Wyszukaj po identyfikatorze keyboard_arrow_down
Wyszukiwanie po identyfikatorze Zamknij close
ZAMKNIJ close
account_circle Jesteś zalogowany jako:
ZAMKNIJ close
Powiadomienia
keyboard_arrow_up keyboard_arrow_down znajdź
removeA addA insert_drive_fileWEksportuj printDrukuj assignment add Do schowka
insert_drive_file

Orzeczenie

Wyrok WSA w Olsztynie z dnia 21 marca 2017 r., sygn. II SA/Ol 59/17

Oświata

 

Wojewódzki Sąd Administracyjny w Olsztynie w składzie następującym: Przewodniczący sędzia WSA Marzenna Glabas (spr.) Sędziowie sędzia WSA Katarzyna Matczak sędzia WSA Ewa Osipuk Protokolant sekretarz sądowy Marta Kudła po rozpoznaniu na rozprawie w dniu 21 marca 2017 r. sprawy ze skargi Gminy - Wójta na rozstrzygnięcie nadzorcze Wojewody z dnia "[...]", nr "[...]" w przedmiocie odwołania ze stanowiska Dyrektora Zespołu Szkół Samorządowych oddala skargę.

Uzasadnienie

Zarządzeniem z dnia 26 lipca 2016 r., nr 420/2016 Wójt Gminy, działając na podstawie art. 38 ust. 1 pkt 2 w zw. z art. 5c pkt 2 ustawy z dnia 7 września 1991 r.

o systemie oświaty (tekst jedn. Dz. U. z 2015 r. poz. 2156 ze zm.), odwołał z tym dniem A. S. (dalej też jako: "uczestniczka") ze stanowiska Dyrektora Zespołu Szkół Samorządowych. Jako powód, organ prowadzący szkołę wskazał długotrwałą absencję chorobową, trwającą w 2015 r. 19 dni, zaś w 2016 r. nieprzerwanie 182 dni. Podniósł, że absencja dyrektora, choć niezawiniona, ogranicza pełne, kompleksowe i perspektywiczne zarządzanie szkołą. Nieobecność w pracy dyrektora, chociaż usprawiedliwiona, spowodowana niezdolnością do pracy z powodu choroby, ma negatywny wpływ na funkcjonowanie szkoły i nie pozwala na osiągnięcie celów jej działania, gdyż powoduje istotną dezorganizację pracy i długotrwałą konieczność zastępowania dyrektora. Wskazał, że Kurator Oświaty pozytywnie zaopiniował odwołanie A.S. ze stanowiska dyrektora szkoły.

Pismem z dnia 26 sierpnia 2016 r. A. S. wezwała Wójta Gminy do usunięcia naruszenia prawa, zarzucając mu stronniczą ocenę jej zwolnienia lekarskiego oraz oparcie się na nieprawdziwych oskarżeniach. Uczestniczka wywiodła, że Dyrektorem Szkoły była od 1 września 2009 r. do dnia odwołania. W styczniu 2016 r. złamała nogę i była do 29 lipca 2016 r. na zwolnieniu lekarskim. Pod jej nieobecność zastępował ją Zastępca Dyrektora Szkoły. Tym samym w pełni zachowany został nadzór pedagogiczny i niezakłócone kierowanie szkołą. Wyjaśniła, że po zwolnieniu lekarskim zamierzała wrócić do pracy, ale na 3 dni przed upływem terminu zwolnienia Wójt Gminy wydał zarządzenie. Podniosła, że odwołanie jej w trybie art. 38 ust. 1 pkt 2 ustawy o systemie oświaty, było niezasadne i krzywdzące. Wskazała, że przeprowadzona przez Kuratora Oświaty ewaluacja pracy kierowanej przez nią szkoły, jak i najwyższa ocena, tj. wyróżniająca jej pracę na stanowisku dyrektora świadczą, że potraktowano ją ad persona, a prawdziwe powody odwołania jej są zupełnie inne, niezwiązane z merytoryczną oceną organizacji pracy szkoły. Zauważyła, że jeszcze w dniu 18 maja 2016 r. na posiedzeniu Komisji ds. Oświaty i Kultury Rady Gminy ustalono, że wszystko jest w porządku i pod kontrolą. Podkreśliła, że przez 30 lat pracy właściwie nie przebywała na zwolnieniach lekarskich. Złamanie nogi to dłuższe zwolnienie po 32 latach pracy. Oceniła, że potraktowano ją nierówno z pozostałymi dyrektorami szkół, którzy korzystali z częstych i długich zwolnień lekarskich.

close POTRZEBUJESZ POMOCY?
Konsultanci pracują od poniedziałku do piątku w godzinach 8:00 - 17:00