Wyszukaj po identyfikatorze keyboard_arrow_down
Wyszukiwanie po identyfikatorze Zamknij close
ZAMKNIJ close
account_circle Jesteś zalogowany jako:
ZAMKNIJ close
Powiadomienia
keyboard_arrow_up keyboard_arrow_down znajdź
removeA addA insert_drive_fileWEksportuj printDrukuj assignment add Do schowka
insert_drive_file

Orzeczenie

Wyrok WSA we Wrocławiu z dnia 8 listopada 2018 r., sygn. III SA/Wr 290/18

Ruch drogowy

 

Wojewódzki Sąd Administracyjny we Wrocławiu w składzie następującym: Przewodniczący Sędzia WSA Sędziowie Sędzia WSA Anetta Chołuj, Sędzia WSA Maciej Guziński, Tomasz Świetlikowski (sprawozdawca), , Protokolant specjalista Jolanta Ryndak, po rozpoznaniu w Wydziale III na rozprawie w dniu 8 listopada 2018 r. sprawy ze skargi M. L. na decyzję Samorządowego Kolegium Odwoławczego we W. z dnia [...] marca 2018 r. nr [...] w przedmiocie odmowy zezwolenia na lokalizację zjazdu oddala skargę w całości.

Uzasadnienie

Przystępując do rozstrzygania, Sąd przyjął stan faktyczny i prawny sprawy j/n.

Skarżoną decyzją, po rozpatrzeniu odwołania M.L. (dalej: strona, skarżący), Samorządowe Kolegium Odwoławcze w W. (dalej: SKO, Kolegium) utrzymało w mocy - wydaną z upoważnienia Prezydenta W. - decyzję odmawiającą stronie zezwolenia na lokalizację zjazdu z ul. G. w W. na działkę nr [...], dla potrzeb obsługi komunikacyjnej istniejącego zespołu pawilonów usługowo-handlowych. Jako podstawę prawną decyzji powołało art. 138 § 1 pkt 1 ustawy z dnia 14 czerwca 1960 r. - Kodeks postępowania administracyjnego (Dz. U. z 2017 r., poz. 1257 ze zm. - dalej: K.p.a.). Z akt sprawy wynika, że organ pierwszej instancji odmówił stronie wydania zezwolenia na lokalizację w/w zjazdu. Uzasadniał, że ul. G. stanowi drogę klasy G, o bardzo dużym natężeniu ruchu pieszego i kołowego, dla której § 9 ust. 1 pkt 4 rozporządzenia Ministra Transportu i Gospodarki Morskiej z dnia 2 marca 1999 r.

w sprawie warunków technicznych, jakim powinny odpowiadać drogi publiczne i ich usytuowanie (Dz. U. z 2016 r., poz. 124 - dalej: rozporządzenie) wprowadza ograniczenie liczby i częstotliwości zjazdów poprzez zapewnienie dojazdu z innych dróg niższych klas. Ustalił, że działka, na której znajdują się pawilony usługowo-handlowe, posiada dostęp do układu dróg publicznych poprzez istniejący zjazd od strony ul. Z. Wskazał, że projektowany (wnioskowany) zjazd znajduje się w obszarze oddziaływania skrzyżowania (ul. G. - ul. Z. - ul. S.) oraz na odcinku występowania dodatkowego pasa ruchu, co narusza § 113 ust. 7 pkt 1 i 8 rozporządzenia. Zauważył, że zjazd ten w znaczący sposób pogorszy warunki ruchowe dla podstawowego układu drogowego (i tak już posiadającego dużo punktów kolizji), wpłynie na bezpieczeństwo ruchu, może wpłynąć na prawidłowe funkcjonowanie skrzyżowania wyposażonego w sygnalizację świetlną, spowodować utrudnienia dla głównej relacji i pogorszyć warunki bezpieczeństwa ul. G., tj. fragmentu podstawowego układu komunikacyjnego miasta (tranzytowego i komunikacji zbiorowej).

close POTRZEBUJESZ POMOCY?
Konsultanci pracują od poniedziałku do piątku w godzinach 8:00 - 17:00