Wyszukaj po identyfikatorze keyboard_arrow_down
Wyszukiwanie po identyfikatorze Zamknij close
ZAMKNIJ close
account_circle Jesteś zalogowany jako:
ZAMKNIJ close
Powiadomienia
keyboard_arrow_up keyboard_arrow_down znajdź
removeA addA insert_drive_fileWEksportuj printDrukuj assignment add Do schowka
insert_drive_file

Orzeczenie

Wyrok WSA w Warszawie z dnia 9 kwietnia 2014 r., sygn. II SA/Wa 1174/13

 

Wojewódzki Sąd Administracyjny w Warszawie w składzie następującym: Przewodniczący Sędzia WSA Maria Werpachowska, Sędziowie WSA Ewa Pisula - Dąbrowska, Sławomir Fularski (spr.), , Protokolant specjalista Elwira Sipak, po rozpoznaniu na rozprawie w dniu 9 kwietnia 2014 r. sprawy ze skargi A. D. na decyzję Szefa Służby Celnej z dnia [...] kwietnia 2013 r. nr [...] w przedmiocie zwolnienia ze służby - oddala skargę -

Uzasadnienie

Decyzją z [...] grudnia 2012 r. znak [...], Dyrektor Izby Celnej w [...] (dalej także jako "organ I instancji"), działając na podstawie art. 105 pkt 10 oraz art. 188 ust. 2 i 5 ustawy z dnia 27 sierpnia 2009 r. o Służbie Celnej (Dz. U. Nr 168, poz. 1323 z poźn. zm., dalej jako "ustawa o Służbie Celnej") w związku z art. 104 § 1 ustawy z dnia 14 czerwca 1960 r. Kodeks postępowania administracyjnego (Dz. U. z 2000 r. Nr 98, poz. 1071 z późn. zm., dalej jako "K.p.a."), zwolnił A.D. ze służby w Izbie Celnej w [...]: Urząd Celny w [...] z dniem doręczenia decyzji.

W uzasadnieniu decyzji organ I instancji wskazał, że na skutek wszczęcia przeciwko ww. funkcjonariuszowi celnemu postępowania karnego o przestępstwo popełnione umyślnie, ścigane z oskarżenia publicznego, jest on zawieszony w pełnieniu obowiązków służbowych od [...] października 2010 r., czyli ponad 24 miesiące. Zawieszenie to ma charakter ciągły, okolicznością niesporną jest również fakt, że nie ustąpiły przyczyny będące podstawą zawieszenia, gdyż prowadzone przeciwko funkcjonariuszowi postępowanie karne nie zostało zakończone do dnia wydania decyzji. Zostały więc spełnione przesłanki z art. 105 pkt 10 ustawy o Służbie Celnej, który to przepis daje dyrektorowi izby celnej uprawnienie do zwolnienia funkcjonariusza ze służby. Organ zwrócił uwagę na negatywne konsekwencje długotrwałego zawieszenia funkcjonariusza w pełnieniu obowiązków służbowych dla Służby Celnej. Odsunięcie bowiem od służby nawet jednego funkcjonariusza powoduje zwiększenie obowiązków pozostałych i niekorzystny wpływ na działalność całej komórki organizacyjnej. Interes społeczny, pojmowany jako troska o dobro wspólne, wymaga zapewnienia prawidłowej realizacji zadań nałożonych na Służbę Celną. Sytuacja kiedy funkcjonariusz jest zawieszony w wykonywaniu obowiązków służbowych i nie może ich wykonywać, powoduje dezorganizację służby oraz konieczność wykonywania przypisanych mu zadań przez innych funkcjonariuszy jako czynności służbowych. Istotna jest przy tym okoliczność, że w przypadku zawieszenia funkcjonariusza w obowiązkach służbowych, następuje "blokada" etatu, gdyż przepisy ustawy o Służbie Celnej nie przewidują możliwości zatrudnienia na miejsce funkcjonariusza innej osoby. Powyższe powoduje utrudnienia w organizacji pracy izby celnej. Sytuacja taka powoduje też konieczność zlecania dodatkowych zadań, przypisanych do etatów funkcjonariuszy zawieszonych, innym osobom pełniącym służbę. Za wydaniem decyzji o zwolnieniu ze służby przemawia również aspekt finansowy. Pobieranie przez funkcjonariusza celnego 50 % uposażenia w okresie długotrwałego zawieszenia w pełnieniu obowiązków służbowych nie może być uznane za wydatki dokonywane w sposób celowy i oszczędny, tym bardziej, że nie przyczynia się on wówczas do realizacji zadań postawionych przed Służbą Celną. Służba Celna nie może być zaś obciążana negatywnymi konsekwencjami przedłużającego się postępowania karnego.

close POTRZEBUJESZ POMOCY?
Konsultanci pracują od poniedziałku do piątku w godzinach 8:00 - 17:00