Wyszukaj po identyfikatorze keyboard_arrow_down
Wyszukiwanie po identyfikatorze Zamknij close
ZAMKNIJ close
account_circle Jesteś zalogowany jako:
ZAMKNIJ close
Powiadomienia
keyboard_arrow_up keyboard_arrow_down znajdź
removeA addA insert_drive_fileWEksportuj printDrukuj assignment add Do schowka
insert_drive_file

Orzeczenie

Wyrok WSA w Warszawie z dnia 23 listopada 2015 r., sygn. II SA/Wa 637/15

 

Wojewódzki Sąd Administracyjny w Warszawie w składzie następującym: Przewodniczący Sędzia WSA Ewa Marcinkowska, Sędziowie WSA Ewa Grochowska-Jung (spr.), Adam Lipiński, Protokolant specjalista Aleksandra Weiher, po rozpoznaniu na rozprawie w dniu 23 listopada 2015 r. sprawy ze skargi A.P. na decyzję Szefa Służby Celnej z dnia [...] lutego 2015 r. nr [...] w przedmiocie zwolnienia ze służby - oddala skargę -

Uzasadnienie

Szef Służby Celnej decyzją z dnia [...] lutego 2015 r. nr [...], wydaną na podstawie art. 138 § 1 pkt 1 Kodeksu postępowania administracyjnego (tekst jednolity: Dz. U. z 2013 r., poz. 267 z późn. zm.) oraz art. 188 ust. 5 ustawy z dnia 27 sierpnia 2009 r. o Służbie Celnej (Dz. U. z 2013 r., poz. 1404 z późn. zm.), po rozpoznaniu odwołania A. P. od decyzji Dyrektora Izby Celnej w O. z dnia [...] grudnia 2014 r. nr [...] o zwolnieniu ze służby, utrzymał w mocy zaskarżoną decyzję.

W uzasadnieniu Szef Służby Celnej przytoczył za organem pierwszej instancji ustalony stan faktyczny i prawny sprawy oraz argumenty uzasadniające podjętą decyzję o zwolnieniu A. P. ze służby w Służbie Celnej z dniem doręczenia decyzji, tj. z dniem [...] grudnia 2014 r.

Organ odwoławczy podał, że ustawa o Służbie Celnej wymienia obligatoryjne (art. 104) i fakultatywne (art. 105) przesłanki zwolnienia funkcjonariusza ze służby. Stosownie do art. 105 pkt 10 ustawy, funkcjonariusza można zwolnić ze służby jeżeli upłynęło 12 miesięcy okresu zawieszenia funkcjonariusza w pełnieniu obowiązków służbowych, jeżeli nie ustały przyczyny będące podstawą jego zawieszenia.

Funkcjonariusz decyzją nr [...] z dnia [...] października 2013 r. został zawieszony na okres trzech miesięcy w czynnościach służbowych w związku z wszczęciem postępowania karnego o przestępstwo popełnione z art. 228 § 3 kk w zw. z art. 12 kk. Okres zawieszenia został przedłużony decyzją z dnia [...] grudnia 2013 r. nr [...] do czasu zakończenia prowadzonego przeciwko skarżącemu postępowania karnego. Z pisma Prokuratury Okręgowej w O. Wydział [...] z dnia [...] października 2014 r. wynika, że postępowanie przygotowawcze o numerze [...] przeciwko funkcjonariuszowi nie zostało jeszcze zakończone. Z powyższego wynika, że nie ustała przyczyna zawieszenia funkcjonariusza w pełnieniu obowiązków służbowych. Organ wskazał, iż zgodnie z orzecznictwem sądów administracyjnych regulacja zawarta w art. 105 pkt 10 ustawy z dnia 27 sierpnia 2009 r. o Służbie Celnej do uznania organu celnego pozostawia decyzję o zwolnieniu ze służby funkcjonariusza, który od ponad roku czasu nie pełni służby z powodu zawieszenia go w pełnieniu obowiązków służbowych w związku z prowadzonym wobec niego postępowaniem karnym. Celem omawianego przepisu jest umożliwienie organowi celnemu zwolnienie ze służby funkcjonariusza, wobec którego nie zostało zakończone postępowanie karne, pomimo że od czasu zawieszenia go w pełnieniu obowiązków służbowych minęło ponad 12 miesięcy. Jest to samodzielna fakultatywna podstawa zwolnienia funkcjonariusza ze Służby Celnej (m.in. wyrok NSA z dnia 29 stycznia 2013 r., sygn. akt I OSK 979/12).

close POTRZEBUJESZ POMOCY?
Konsultanci pracują od poniedziałku do piątku w godzinach 8:00 - 17:00