Orzeczenie
Wyrok WSA w Rzeszowie z dnia 29 listopada 2016 r., sygn. II SA/Rz 778/16
Gry losowe
Wojewódzki Sąd Administracyjny w Rzeszowie w składzie następującym: Przewodniczący WSA Magdalena Józefczyk Sędziowie WSA Maciej Kobak WSA Ewa Partyka /spr./ Protokolant ref. staż. Joanna Kulasa po rozpoznaniu na rozprawie w dniu 29 listopada 2016 r. spraw ze skarg A. sp. z o.o. w [...] na decyzje Dyrektora Izby Celnej z dnia [...] kwietnia 2016 r. - nr [...] w przedmiocie wymierzenia kary pieniężnej za urządzanie gier na automatach poza kasynem gry, - nr [...] w przedmiocie wymierzenia kary pieniężnej za urządzanie gier na automatach poza kasynem gry, -skargi oddala-
Uzasadnienie
Przedmiotem skarg A. sp. z o.o. z/s w [.] (dalej: Spółka") są decyzje Dyrektora Izby Celnej w [.]:
1) z dnia [.] kwietnia 2016 r. nr [.],
2) z dnia [.] kwietnia 2016 r. nr [.]
w przedmiocie wymierzenia kar pieniężnych za urządzanie gier poza kasynem gry, które wydano w następujących okolicznościach;
Naczelnik Urzędu Celnego w [.] wszczął z urzędu postępowania w sprawie wymierzenia Spółce kar pieniężnych za urządzanie gier poza kasynem. Decyzjami:
1) z dnia [.] lipca 2015 r. nr [.],
2) z dnia [.] lipca 2015 r. nr [.]
wymierzył jej kary pieniężne w wysokości po 12 000 zł za urządzanie gier poza kasynem gry na automatach: [...] nr [.] oraz [...] nr [.].
Jak ustalono, funkcjonariusze Urzędu Celnego w [.] przeprowadzili w dniu 16 marca 2015 r. kolejną kontrolę w lokalu "P." przy ul. [.] w [.], prowadzonym przez Spółkę, stwierdzając w nim tym razem 2 automaty: [...] nr [.] oraz [...] nr [.], należące do T. sp. z o.o. z/s w [.]. Urządzenia wstawiono do lokalu na mocy umowy dzierżawy zawartej pomiędzy ww. spółkami. Były to urządzenia elektroniczne, które umożliwiały przeprowadzenie (rozgrywanie) gier losowych (których wyniki były nieprzewidywalne i niezależne od woli ani zręczności uczestnika gry) i wykorzystywano je do komercyjnego organizowania gier. Urządzenia przyjmowały środki pieniężne (do rozpoczęcia gry konieczne było zakredytowanie urządzenia), posiadały też elementy pozwalające na wypłatę. Umożliwiały rozgrywanie gier z wykorzystaniem wcześniej wygranych punktów i realizowanie wygranych w postaci środków pieniężnych. Sposób rozgrywania gier odpowiadał definicjom określonym w art. 2 ust. 3, 4 i 5 ustawy z dnia 19 listopada 2009 r. o grach hazardowych (tekst jedn. Dz. U. z 2015 r. poz. 612) dalej zwanej: "Ugh". Tym samym zaistniały przesłanki do wymierzenia jej kar pieniężnych, stosownie do art. 89 ust. 1 pkt 2 i ust. 2 pkt 2 Ugh, w wysokości 12 000 zł od każdego automatu. Spółkę uznano za urządzającego gry z tego powodu, że udostępniła lokal w celu zainstalowania automatów do gier hazardowych osiągając z tego dochód w kwocie 700 zł tytułem czynszu. Stworzyła zatem warunki umożliwiające rozgrywanie takich gier. Zapewniła dostęp do sieci elektrycznej, sprawowała pieczę nad urządzeniami, ich sprawnością i dostępnością dla graczy w godzinach otwarcia lokalu, a o awariach i uszkodzeniach automatów zobowiązała się powiadamiać niezwłocznie serwisanta. Obsługa Baru miała dbać także o to, aby z automatów nie korzystały osoby niepełnoletnie. Nie posiadała zaś zezwolenia na prowadzenie takiej działalności.