Wyrok WSA w Warszawie z dnia 8 listopada 2012 r., sygn. II SA/Wa 1387/12
Wojewódzki Sąd Administracyjny w Warszawie w składzie następującym: Przewodniczący Sędzia WSA Ewa Grochowska-Jung, Sędziowie WSA Andrzej Kołodziej (spr.), Stanisław Marek Pietras, Protokolant Referent stażysta Małgorzata Ciach, po rozpoznaniu na rozprawie w dniu 8 listopada 2012 r. sprawy ze skargi D. M. na decyzję Szefa Służby Celnej z dnia [...] czerwca 2012 r. nr [...] w przedmiocie zwolnienia ze służby oddala skargę
Uzasadnienie
Dyrektor Izby Celnej w [...] decyzją nr [...] z dnia [...] lutego 2012 r., działając na podstawie art. 105 pkt 10 i art. 188 ust. 2 i ust. 5 ustawy z dnia 27 sierpnia 2009 r. o Służbie Celnej - Dz. U. Nr 168, poz. 133 ze zm. (dalej u.s.c.), zwolnił D. M. (dalej skarżący) ze służby w Izbie Celnej w [...] z dniem doręczenia decyzji.
W uzasadnieniu podał, że na skutek wszczęcia przeciwko skarżącemu postępowania karnego o przestępstwo popełnione umyślnie, ścigane z oskarżenia publicznego, został on zawieszony w pełnieniu obowiązków służbowych decyzją Dyrektora Izby Celnej w [...] nr [...] z dnia [...] czerwca 2009 r. na okres od [...] czerwca 2009 r. do [...] września 2009 r. Kolejną decyzją z dnia [...] września 2009 r. przedłużono okres zawieszenia do czasu zakończenia postępowania karnego. Z pisma Sądu Rejonowego w C. z dnia [...] października 2011 r. wynika, iż w sprawie [...], w której skarżący występuje w charakterze oskarżonego, nie zapadł jeszcze wyrok. W związku z tym, że skarżący jest zawieszony w pełnieniu obowiązków służbowych od dnia [...] czerwca 2009 r., czyli ponad 12 miesięcy, zawieszenie ma charakter ciągły i związane jest z prowadzonym przeciwko niemu postępowaniem karnym, a przyczyna będąca podstawą zawieszenia nie ustała, organ uznał, iż wystąpiły przesłanki z art. 105 pkt 10 u.s.c. uzasadniające zwolnienie ze służby.
Organ wskazał, że zastosowanie ww. przepisu podyktowane jest negatywnymi dla Służby Celnej konsekwencjami wynikającymi z długotrwałego zawieszenia skarżącego w pełnieniu obowiązków służbowych, co wiąże się z zajmowaniem etatu mogącego być efektywnie wykorzystanym przez nowo zatrudnionych funkcjonariuszy celnych. Ponadto ze względu na niedobór kadrowy wykonywanie zadań nałożonych przez Unię Europejską w jednostkach przygranicznych jest bardzo utrudnione, zaś obsada etatowa izb celnych, w tym w szczególności granicznych, podlega systematycznym analizom. Powyższe problemy kadrowe wynikające m.in. z zawieszenia funkcjonariuszy celnych zostały szczegółowo przedstawione w piśmie Naczelnika Urzędu Celnego w [...] z dnia [...] maja 2011 r. Taka sytuacja, zdaniem organu, ma niekorzystny wpływ na pracę Urzędu Celnego w [...] i jego oddziałów oraz doprowadziła do zwiększenia obciążenia pracą innych funkcjonariuszy, skumulowania wypracowanych nadgodzin i konieczności przesuwania terminów urlopów wypoczynkowych oraz delegowania do pełnienia służby w Oddziale Celnym Drogowym w [....] funkcjonariuszy z różnych komórek wewnętrznych Urzędu Celnego w [...].