Orzeczenie
Wyrok WSA w Poznaniu z dnia 28 czerwca 2017 r., sygn. III SA/Po 403/17
Ochrona zdrowia
Dnia 28 czerwca 2017 roku Wojewódzki Sąd Administracyjny w Poznaniu w składzie następującym: Przewodniczący Sędzia WSA Szymon Widłak Sędziowie WSA Mirella Ławniczak WSA Izabela Paluszyńska ( spr.) Protokolant: ref. staż. Marta Chocianowska po rozpoznaniu na rozprawie w dniu 28 czerwca 2017 roku przy udziale sprawy ze skargi A. N. Ś. Spółki jawnej w S. na uchwałę Rady Powiatu w Poznaniu z dnia 14 grudnia 2016 r. nr XXIV/337/V/2016 w przedmiocie ustalenia rozkładu godzin pracy aptek ogólnodostępnych na terenie powiatu poznańskiego I. stwierdza nieważność zaskarżonej uchwały w części dotyczącej wymienionego w §1 uchwały harmonogramu w zakresie dotyczącym gminy D., II. zasądza od Rady Powiatu w Poznaniu na rzecz skarżącej kwotę 797,- (siedemset dziewięćdziesiąt siedem) złotych tytułem zwrotu kosztów postępowania.
Uzasadnienie
W dniu 14 grudnia 2016 r. Rada Powiatu w Poznaniu pojęła uchwałę nr XXIV/337/V/2016 w sprawie ustalenia rozkładu godzin pracy aptek ogólnodostępnych na terenie powiatu poznańskiego.
Skargę na powyższą uchwałę do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w Poznaniu, po uprzednim wezwaniu do usunięcia naruszenia, wniosła spółka [...] Sp. j. w S. zarzucając jej naruszenie art. 2, art. 22, art. 31 ust. 3, art. 64 Konstytucji RP w zw. z art. 94 ust. 2 ustawy Prawo farmaceutyczne poprzez bezzasadne i nieuzasadnione nałożenie na skarżącego obowiązków prawnych świadczenia usług na rzecz ludności w porze nocnej oraz święta.
Wskazując na powyższe, strona wniosła o stwierdzenie nieważności Uchwały w zaskarżonej części oraz zasądzenie kosztów postępowania, w tym uiszczonej opłaty skarbowej oraz wpisu sądowego.
W uzasadnieniu skargi strona skarżąca podniosła, iż w zaskarżonej uchwale zabrakło uzasadnienia faktycznego. Za wyjątkiem wskazania ogólnych kwestii brak jest w uzasadnieniu aktu wyraźnego sprecyzowania, jakie przesłanki, jakie okoliczności zadecydowały o takim, a nie innym nałożeniu obowiązków na poszczególne podmioty. Zaskarżona uchwała zatem w sposób bezprawny tj. nierównomierny rozdzieliła obowiązek świadczenia usług w porze nocnej oraz święta i dni wolne od pracy w ten sposób, że niektóre apteki w S. i D. całkowicie zwolnione są z takiego obowiązku (w załączeniu wydruk z czasopisma "C. D."), a niektóre, w tym skarżący, zostają obciążone takim obowiązkiem w sposób nieproporcjonalnie większym niż inne podmioty, bez jakiegokolwiek uwzględnienia potrzeb ludności, w szczególności z pominięciem, że w graniczącym ze S. miastem P. jest bardzo wiele aptek działających całą dobę.
-
keyboard_arrow_right
-
keyboard_arrow_right
-
keyboard_arrow_right
-
keyboard_arrow_right
-
keyboard_arrow_right