Orzeczenie
Wyrok WSA w Poznaniu z dnia 20 kwietnia 2017 r., sygn. I SA/Po 218/17
Podatek od nieruchomości; Podatkowe postępowanie
Wojewódzki Sąd Administracyjny w Poznaniu w składzie następującym: Przewodniczący Sędzia WSA Dominik Mączyński (spr.) Sędziowie Sędzia WSA Karol Pawlicki Sędzia WSA Waldemar Inerowicz Protokolant st. sekr. sąd. Agnieszka Ratajczak po rozpoznaniu na rozprawie w dniu 20 kwietnia 2017r. sprawy ze skargi A Sp. z o.o. na decyzję Samorządowego Kolegium Odwoławczego z dnia [...] nr [...] w przedmiocie określenia wysokości zobowiązania podatkowego w podatku od nieruchomości za 2007r. I. uchyla zaskarżoną decyzję i poprzedzającą ją decyzję Wójta Gminy z dnia [...] nr [...]; II. zasądza od Samorządowego Kolegium Odwoławczego na rzecz skarżącej spółki kwotę [...] zł ( słownie: [...] 00/100 ) tytułem zwrotu kosztów postępowania sądowego.
Uzasadnienie
Wójt Gminy A., decyzją z dnia 05 marca 2013 r., nr [...], określił X. sp. z o.o. z siedzibą w P. (dalej zwanej również skarżącą) wysokość zobowiązania podatkowego w podatku od nieruchomości za 2007 r. na kwotę [...] zł.
W motywach swojego rozstrzygnięcia organ I instancji wyjaśnił, że dnia 27 grudnia 2012 r., otrzymano wniosek skarżącej o stwierdzenie nadpłaty w podatku od nieruchomości za lata 2007-2012 wraz ze skorygowanymi deklaracjami na podatek od nieruchomości. W skorygowanych deklaracjach wykazano mniejszą wartość budowli niż wykazana pierwotnie. Uzasadniając swój wniosek skarżąca podniosła, że przeprowadziła kompleksowy i szczegółowy audyt poprawności rozliczeń w zakresie podatku od nieruchomości, z którego wynika, że niesłusznie opodatkowano w kategorii budowle zieleń i nasadzenia oraz urządzenia techniczne w postaci stacji redukcyjno-pomiarowych, punktów pomiarowych, punktów redukcyjno-pomiarowych oraz urządzeń technicznych i pomiarowych, które nie podlegają opodatkowaniu podatkiem od nieruchomości. W ocenie skarżącej urządzenia stacji redukcyjno-pomiarowej nie stanowią budowli w rozumieniu przepisów ustawy o podatkach i opłatach lokalnych i Prawa budowlanego. Obiekty te powinny zostać potraktowane jako urządzenia techniczne. Wójt Gminy A. w kontekście przedawnienia zobowiązania podatkowego zaznaczył, że sprawa dotyczy podatku od nieruchomości za 2007 r., w którym to zobowiązanie wygasło na skutek zapłaty z uwagi na co nie może ono wygasnąć po raz drugi na skutek przedawnienia. Za zasadną organ I instancji uznał korektę deklaracji w pozycji budowle w zakresie opodatkowania jako budowle związane z działalnością gospodarczą zieleni i nasadzeń, które nie wyczerpują definicji budowli i w związku z tym nie podlegają opodatkowaniu podatkiem od nieruchomości. Kwestią sporną w niniejszej sprawie jest odniesienie definicji budowli do elementów sieci gazowej. W tym kontekście wskazano, że zgodnie z art. 1a ust. 1 pkt. 2 ustawy o podatkach i opłatach lokalnych budowla to obiekt budowlany w rozumieniu przepisów prawa budowlanego nie będący budynkiem lub obiektem małej architektury, a także urządzenie budowlane w rozumieniu przepisów prawa budowlanego związane z obiektem budowlanym, które zapewnia możliwość użytkowania obiektu zgodnie z jego przeznaczeniem. Przywołany przepis definiując budowlę, odsyła do przepisów Prawa budowlanego, zgodnie z którego art. 3, obiektem budowlanym jest: budynek wraz z instalacjami i urządzeniami technicznymi, budowla stanowiąca całość techniczno-użytkową wraz z instalacjami i urządzeniami oraz obiekt małej architektury. Zgodnie zaś z art. 3 pkt 1 lit. b) Prawa budowlanego, obiektem budowlanym jest budowla stanowiąca całość techniczno-użytkową