Wyrok WSA w Rzeszowie z dnia 12 maja 2015 r., sygn. I SA/Rz 265/15
Wojewódzki Sąd Administracyjny w Rzeszowie w składzie następującym: Przewodniczący S. NSA Jacek Surmacz Sędziowie WSA Małgorzata Niedobylska / spr./ WSA Grzegorz Panek Protokolant sekr. sąd. Eliza Kaplita-Wójcik po rozpoznaniu na rozprawie w dniu 5 maja 2015r. sprawy ze skargi J. B. na decyzję Dyrektora Izby Skarbowej z dnia [...] stycznia 2015r. nr [...] w przedmiocie podatku dochodowego od osób fizycznych za 2008 rok - oddala skargę -
Uzasadnienie
Decyzją z dnia [...] maja 2014 r. Dyrektor Urzędu Kontroli Skarbowej określił J.B. (dalej: podatnik), prowadzącemu działalność gospodarczą pod nazwą "A", zobowiązanie w podatku dochodowym od osób fizycznych za 2008 r. w wysokości 89 614 zł. W uzasadnieniu rozstrzygnięcia organ powołał się na ustalenia dokonane podczas postępowania kontrolnego w zakresie rzetelności deklarowanych podstaw opodatkowania oraz prawidłowości obliczania i wpłacania podatku dochodowego od osób fizycznych za 2008 r. Organ pierwszej instancji ustalił m.in. że podatnik w ramach prowadzonej działalności gospodarczej dokonywał zakupu złomu zarówno od osób prowadzących działalność gospodarczą (na podstawie faktur), jak i od osób nieprowadzących działalności gospodarczej (na podstawie formularzy przyjęcia odpadów metali i dowodów zakupu). Weryfikacja przedstawionych do kontroli formularzy przyjęcia odpadów wykazała, że znaczna część transakcji nie miała miejsca, albo miała miejsce w innym rozmiarze niż wynikało to z formularzy. W związku z powyższym organ uznał, że przedłożone przez podatnika formularze przyjęcia odpadów metali w większości są nierzetelne, dotyczą bowiem czynności, które nie zostały faktycznie dokonane, a co za tym idzie, nie odzwierciedlają rzeczywistego przebiegu zdarzeń gospodarczych. W konsekwencji organ uznał, że wykazane przez podatnika wydatki na nabycie odpadów metali w łącznej wysokości 1.343.272,90 zł nie stanowią kosztów uzyskania przychodów w 2008 r. Nie zakwestionowano przy tym ani faktu sprzedaży złomu przez przedsiębiorstwo "A", ani przychodu z jego sprzedaży, bowiem postępowanie kontrolne wykazało, że w 2008 r. było ono w posiadaniu złomu, nieznane jest jedynie źródło jego pochodzenia oraz wysokość wydatków poniesionych na jego nabycie. Dyrektor Urzędu Kontroli Skarbowej stwierdził nierzetelność ksiąg rachunkowych przedsiębiorstwa podatnika za 2008 r. i nie uznał ich za dowód tego, co wynika z zawartych w nich zapisów, w części dotyczącej dokumentowania zakupu towarów handlowych - odpadów metali - na podstawie nierzetelnych formularzy przyjęcia odpadów. Organ pierwszej instancji odstąpił jednak od określenia podstawy opodatkowania w drodze oszacowania, bowiem dane wynikające z ksiąg podatkowych, uzupełnione dowodami zgromadzonymi w toku postępowania, pozwoliły na określenie podstawy opodatkowania podatkiem dochodowym, stosownie do treści art. 23 § 2 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997r. Ordynacja podatkowa (Dz. U. z 2012r. poz.749 ze zm.) - dalej: ord.pod.