r. także pełniła dyżury za apteki zlikwidowane. Wskazała, że taki przyjęty grafik został przedstawiony OIA i ta uznała go za niesprawiedliwy z uwagi na 15 funkcjonujących w Powiecie S. aptek. Za gołosłowny uznała argument, iż zmniejszenie ilości dyżurów Aptece w K. wynika z powodu umiejscowienia drzwi z tyłu budynku. Apteka ta istnieje bowiem od wielu lat, a miejsce pełnienia w niej dyżurów zawsze było takie same. Warunki lokalowe zaakceptował nadzór farmaceutyczny zgodnie z rozporządzeniem Ministra Zdrowia z dnia 30 września 2002r. w sprawie szczegółowych wymogów, jakim powinien odpowiadać lokal apteki (Dz. U. Nr 171, poz. 1395). Naruszone zostało zatem jej prawo do pracy w bezpiecznych warunkach, bowiem będąc jedynym magistrem farmacji pracuje codziennie w godz. [...] tj. 12 godzin. Pozostając w miejscu pracy na dyżurze nocnym jej czas pracy wydłużałby się o kolejne 12 godzin bez przerwy i odpoczynku. Uchwała nakłada na nią obowiązki, które wiążą się z powstaniem straty, co narusza jej prawo do swobody działalności gospodarczej. Nakłada się na nią obowiązek nieodpłatnej pracy w godzinach nocnych. Wskazała także na swoją wieloletnią praktykę, z której wynika, że w godzinach 22-24 brak jest zainteresowania realizacją recept, a średnia ilość pacjentów w tym czasie to trzy osoby. Sprzedaż prezerwatyw, pojemników na mocz, czy testów ciążowych nie uzasadnia pracy apteki w godzinach nocnych. Po godzinie 24 nie są realizowane żadne transakcje. Podkreśliła, że w jej ocenie, w stanach zagrożenia życia lub zdrowia, w stanach nagłych, nie idzie się do apteki, tylko wzywa pogotowie ratunkowe, bądź udaje się do izby przyjęć w szpitalu. Służba ratownictwa medycznego i szpitale są wyposażone w odpowiednie leki.

close POTRZEBUJESZ POMOCY?
Konsultanci pracują od poniedziałku do piątku w godzinach 8:00 - 17:00