Wyszukaj po identyfikatorze keyboard_arrow_down
Wyszukiwanie po identyfikatorze Zamknij close
ZAMKNIJ close
account_circle Jesteś zalogowany jako:
ZAMKNIJ close
Powiadomienia
keyboard_arrow_up keyboard_arrow_down znajdź
removeA addA insert_drive_fileWEksportuj printDrukuj assignment add Do schowka
insert_drive_file

Orzeczenie

Wyrok WSA we Wrocławiu z dnia 4 listopada 2016 r., sygn. II SA/Wr 238/16

Administracyjne postępowanie; Zagospodarowanie przestrzenne

 

Wojewódzki Sąd Administracyjny we Wrocławiu w składzie następującym: Przewodniczący: Sędzia NSA Zygmunt Wiśniewski Sędziowie: Sędzia WSA Władysław Kulon (spr.) Sędzia WSA Mieczysław Górkiewicz Protokolant: Starszy asystent sędziego Katarzyna Grott po rozpoznaniu w Wydziale II na rozprawie w dniu 4 listopada 2016 r. sprawy ze skargi M. P. i Z. P. na decyzję Samorządowego Kolegium Odwoławczego w W. z dnia [...] r. Nr [...] w przedmiocie ustalenia inwestycji celu publicznego polegającej na budowie wieży dla punktu radiokomunikacyjnego oddala skargę w całości.

Uzasadnienie

Samorządowe Kolegium Odwoławcze w W. decyzją z dnia [...] r. nr [...], wydaną po rozpatrzeniu odwołania M. i Z. P. oraz H. i J. C., utrzymało w mocy decyzję Wójta Gminy W. z dnia [...] r. nr [...] w sprawie lokalizacji inwestycji celu publicznego pn. "Budowa wieży dla punktu radiokomunikacyjnego w ramach inwestycji budowy sieci szerokopasmowej w Gminie W.", przewidzianej do realizacji na części działki nr 75/6 położonej we wsi M..

W uzasadnieniu decyzji kolegium podano, że w odwołaniu od decyzji organu I instancji zarzucono, iż wójt nie wyjaśnił kwestii charakteru inwestycji jako celu publicznego, zaniechał zasięgnięcia opinii organu właściwego w sprawach ochrony środowiska, oraz nie odniósł się do raportu Najwyższej Izby Kontroli z dnia 30 października 2015 r. Zdaniem kolegium zarzuty zawarte w odwołaniu nie zasługiwały jednak na uwzględnienie. Kolegium uznało bowiem, że organ pierwszej instancji, rozpatrując wniosek inwestora o ustalenie lokalizacji inwestycji, nie mógł odmówić tego ustalenia, skoro przeprowadzone postępowanie doprowadziło do uznania, że lokalizacja w projektowanym miejscu jest zgodna z przepisami odrębnymi.

Kolegium stwierdziło, że wbrew twierdzeniom odwołania, planowana inwestycja stanowi inwestycję celu publicznego. Podstawę prawną do ustalenia, czy wnioskowana inwestycja jest inwestycją celu publicznego, stanowią przepisy art. 6 ustawy o gospodarce nieruchomościami, a uzupełnieniem tego przepisu jest art. 2 pkt 5 ustawy o planowaniu i zagospodarowaniu przestrzennym. Budowa wieży dla sieci szerokopasmowego internetu, której dotyczy przedmiotowa sprawa, bez wątpienia może być zaliczona do inwestycji liniowych wymienionych w art. 6 pkt 1 ustawy o gospodarce nieruchomościami, gdyż przepisy tam zawarte nie ograniczają kręgu inwestorów, ani też rodzajów zamierzeń budowlanych, którym mają służyć urządzenia wymienione w tym przepisie. Wskazano również na art. 46 ust. 3 ustawy z dnia 7 maja 2010 r. o wspieraniu rozwoju usług i sieci telekomunikacyjnych (Dz.U. z 2015 r. poz. 880), gdzie wprost postanawia się, że inwestycje z zakresu łączności publicznej, są inwestycjami celu publicznego.

close POTRZEBUJESZ POMOCY?
Konsultanci pracują od poniedziałku do piątku w godzinach 8:00 - 17:00