Wyszukaj po identyfikatorze keyboard_arrow_down
Wyszukiwanie po identyfikatorze Zamknij close
ZAMKNIJ close
account_circle Jesteś zalogowany jako:
ZAMKNIJ close
Powiadomienia
keyboard_arrow_up keyboard_arrow_down znajdź
removeA addA insert_drive_fileWEksportuj printDrukuj assignment add Do schowka
insert_drive_file

Orzeczenie

Wyrok WSA w Poznaniu z dnia 28 marca 2017 r., sygn. I SA/Po 1364/16

Podatek od nieruchomości; Podatkowe postępowanie

 

Wojewódzki Sąd Administracyjny w Poznaniu w składzie następującym: Przewodniczący Sędzia WSA Aleksandra Kiersnowska-Tylewicz (spr.) Sędziowie Sędzia WSA Katarzyna Wolna-Kubicka Sędzia WSA Waldemar Inerowicz Protokolant: st. sekr. sąd. Joanna Świdłowska po rozpoznaniu na rozprawie w dniu 28 marca 2017 r. sprawy ze skargi [...] sp. z o.o. Oddział w [...] na decyzję Samorządowego Kolegium Odwoławczego w [...] z dnia [...] roku , nr [...] w przedmiocie odmowy stwierdzenia nadpłaty w podatku od nieruchomości za lata 2007-2012 I. uchyla zaskarżoną decyzję i poprzedzającą ją decyzję [...] z dnia [...] r., nr [...]; II. zasądza od Samorządowego Kolegium Odwoławczego w [...] na rzecz skarżącej Spółki kwotę [...],- zł (słownie: [...] złotych) tytułem zwrotu kosztów postępowania sądowego.

Uzasadnienie

Burmistrz Miasta i Gminy P. decyzją z dnia 12 maja 2016 r., nr [...] odmówił X. sp. z o.o. z siedzibą w P. (dalej zwanej również skarżącą) stwierdzenia nadpłaty w podatku od nieruchomości za lata 2007-2012.

Pismem z dnia 31 grudnia 2012 r., skarżąca wystąpiła z wnioskiem o stwierdzenie oraz zwrot nadpłaty w podatku od nieruchomości za wskazane lata. Wraz z wnioskiem złożono deklaracje korygujące na podatek od nieruchomości. Organ I instancji w dniu 28 października 2015 r., wydał decyzje określające skarżącej wysokość zobowiązań podatkowych za lata 2007 - 2012 r. Na skutek odwołania decyzje organu I instancji zostały uchylone przez Samorządowe Kolegium Odwoławcze, a postępowanie w zakresie lat 2007 - 2010 umorzono. Następnie SKO w K. utrzymało w mocy kolejne decyzje organu I instancji w przedmiocie określenia wysokości zobowiązań podatkowych za lata 2011 i 2012.

Podstawą skorygowania deklaracji na podatek od nieruchomości za lata 2007 - 2012 jest wyłączenie z opodatkowania urządzeń stacji redukcyjno-pomiarowych i telemetrii, punktów pomiarowych, punktów redukcyjno-pomiarowych oraz urządzeń technicznych i pomiarowych, które w ocenie skarżącej nie stanowią budowli podlegających opodatkowaniu podatkiem od nieruchomości. Zgodnie z art. 1a ust. 1 pkt 1 i 2 ustawy z dnia 12 stycznia 1991 r. o podatkach i opłatach lokalnych (tekst jedn. Dz. U. z 2010 r., nr 95 poz. 613 ze zm. - dalej w skrócie: "u.p.o.l.") opodatkowaniu podatkiem od nieruchomości podlegają wszystkie obiekty budowlane, z wyjątkiem obiektów małej architektury. Obiektem budowlanym w rozumieniu ustawy z dnia 7 lipca 1994 r. Prawo budowlane (tekst jedn. Dz. U. z 2010 r., nr 243, poz. 1623 ze zm. - dalej w skrócie: "P.b.") jest m.in. budowla stanowiącą całość techniczno-użytkową wraz z instalacjami i urządzeniami. Zgodnie z Prawem budowlanym przez budowlę należy rozumieć każdy obiekt budowlany niebędący budynkiem lub obiektem małej architektury jak: np. obiekty liniowe, mosty, wiadukty estakady, tunele, przepusty, sieci techniczne, wolno stojące maszty antenowe, wolno stojące trwale związane z gruntem urządzenia reklamowe. W kontekście art. 3 pkt 3a P.b. stwierdzono, że ustawodawca wyraźnie wymienia gazociąg jako kategorię obiektu liniowego stanowiącego budowlę. Powołano się także na rozporządzenie Ministra Gospodarki w sprawie warunków technicznych, jakim powinny odpowiadać sieci gazowe, gdzie zdefiniowano sieci gazowe, jako gazociągi wraz ze stacjami gazowymi, układami pomiarowymi, tłoczniami gazu, magazynami gazu, połączone i współpracujące ze sobą, służące do przesyłania i dystrybucji paliw gazowych, należące do przedsiębiorstwa gazowniczego. Gazociąg z kolei zdefiniowano jako rurociąg wraz z wyposażeniem, służący do przesyłania i dystrybucji paliw gazowych. Z kolei stacja gazowa to zespół urządzeń w sieci gazowej, spełniający oddzielnie lub równocześnie funkcje redukcji, uzdatnienia, regulacji, pomiarów i rozdziału paliwa gazowego. W ocenie organu I instancji do budowli zalicza się sieć gazową czyli gazociąg wraz z zespołem różnych urządzeń. Przesyłanie i dystrybucja gazu nie może odbywać się bez urządzeń stacji redukcyjnych i pomiarowych. Na potrzeby opodatkowania podatkiem od nieruchomości gazociąg wraz z całą infrastrukturą (urządzeniami) powinien być traktowany nie jako pojedynczy obiekt, lecz jako budowla składająca się z poszczególnych obiektów (urządzeń) funkcjonalnie ze sobą powiązanych. Obiekty te i urządzenia stanowią całość techniczno-użytkową służącą prowadzeniu działalności gospodarczej i dlatego od całości powinien być naliczany podatek od nieruchomości.

close POTRZEBUJESZ POMOCY?
Konsultanci pracują od poniedziałku do piątku w godzinach 8:00 - 17:00