Wyrok WSA w Warszawie z dnia 21 listopada 2014 r., sygn. VII SA/Wa 1022/14
Wojewódzki Sąd Administracyjny w Warszawie w składzie następującym: Przewodniczący Sędzia WSA Mirosława Kowalska (spr.), Sędzia WSA Maria Tarnowska, Sędzia WSA Krystyna Tomaszewska, Protokolant st. sekr. sąd. Dorota Wasiłek, po rozpoznaniu na rozprawie w dniu 21 listopada 2014 r. sprawy ze skargi K. S. na decyzję Generalnego Dyrektora Dróg Krajowych i Autostrad z dnia [...] marca 2014 r. znak [...] w przedmiocie odmowy udzielenia zezwolenia na przebudowę zjazdu indywidualnego do parametrów zjazdu publicznego I. uchyla zaskarżoną decyzję oraz poprzedzającą ją decyzję tego organu, II. stwierdza, że zaskarżona decyzja nie podlega wykonaniu do czasu uprawomocnienia się niniejszego wyroku, III. zasądza od Generalnego Dyrektora Dróg Krajowych i Autostrad na rzecz skarżącej K. S. kwotę 200 zł (dwieście złotych) tytułem zwrotu kosztów postępowania sądowego.
Uzasadnienie
Zaskarżoną decyzją z dnia [...] marca 2014 r., znak [...] Generalny Dyrektor Dróg Krajowych i Autostrad uchylił w całości decyzję z dnia [...] grudnia 2013 r., znak [...], wydaną z upoważnienia Generalnego Dyrektora Dróg Krajowych i Autostrad przez Zastępcę Dyrektora Oddziału w [...] Generalnej Dyrekcji Dróg Krajowych i Autostrad, i odmówił udzielenia zezwolenia na przebudowę zjazdu indywidualnego z drogi krajowej nr [...] do działek nr [...]i nr [...]położonych w [...], w km 45+565 strona prawa, do parametrów zjazdu publicznego.
Postępowanie w niniejszej sprawie miało następujący przebieg.
Po rozpatrzeniu wniosku K. S. z dnia 23 października 2013 r., uzupełnionego pismem z dnia 6 listopada 2013 r., o wydanie zezwolenia na przebudowę zjazdu indywidualnego do działek nr [...]i nr [...]położonych w [...], do parametrów zjazdu publicznego, zapadła opisana powyżej decyzja z dnia [...] grudnia 2013 r., znak [...]. W jej uzasadnieniu organ wskazał, że planowana przebudowa zjazdu byłaby niezgodna z warunkami określonymi w miejscowym planie zagospodarowania przestrzennego gminy [...] dla obszarów miejscowości [...],[...],[...],[...],[...],[...] i w mieście [...] (uchwała nr [...]Rady Miejskiej w [...] z dnia [...] lutego 2007 r.). Zgodnie z § 8 tego planu "bezpośredni dostęp do drogi [...] (droga krajowa nr [...]) możliwy jest tylko w przypadku braku możliwości zapewnienia zjazdu z drogi niższej kategorii". Plan przewiduje na omawianym odcinku drogi budowę drogi serwisowej (ozn. [...]) oraz likwidację obecnych zjazdów. Przepisy prawa miejscowego obowiązują także zarządcę drogi. Ponadto, obecnie funkcjonujący zjazd indywidualny spełnia wymogi planu zagospodarowania przestrzennego dla terenu działek nr [...] i [...] oznaczonego w planie jako 44MN - teren zabudowy mieszkaniowej jednorodzinnej. Wreszcie, lokalizacja zjazdu publicznego we wnioskowanym miejscu, byłaby bardzo niekorzystna z punktu widzenia bezpieczeństwa ruchu drogowego. Obecny zjazd indywidualny zlokalizowany jest bowiem przy prostym odcinku drogi, gdzie pojazdy rozwijają znaczne prędkości i gdzie natężenie ruchu wynosi 10409 poj./dobę (dane na podstawie Generalnego Pomiaru Ruchu z 2010 r.).