Wyszukaj po identyfikatorze keyboard_arrow_down
Wyszukiwanie po identyfikatorze Zamknij close
ZAMKNIJ close
account_circle Jesteś zalogowany jako:
ZAMKNIJ close
Powiadomienia
keyboard_arrow_up keyboard_arrow_down znajdź
removeA addA insert_drive_fileWEksportuj printDrukuj assignment add Do schowka
insert_drive_file

Orzeczenie

Wyrok WSA w Warszawie z dnia 17 sierpnia 2016 r., sygn. VII SA/Wa 2569/15

 

Wojewódzki Sąd Administracyjny w Warszawie w składzie następującym: Przewodniczący Sędzia WSA Maria Tarnowska, , Sędzia WSA Joanna Gierak-Podsiadły (spr.), Sędzia WSA Izabela Ostrowska, Protokolant specjalista Piotr Bibrowski, po rozpoznaniu na rozprawie w dniu 17 sierpnia 2016 r. sprawy ze skargi I. L. na decyzję Głównego Inspektora Nadzoru Budowlanego z dnia [...] września 2015 r. znak [...] w przedmiocie odmowy uchylenia lub zmiany decyzji ostatecznej oddala skargę

Uzasadnienie

Przedmiotem skargi wniesionej przez I. L. jest decyzja Głównego Inspektora Nadzoru Budowlanego z dnia [...] września 2015 r. znak: [...], utrzymująca w mocy -na podstawie art. 138 § 1 pkt 1 ustawy z dnia 14 czerwca 1960 r. Kodeks postępowania administracyjnego (Dz. U. z 2013 r., poz. 267 ze zm., dalej: k.p.a.)- decyzję [...]Wojewódzkiego Inspektora Nadzoru Budowlanego z dnia [...]lipca 2015 r. znak: [...], odmawiającą uchylenia lub zmiany własnej decyzji ostatecznej z dnia [...] czerwca 2010 r. znak: [...].

Ta ostatnią - z dnia [...] czerwca 2010 r., [...]WINB utrzymał w mocy decyzję Powiatowego Inspektora Nadzoru Budowlanego w [...]z dnia [...]lutego 2010 r. znak: [...], nakazującą I. L. rozbiórkę obiektu blaszanego o wymiarach 3 m x 2 m, z dachem jednospadowym, o wysokości 1,90 m i 2,15 m, wybudowanego na działce nr [...] w miejscowości W. przy ul. [...] bez wymaganego pozwolenia na budowę.

W uzasadnieniu zaskarżonej decyzji Główny Inspektor Nadzoru Budowlanego podał, iż decyzja [...] WINB z dnia [...] lipca 2015 r. została wydana w trybie przewidzianym w art. 154 k.p.a. Wskazał też, że I. L. złożył w terminie odwołanie od tego orzeczenia.

I dalej, organ II instancji stwierdził, że ww. orzeczenie organu wojewódzkiego jest prawidłowe.

Wyjaśnił, iż jednym z wyjątków od zasady trwałości decyzji administracyjnych jest uchylenie łub zmiana decyzji ostatecznej na podstawie art. 154 § 1 k.p.a., zgodnie z którym decyzja ostateczna, na mocy której żadna ze stron nie nabyła prawa, może być w każdym czasie uchylona łub zmieniona przez organ administracji publicznej, który ją wydał, lub przez organ wyższego stopnia, jeżeli przemawia za tym interes społeczny lub słuszny interes strony. Podkreślił, iż uchylenie decyzji w ww. trybie wymaga spełnienia wszystkich określonych w przytoczonym przepisie przesłanek. Inaczej mówiąc, nie spełnienie którejkolwiek z nich skutkować musi decyzją odmowną, zważywszy w szczególności na wyrażoną art. 16 k.p.a. zasadę trwałości decyzji administracyjnej.

close POTRZEBUJESZ POMOCY?
Konsultanci pracują od poniedziałku do piątku w godzinach 8:00 - 17:00