Wyszukaj po identyfikatorze keyboard_arrow_down
Wyszukiwanie po identyfikatorze Zamknij close
ZAMKNIJ close
account_circle Jesteś zalogowany jako:
ZAMKNIJ close
Powiadomienia
keyboard_arrow_up keyboard_arrow_down znajdź
removeA addA insert_drive_fileWEksportuj printDrukuj assignment add Do schowka
insert_drive_file

Orzeczenie

Wyrok WSA w Gdańsku z dnia 7 lutego 2017 r., sygn. I SA/Gd 1405/16

 

Wojewódzki Sąd Administracyjny w Gdańsku w składzie następującym: Przewodniczący Sędzia NSA Alicja Stępień (spr.), Sędziowie Sędzia WSA Marek Kraus, Sędzia NSA Joanna Zdzienicka-Wiśniewska, Protokolant Starszy Sekretarz Sądowy Dorota Zawiślińska, po rozpoznaniu w Wydziale I na rozprawie w dniu 7 lutego 2017 r. sprawy ze skargi ,,A" z siedzibą w K. na decyzję Samorządowego Kolegium Odwoławczego z dnia 29 sierpnia 2016 r., nr akt [...] w przedmiocie odmowy zwrotu oprocentowania nadpłaty w podatku od nieruchomości za lata 2008-2010 1. uchyla zaskarżona decyzję oraz poprzedzającą ją decyzję Prezydenta Miasta z dnia 16 września 2015 r., nr [...]; 2. zasądza od Samorządowego Kolegium Odwoławczego na rzecz strony skarżącej kwotę 757 (siedemset pięćdziesiąt siedem) złotych tytułem zwrotu kosztów postępowania.

Uzasadnienie

Pismem z 14 lipca 2015 r. "A" Oddział w Polsce (dalej w skrócie zwana Spółką) wniosła o naliczenie oprocentowania nadpłaty, której rozliczenia poprzez zaliczenie na poczet podatku od nieruchomości za grudzień 2014 r. i zwrotu na rachunek bankowy Prezydent Miasta dokonał postanowieniem z dnia 2 grudnia 2014 r.

Decyzją z 16 września 2015 r. Prezydent Miasta odmówił zwrotu oprocentowania nadpłaty w podatku od nieruchomości za lata 2008-2010.

Po rozpatrzeniu wniesionego przez stronę zażalenia, decyzją z dnia 29 sierpnia 2016 r. Samorządowe Kolegium Odwoławcze (dalej w skrócie zwane Kolegium) utrzymało w mocy decyzję organu pierwszej instancji.

W uzasadnieniu organ odwoławczy wskazał, że w niniejszej sprawie bezsporne jest, że podatnikowi przysługiwał zwrot nadpłaty. Natomiast kwestią sporną było, czy nadpłata podlegała oprocentowaniu zgodnie z art. 78 Ordynacji podatkowej. Zdaniem Kolegium podatnik przyczynił się do opóźnienia w wydaniu decyzji, a zatem stosownie do treści art. 78 § 3 pkt 3 lit. b Ordynacji podatkowej, oprocentowanie mu nie przysługuje. Kolegium wskazało, że decyzjami z dnia 5 i 6 listopada 2014 r., ustalając wysokość nadpłaty uwzględniło pismo podatnika z 28 stycznia 2011 r., dotyczące zwrotu nienależnie zapłaconego podatku uznając, że stanowi ono uzupełnienie wniosku o stwierdzenie nadpłaty z 14 grudnia 2009 r. Organ odwoławczy wskazał, że wniosek podatnika z 28 stycznia 2011 r. zawierający dyspozycję przeksięgowania nienależnie zapłaconego podatku za lata 2006 - 2009, nie obligował organu podatkowego do dokonania czynności, nie przewidzianej przepisami Ordynacji podatkowej. Niemniej takie żądanie podatnika - w ocenie Kolegium - należy oceniać w kategoriach przyczynienia się do opóźnienia w wydaniu decyzji stwierdzającej nadpłatę. Zdaniem organu pojęcie "przyczynić się" oznacza stać się częściowo przyczyną czegoś lub wpłynąć na coś, a także być powodem - opóźnienia.

close POTRZEBUJESZ POMOCY?
Konsultanci pracują od poniedziałku do piątku w godzinach 8:00 - 17:00