Wyszukaj po identyfikatorze keyboard_arrow_down
Wyszukiwanie po identyfikatorze Zamknij close
ZAMKNIJ close
account_circle Jesteś zalogowany jako:
ZAMKNIJ close
Powiadomienia
keyboard_arrow_up keyboard_arrow_down znajdź
removeA addA insert_drive_fileWEksportuj printDrukuj assignment add Do schowka
insert_drive_file

Orzeczenie

Wyrok WSA w Lublinie z dnia 26 stycznia 2017 r., sygn. II SA/Lu 1145/16

Oświata

 

Wojewódzki Sąd Administracyjny w Lublinie w składzie następującym: Przewodniczący Sędzia WSA Bogusław Wiśniewski, Sędziowie Sędzia NSA Grażyna Pawlos-Janusz, Sędzia NSA Maria Wieczorek-Zalewska (sprawozdawca), Protokolant Sekretarz sądowy Agnieszka Wojtas, po rozpoznaniu w Wydziale II na rozprawie w dniu 12 stycznia 2017 r. sprawy ze skargi Powiatu na rozstrzygnięcie nadzorcze Wojewody z dnia [...] nr [....] w przedmiocie powołania dyrektora szkoły oddala skargę.

Uzasadnienie

Wojewoda rozstrzygnięciem nadzorczym z dnia [...] r. nr [...] - na podstawie art. 79 ust. 1 i 3 ustawy z dnia 5 czerwca 1998 r. o samorządzie powiatowym (Dz. U. z 2016 r. poz.814) - stwierdził nieważność uchwały Nr [...] Zarządu Powiatu w B. P. z dnia [...]. w sprawie powierzenia stanowiska dyrektora Liceum Ogólnokształcącego w W. .

W uzasadnieniu organ wskazał, że w jego ocenie przedmiotowy akt powierzenia P. O. stanowiska dyrektora Liceum Ogólnokształcącego im. W. Z. w W. istotnie narusza art. 36a ust. 13 ustawy z dnia 7 września 1991 r. o systemie oświaty (Dz.U. z 2015 poz. 2159).

Zgodnie z tym przepisem, stanowisko dyrektora szkoły lub placówki powierza się na 5 lat szkolnych. W uzasadnionych przypadkach można powierzyć to stanowisko na krótszy okres, jednak nie krótszy niż 1 rok szkolny. Ustawa nie definiuje przy tym pojęcia "uzasadnionego przypadku", co oznacza, że oceny w tym zakresie dokonuje organ samorządowy. Nie budzi jednak wątpliwości, że powinna to być przyczyna obiektywna, realnie i istniejąca, dotycząca szkoły jako pracodawcy, bądź nauczyciela. Z normatywnego brzmienia cytowanego przepisu wynika w sposób bezpośredni, iż zasadą jest powierzanie stanowiska dyrektora na okres 5 lat szkolnych, zaś wyjątkiem od tej zasady - powierzenie na okres krótszy. O tym że jest to regułą, świadczy użycie przez ustawodawcę zwrotu "powierza" oraz danie prymatu maksymalnemu okresowi sprawowania tego stanowiska (pięcioletnia kadencja). Celem takiego zabiegu legislacyjnego, jest niewątpliwie potrzeba zapewnienia cech trwałości stosunku pracy na stanowisku dyrektora. Organ podniósł, że w orzecznictwie sadów administracyjnych wywodzi się, że wyjątek powierzenia stanowiska dyrektora szkoły lub placówki na okres krótszy niż 5 lat musi być zawsze uzasadniony realnie istniejącą i obiektywną przyczyną. Ocena co do skrócenia okresu powierzenia stanowiska dyrektora zasadniczo leży w gestii organu prowadzącego, niemniej jednak nie oznacza pełnej dowolności. Decyzja organu w zakresie skrócenia okresu powierzenia stanowiska dyrektora nie jest decyzją arbitralną i podlega kontroli. Uznanie administracyjne nie oznacza bowiem niczym nie skrępowanego dowolnego działania.

close POTRZEBUJESZ POMOCY?
Konsultanci pracują od poniedziałku do piątku w godzinach 8:00 - 17:00