Orzeczenie
Wyrok WSA w Gliwicach z dnia 17 listopada 2016 r., sygn. III SA/Gl 496/16
Wojewódzki Sąd Administracyjny w Gliwicach w składzie następującym: Przewodniczący Sędzia NSA Anna Apollo, Sędziowie Sędzia WSA Agata Ćwik-Bury (spr.), Sędzia WSA Małgorzata Herman, Protokolant Katarzyna Lisiecka-Mitula, po rozpoznaniu na rozprawie w dniu 17 listopada 2016 r. przy udziale - sprawy ze skargi "A" Sp. z o.o. w B. na decyzję Dyrektora Izby Celnej w K. z dnia [...] r. nr [...] w przedmiocie kary pieniężnej oddala skargę.
Uzasadnienie
1. Przedmiotem skargi jest decyzja Dyrektora Izby Celnej w K. (dalej: organ odwoławczy, organ II instancji) z dnia [...] r. nr [...] utrzymująca w mocy decyzję Naczelnika Urzędu Celnego w B. (dalej: organ I instancji) z dnia [...] r. nr [..]. wymierzającą "A" sp. z o.o. w B. (dalej: skarżąca Spółka, strona) karę pieniężną w wysokości 12 000 zł z tytułu urządzania gier na automacie poza kasynem gry.
2. Postępowanie przed organami celnymi.
2.1. Z akt sprawy wynika, że w dniu [...] r. funkcjonariusze Urzędu Celnego w B. przeprowadzili kontrolę w zakresie przestrzegania przepisów regulujących urządzanie i prowadzenie gier hazardowych w lokali o nazwie "[...] ", znajdującym się w W. przy ul. [...] b/n.
W trakcie kontroli w lokalu stwierdzono cztery automaty do gier, w tym włączony do sieci i gotowy do gry automat o nazwie HOT SPOT nr [...] . Urządzenie to było wyposażone w monitor, akceptor banknotów, metalową kuwetę oraz przyciski funkcyjne. Na automacie znajdowała się naklejka, z której wynikało, że właścicielem urządzeń jest skarżąca Spółka. Powyższą okoliczność potwierdzała także umowa najmu powierzchni użytkowej z dnia 2 stycznia 2014 r. zawarta pomiędzy "B" sp. z o.o. (wynajmujący) a skarżącą Spółką (najemca).
Na urządzeniu kontrolujący przeprowadzili eksperyment w postaci gier kontrolnych. Rozpoczęcie gry nastąpiło po zakredytowaniu urządzenia banknotem o nominale 10 zł. W zamian gracz uzyskał 100 punktów kredytowych i przystąpił do rozegrania jednej z pięciu dostępnych gier o nazwie SIZZLING HOT. Na ekranie monitora pojawiło się pięć kolumn z różnymi symbolami (owoce, cyfry, itd.). Po naciśnięciu przycisku GRAJ ZRĘCZNOŚCIOWO pięć bębnów z wizerunkami różnych symboli zostało wprowadzonych w bardzo szybki ruch, a z licznika CREDIT nastąpiło odjęcie punktów. Bębny obracały się z szybkością niepozwalającą na identyfikację poszczególnych symboli, zatrzymywały się samoczynnie, niezależnie od woli gracza, w losowo wybranej konfiguracji. Podczas gier na automacie nie stwierdzono licznika limitującego czas gry na automacie. Punkty zgrano do zera.