wraz z instalacjami i urządzeniami. W świetle art. 3 pkt 3 powołanego ostatnio aktu, przez budowlę należy rozumieć m.in. obiekt liniowy, którym zgodnie z art. 3 pkt 3a Prawa budowlanego jest m.in. gazociąg. W tym kontekście podniesiono, że gdyby ustawodawca chciał wyłączyć pewne elementy gazociągu jako nie stanowiące obiektu budowlanego lub urządzenia budowlanego to wymieniłby je w powołanym ostatnio przepisie, tak jak uczyniono to w odniesieniu do kabli zainstalowanych w kanalizacji kablowej. Wójt Gminy A. powołał się również na zapisy rozporządzenia Ministra Gospodarki z dnia 30 lipca 2001 r., w sprawie warunków technicznych, jakim powinny odpowiadać sieci gazowe, wskazując, że wszelkie układy pomiarowe i redukcyjne będące w posiadaniu przedsiębiorstwa gazowniczego są traktowane jako elementy sieci i stanowią zespoły urządzeń technicznych z sobą powiązanych oraz funkcjonalnie związanych z gazociągami. Ustawodawca zarówno w Prawie budowlanym jak i w powołanym rozporządzeniu wyraźnie wskazuje, że gazociąg, stacje gazowe, układy pomiarowe, tłocznie gazu i inne urządzenia stanowią całość techniczno-użytkową. Brak jest podstaw prawnych do sztucznego podziału stacji gazowych na poszczególne elementy i wyodrębniania z nich fundamentów. Ujęcie w definicji budowli także urządzeń budowlanych wskazuje na szerokie rozumienie tego pojęcia w przepisach ustawy o podatkach i opłatach lokalnych. Budowlą w rozumieniu przepisów powołanej ostatnio ustawy jest nie tylko sam obiekt ale również wszelkiego rodzaju urządzenia towarzyszące, które umożliwiają jego funkcjonalne użytkowanie zgodnie z jego przeznaczeniem. Zauważono również, że zakres pojęciowy budowli w rozumieniu ustawy o podatkach i opłatach lokalnych jest nieco szerszy niż wynika to z Prawa budowlanego. Definicja budowli na gruncie ustawy o podatkach i opłatach lokalnych obejmuje nie tylko wymienione w art. 3 pkt 3 Prawa budowlanego obiekty budowlane lecz również części budowlane urządzeń technicznych (kotłów, pieców przemysłowych, elektrowni wiatrowych, elektrowni jądrowych i innych urządzeń) oraz fundamenty pod maszyny i urządzenia, jako odrębne pod względem technicznym części przedmiotów składających się na całość użytkową i urządzenie budowlane w rozumieniu przepisów prawa budowlanego związane z obiektem budowlanym, które zapewnia możliwość użytkowania obiektu zgodnie z jego przeznaczeniem. Urządzeniami budowlanymi w świetle art. 3 pkt 9 Prawa budowlanego są urządzenia techniczne związane z obiektem budowlanym, zapewniające możliwość użytkowania obiektu zgodnie z jego przeznaczeniem jak przyłącza i urządzenia instalacyjne, w tym służące oczyszczaniu lub gromadzeniu ścieków, a także przejazdy, ogrodzenia, place postojowe i place pod śmietniki. Zdaniem organu I instancji podstawy do ustalenia zakresu pojęciowego "urządzeń stacji redykcyjno-pomiarowej i telemetrii, punktów pomiarowych, punktów redukcyjno-pomiarowych, urządzeń technicznych i pomiarowych" nie stanowią przepisy rozporządzenia Rady Ministrów z dnia 30 grudnia 1999 r. w sprawie Polskiej Klasyfikacji Obiektów Budowlanych. Organ I instancji zaznaczył również, że określając zobowiązanie podatkowe ograniczono postępowanie dowodowe do złożonych przez skarżącą dokumentów, tj. deklaracji i jej korekty bowiem spór dotyczy definicji budowli w kontekście sieci gazowych. Za wartość budowli w 2007 r., przyjęto ich wartość zadeklarowaną w korekcie na podatek od nieruchomości złożonej dnia 09 lutego 2007 r. Wartość budowli umniejszono przy tym o wartość zieleni i nasadzeń wynikającą z uzasadnienia korekty z dnia 27 grudnia 2012 r.