Wyszukaj po identyfikatorze keyboard_arrow_down
Wyszukiwanie po identyfikatorze Zamknij close
ZAMKNIJ close
account_circle Jesteś zalogowany jako:
ZAMKNIJ close
Powiadomienia
keyboard_arrow_up keyboard_arrow_down znajdź
removeA addA insert_drive_fileWEksportuj printDrukuj assignment add Do schowka
insert_drive_file

Orzeczenie

Wyrok WSA w Opolu z dnia 14 stycznia 2016 r., sygn. II SA/Op 537/15

 

Wojewódzki Sąd Administracyjny w Opolu w składzie następującym: Przewodniczący Sędzia WSA Elżbieta Naumowicz Sędziowie Sędzia WSA Teresa Cisyk Sędzia WSA Elżbieta Kmiecik - spr. Protokolant Sekretarz sądowy Grażyna Stykała po rozpoznaniu na rozprawie w dniu 14 stycznia 2016 r. sprawy ze skargi Wojewody Opolskiego na uchwałę Rady Miejskiej w Nysie z dnia 1 lipca 2015 r., Nr IX/101/15 w przedmiocie zasad przysługiwania diet sołtysom. stwierdza nieważność zaskarżonej uchwały w całości.

Uzasadnienie

Przedmiot postępowania sądowoadministracyjnego stanowi skarga Wojewody Opolskiego na uchwałę Rady Miejskiej w Nysie z dnia 1 lipca 2015 ., Nr IX/101/15, w sprawie ustalenia zasad, na jakich sołtysom sołectw Gminy Nysa przysługują diety. Wojewoda Opolski, powołując się na przepis art. 93 ust. 1 ustawy z dnia 8 marca 1990 r. o samorządzie gminnym (tekst jedn. Dz. U. z 2015 r. poz. 1515), zwanej dalej u.s.g., wniósł o stwierdzenie nieważności powyższej uchwały z powodu istotnego naruszenia prawa

W uzasadnieniu skargi podniesiono, że przepis art. 37b ust. 1 ustawy

o samorządzie gminnym przyznaje radzie gminy kompetencję do ustalania zasad na jakich przewodniczącym organu wykonawczego jednostki pomocniczej będzie przysługiwała dieta oraz zwrot kosztów podróży służbowej. Zaskarżona uchwała w § 1 ustaliła dietę w formie ryczałtu, określając jej miesięczną wysokość na kwotę 600 złotych brutto miesięcznie. Organ nadzoru dowodził, że przedmiotowa uchwała narusza prawo w sposób istotny, gdyż w § 7 przewidziano, że wchodzi ona w życie z dniem 1 lipca 2015 r. Z powyższego wynika, że nie została ona uznana za akt prawa miejscowego, nie została skierowana do publikacji w Dzienniku Urzędowym Województwa Opolskiego, co narusza art. 13 pkt 2 ustawy z dnia 20 lipca 2002 r. o ogłaszaniu aktów normatywnych oraz niektórych innych aktów prawnych oraz jest sprzeczny z art. 88 ust. 1 Konstytucji i art. 4 ust. 1 ww. ustawy. Uzasadniał skarżący, że analiza postanowień kwestionowanej uchwały w kontekście prawnych cech charakterystycznych dla aktów prawa miejscowego pozwala na zakwalifikowanie tej uchwały do tej kategorii aktów. Przepisy kwestionowanej uchwały przyznają bowiem uprawnienia do wypłaty diet grupie określonej ze względu na cechy, tj. sprawowanie funkcji sołtysa w powtarzalnych okolicznościach (każdorazowy udział w posiedzeniu rady gminy). Uchwała ma charakter generalny, gdyż jej adresaci określeni zostali poprzez wskazanie pewnej kategorii, a nie w sposób zindywidualizowany. Powyższe oznacza, że przedmiotowa uchwała winna być zgodnie z art. 42 u.s.g. ogłoszona na zasadach i w trybie określonym w ustawie o ogłaszaniu aktów normatywnych. Brak wykonania przez Radę Miejską w Nysie obowiązku ogłoszenia uchwały w stosownym publikatorze skutkuje uznaniem, że jest ona nieważna.

close POTRZEBUJESZ POMOCY?
Konsultanci pracują od poniedziałku do piątku w godzinach 8:00 - 17:00