Wyrok WSA w Poznaniu z dnia 18 czerwca 2015 r., sygn. II SA/Po 1202/14
Wojewódzki Sąd Administracyjny w Poznaniu w składzie następującym: Przewodniczący Sędzia WSA Barbara Drzazga (spr.) Sędziowie Sędzia WSA Wiesława Batorowicz Sędzia WSA Jakub Zieliński Protokolant St. sekretarz sąd. Katarzyna Fornalik po rozpoznaniu na rozprawie w dniu 18 czerwca 2015 r. sprawy ze skargi M. J. na decyzję Samorządowego Kolegium Odwoławczego w P. z dnia ... 2014r. Nr ... w przedmiocie specjalnego zasiłku celowego I. oddala skargę, II. przyznaje adwokatowi A. R. od Skarbu Państwa (Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w Poznaniu) tytułem zwrotu kosztów nieopłaconej pomocy prawnej udzielonej skarżącemu z urzędu, kwotę ... zł (...) w tym 55,20 zł (... złotych ...) tytułem podatku od towarów i usług.
Uzasadnienie
M. J. w dniu 8 kwietnia 2014 r. złożył do Miejskiego Ośrodka Pomocy Społecznej w wniosek o udzielenie pomocy finansowej, który sprecyzował w wywiadzie środowiskowym, podając, iż wnosi o przyznanie zasiłku celowego na dopłatę do kosztów utrzymania mieszkania w wys. 400 zł.
Decyzją z dnia ... 2015 r., nr ... Prezydent Miasta P. przyznał M. J. specjalny zasiłek celowy w miesiącu kwiecień 2014 r. w łącznej wys. 318,04 zł, z przeznaczeniem na: 55,24 zł - energię (świadczenie zostanie przekazane na konto ENEA po uprawomocnieniu się decyzji), a 262,80 zł - na czynsz (świadczenie zostanie przekazane na konto administratora po uprawomocnieniu się decyzji). W uzasadnieniu rozstrzygnięcia organ wyjaśnił, że wnioskodawca prowadzi jednoosobowe gospodarstwo domowe, a mieszkanie wraz z nim zajmuje również A. J., która prowadzi odrębne gospodarstwo domowe. Dochodem M. J. w miesiącu poprzedzającym złożenie wniosku był zasiłek stały w kwocie 529 zł i dodatek mieszkaniowy w kwocie 366,89 zł przyznany na okres od 1 marca do 31 sierpnia 2014 r., zatem łączny dochód wynosił 895,89 zł. Ustalono, że wydatki strony związane z utrzymaniem mieszkania to czynsz w wys. 842,50 zł, energia elektryczna w wys. 110,49 zł, gaz w wys. 149,65 zł. Dodatkowe wydatki strony to abonament telefoniczny w kwocie 36 zł, opłata za tv 34,57 zł oraz wydatki na leki (nieznana kwota). Organ wskazał, że od 1 marca 2014 r. A. J. została zgłoszona do administracji jako osoba oficjalnie zamieszkująca z M. J. w celu otrzymywania dodatku mieszkaniowego. Organ uznał zatem, że jest ona zobowiązana do partycypowania w kosztach utrzymania mieszkania i regulowania rachunków w połowie, tym bardziej, że posiada własny dochód w postaci świadczenia z ZUS. Organ stwierdził, mając na względzie kryterium dochodowe określone w art. 8 ust. 1 pkt 1 ustawy z dnia 12 marca 2004 r. o pomocy społecznej (j.t. Dz. U. z 2013 r. poz. 182 ze zm.), dalej: u.p.s., że strona nie spełnia warunku dochodowego do uzyskania zasiłku celowego, jednakże z uwagi na fakt, iż ziściły się przesłanki niepełnosprawności i długotrwałej choroby organ może przyznać specjalny zasiłek celowy. Wyjaśniono, że dochód strony w miesiącu poprzedzającym złożenie wniosku wyniósł 895,89 zł, a zatem był wyższy od kryterium dochodowego 542 zł. Prezydent Miasta powołał przepis art. 41 pkt 1 i 2 u.p.s. i stwierdził, że zasadne jest umniejszenie pomocy w formie specjalnego zasiłku celowego do kwoty 318,04 zł z przeznaczeniem na dopłatę do czynszu i części rachunku za energię elektryczną, uzasadniając to faktem, że strona posiada dochód w formie zasiłku stałego, którym powinien racjonalnie gospodarować.