Wyszukaj po identyfikatorze keyboard_arrow_down
Wyszukiwanie po identyfikatorze Zamknij close
ZAMKNIJ close
account_circle Jesteś zalogowany jako:
ZAMKNIJ close
Powiadomienia
keyboard_arrow_up keyboard_arrow_down znajdź
removeA addA insert_drive_fileWEksportuj printDrukuj assignment add Do schowka
insert_drive_file

Orzeczenie

Wyrok WSA w Poznaniu z dnia 19 lipca 2017 r., sygn. I SA/Po 150/17

Podatek rolny

 

Wojewódzki Sąd Administracyjny w Poznaniu w składzie następującym: Przewodniczący Sędzia WSA Aleksandra Kiersnowska-Tylewicz (spr.) Sędziowie Sędzia NSA Włodzimierz Zygmont Sędzia WSA Barbara Rennert Protokolant ref. staż. Karolina Samolczyk po rozpoznaniu na rozprawie w dniu 19 lipca 2017 r. sprawy ze skargi W.S. na decyzję Samorządowego Kolegium Odwoławczego w [...] z dnia [...] nr [...] w przedmiocie odmowy umorzenia zaległości podatkowej w podatku rolnym z tytułu I i II raty za 2016 r. oddala skargę

Uzasadnienie

Burmistrz O. decyzją z dnia [...] nr [...] odmówił W. S. (dalej zwanemu również skarżącym) umorzenia zaległości podatkowych w podatku rolnym za 2016 r. z tytułu I-II raty w kwocie [...]zł.

Skarżący pismem z dnia 17 maja 2016 r. zwrócił się z wnioskiem o umorzenie płatności wskazanego powyżej podatku. W uzasadnieniu wniosku podatnik podniósł, że znajduje się w bardzo trudnej sytuacji finansowej, na którą składa się wiele czynników, w tym sprawy rodzinne - konieczność zapłaty alimentów w łącznej kwocie [...]zł miesięcznie. Ponadto przez ostatnie lata występowały niesprzyjające warunki atmosferyczne. W latach 2011 i 2012 wystąpiła klęska złego przezimowania zaś w 2015 r. wystąpiła susza. W 2016 r. w gospodarstwie skarżącego nie przezimowała uprawa rzepaku ozimego i pszenicy ozimej. W związku z klęskami znacząco spadła dochodowość gospodarstwa oraz doszło do wzrostu zadłużenia. Skarżący podał również, że został oszukany przez [...] S.A., w związku z czym musiał zaciągnąć kolejny kredyt mimo braku spłaty kilku poprzednich. Podatnik zaznaczył również, że był zmuszony prolongować spłatę raty kredytu obrotowego, jednak bank nie przychylił się w pełni do jego wniosku i odroczył termin tylko do 15 lipca 2016 r.

Organ I instancji w kontekście postanowień art. 67a § 1 pkt 3 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. Ordynacja podatkowa (tekst jedn. Dz. U. 2015 r. poz. 613 ze zm. - dalej w skrócie: "O.p.") wskazał, że przepis ten warunkuje umorzenie podatku wystąpieniem przesłanek w postaci ważnego interesu podatnika bądź ważnego interesu publicznego. O przesłance "ważnego interesu" można mówić np. w razie znacznego obniżenia zdolności płatniczych dłużnika, spowodowanych zdarzeniem losowym. Z "ważnym interesem" możemy mieć do czynienia również wówczas, gdy podatnik znalazł się w trudnej sytuacji życiowej, której nie mógł przewidzieć lub której nie mógł zapobiec. Pod pojęciem "interesu publicznego" należy rozumieć pewną potrzebę, zaspokojenie której powinno służyć zbiorowości lokalnej lub całemu społeczeństwu. Zaznaczono również, że decyzja organu w zakresie przyznania ulgi w spłacie zobowiązań podatkowych ma charakter decyzji uznaniowej, co oznacza, że organ może ale nie musi przyznać ulgę, w sytuacji spełnienia jednej z dwóch wskazanych powyżej przesłanek.

close POTRZEBUJESZ POMOCY?
Konsultanci pracują od poniedziałku do piątku w godzinach 8:00 - 17:00