Wyszukaj po identyfikatorze keyboard_arrow_down
Wyszukiwanie po identyfikatorze Zamknij close
ZAMKNIJ close
account_circle Jesteś zalogowany jako:
ZAMKNIJ close
Powiadomienia
keyboard_arrow_up keyboard_arrow_down znajdź
removeA addA insert_drive_fileWEksportuj printDrukuj assignment add Do schowka
insert_drive_file

Orzeczenie

Wyrok WSA w Lublinie z dnia 7 marca 2017 r., sygn. II SA/Lu 1086/16

Gospodarka gruntami

 

Wojewódzki Sąd Administracyjny w Lublinie w składzie następującym: Przewodniczący Sędzia NSA Grażyna Pawlos-Janusz, Sędziowie Sędzia NSA Maria Wieczorek-Zalewska (sprawozdawca), Sędzia WSA Bogusław Wiśniewski, Protokolant Starszy referent Marzena Okoń, po rozpoznaniu w Wydziale II na rozprawie w dniu 7 marca 2017 r. sprawy ze skargi Z. Ch. i B. Ch. na postanowienie Samorządowego Kolegium Odwoławczego z dnia [...] r. nr [...] w przedmiocie negatywnego zaopiniowania wstępnego projektu podziału działki oddala skargę.

Uzasadnienie

B. C. wystąpił z wnioskiem o podział nieruchomości na cele budowlane oznaczonej jako działka nr [...], stanowiącej własność jego i jego żony Z. , dołączając do wniosku mapę ze wstępnym projektem podziału.

Po rozpatrzeniu sprawy Burmistrz M. P. decyzją z dnia [...]. Nr [...] negatywnie zaopiniował przedstawiony projekt podziału nieruchomości z przyczyn określonych w art. 93 ust. 1, 2 i 3 ustawy o gospodarce nieruchomościami, a mianowicie z powodu niezapewnienia wydzielanym pięciu działkom - od nr [...] do nr [...] włącznie - dostępu do drogi publicznej, co oznacza brak możliwości ich zagospodarowania zgodnie z przeznaczeniem, czyli na cele zabudowy mieszkaniowej.

Organ stwierdził, że teren, w którym leży działka nr [...] jest objęty ustaleniami miejscowego planu zagospodarowania przestrzennego miasta M. P., zatwierdzonego uchwałą Nr [...] Rady Miejskiej M. P. z dnia [...]. /Dz. Urz. Woj. Lub. Nr [...]/, i leży w terenie oznaczonym symbolem C 10 MN, wchodzącym w skład jednostki o nazwie "Obszar Mieszkaniowy MN". Podstawowym przeznaczeniem terenu w "Obszarze Mieszkaniowym MN" jest zabudowa mieszkaniowa jednorodzinna wraz z urządzeniami towarzyszącymi, o wysokości maksymalnej 8m do najwyższego gzymsu. Poza tym, w przypadku, gdy w wyniku podziału powstałyby co najmniej trzy działki budowlane, plan miejscowy nakłada obowiązek przedłożenia koncepcji zagospodarowania terenu, opracowanej przez osobę posiadającą odpowiednie uprawnienia. Z ustaleń poczynionych w toku postępowania wynika, że zamiarem wnioskodawcy jest wydzielenie działek na cele budowlane ale dostęp pięciu z nich do drogi publicznej miałaby zapewniać działka nr [...], która drogą nie jest, jest gruntem ornym, jej współwłaścicielami jest 12 osób, a udział wnioskodawcy w prawie własności wynosi [...] części. Oceniając wniosek i koncepcję zagospodarowania terenu przedstawioną przez wnioskodawcę, w której zapewnienie projektowanym działkom dostępu do drogi publicznej zostało opisane w ten sposób, że "w momencie przeniesienia własności działek powstałych w wyniku podziału działki nr [...] zostanie przeniesiona część udziału w działce nr [...] w celu zapewnienia dostępu do drogi publicznej - ul. [...]" na tle postanowień planu miejscowego i przepisów ustawy o gospodarce nieruchomościami organ I instancji doszedł do przekonania, że rozwiązanie opisywane przez wnioskodawcę nie odpowiada wymogom art. 93 ust.3 ustawy o gospodarce nieruchomościami, ani też nie odpowiada warunkom wynikającym z art. 99 tej ustawy, który normuje wydanie decyzji warunkowej, uzależniającej podział od warunku ustanowienia służebności przy zbywaniu wydzielonych działek. Organ I instancji zaznaczył, że podział nieruchomości jest ograniczony przestrzennie do konkretnej nieruchomości i podkreślił, że uprawnienia organu administracyjnego nie obejmują takiej ingerencji w prawo własności osób trzecich, których treścią byłoby obciążenie służebnością nieruchomości osób trzecich.

close POTRZEBUJESZ POMOCY?
Konsultanci pracują od poniedziałku do piątku w godzinach 8:00 - 17:00