Wyrok WSA w Warszawie z dnia 10 stycznia 2017 r., sygn. VII SA/Wa 2873/15
Wojewódzki Sąd Administracyjny w Warszawie w składzie następującym: Przewodniczący Sędzia WSA Tadeusz Nowak (spr.), , Sędzia WSA Izabela Ostrowska, Sędzia WSA Tomasz Stawecki, Protokolant ref. staż. Patryk Wernio, po rozpoznaniu na rozprawie w dniu 10 stycznia 2017 r. sprawy ze skargi J. K. na decyzję [...] Wojewódzkiego Inspektora Nadzoru Budowlanego z dnia [...] października 2015 r. nr [...] w przedmiocie nakazu rozbiórki oddala skargę
Uzasadnienie
Zaskarżoną decyzją z dnia [...] października 2015 r. [...] Wojewódzki Inspektor Nadzoru Budowlanego ponownie utrzymał w mocy decyzję Powiatowego Inspektora Nadzoru Budowlanego w [...], z dnia [...]r Powiatowego Inspektora Nadzoru Budowlanego w [...], w przedmiocie nakazania [...]wykonania rozbiórki samowolnie zrealizowanego budynku gospodarczo - garażowego o wymiarach 16,55m x 10,20m i 2,17m x 2,13m (powierzchnia zabudowy 173,43m2) zlokalizowanego na działce nr ew. [...]położonej w miejscowości [...]gm. [...].
Organ odwoławczy ponownie rozpatrywał sprawę w wyniku uchylenia jego poprzedniej decyzji nr [...]z dnia [...].10.2013 r. przez Wojewódzki Sąd Administracyjny w Warszawie, wyrokiem z dnia 7 października 2014 r., sygn. akt VII SA/Wa 70/14.
W wyroku tym Sąd stwierdził, że skarżąca, przedstawiła decyzję Wójta Gminy [...]o warunkach zabudowy, cztery egzemplarze projektu budowlanego budynku gospodarczo - garażowego oraz akt notarialny z dnia [...] września 2008 r., z którego wynikało prawo do dysponowania nieruchomością na cele budowlane w ramach obowiązków nałożonych postanowieniem Powiatowego Inspektora Nadzoru Budowlanego w [...] z dnia [...] stycznia 2011 r., Nr [...].
Sąd wskazał, że skoro Skarżąca zarzuciła organowi pierwszej instancji, iż w trakcie postępowania żądał wykonania czynności, które były zbędne co wynikało z dostarczonych dokumentów. (Skarżąca wskazała na dokument Wojewódzkiego Zarządu Melioracji i Urządzeń Wodnych wraz z załączoną mapką. Wskazała też że z treści tych dokumentów wynika, że budynek garażowy nie był realizowany na urządzeniach wodnych.) to obowiązkiem organu odwoławczego było sprawdzenie, czy rzeczywiście przedstawione przez skarżącą dokumenty zawierały braki i nieprawidłowości i na czym one polegały. Organ odwoławczy powinien ocenić prawidłowość działania Powiatowego Inspektora Nadzoru Budowlanego w [...] w kontekście zarzutu skarżącej która twierdziła, że żądano wykonania czynności, które były zbędne na co wskazuje dokument Wojewódzkiego Zarządu Melioracji i Urządzeń Wodnych wraz z załączoną mapką. [...] Wojewódzki Inspektor Nadzoru Budowlanego powinien także odnieść się do zarzutu dotyczącego wyłączenia Inspektora.