Wyrok WSA w Bydgoszczy z dnia 26 listopada 2014 r., sygn. II SA/Bd 1167/14
Wojewódzki Sąd Administracyjny w Bydgoszczy w składzie następującym: Przewodniczący: sędzia WSA Małgorzata Włodarska (spr.) Sędziowie: sędzia WSA Wojciech Jarzembski sędzia WSA Jarosław Wichrowski Protokolant sekretarz sądowy Kamila Wesołowska po rozpoznaniu w Wydziale II na rozprawie w dniu 26 listopada 2014 r. sprawy ze skargi Wójta Gminy [...] na rozstrzygnięcie nadzorcze Wojewody [...] z dnia [...] sierpnia 2014 r. nr [...] w przedmiocie nieważności zarządzenia w sprawie powołania komisji konkursowej oddala skargę.
Uzasadnienie
Zarządzeniem nr [...] z dnia [...] Wójt Gminy D. w sprawie powołania komisji konkursowej w celu przeprowadzenia konkursu na kandydata na stanowisko dyrektora Publicznego Przedszkola w D. na podstawie art. 36a ust. 6 w zw. z art. 5c pkt 2 ustawy z dnia 7 września 1991 r. o systemie oświaty (Dz.U. z 2004 r., Nr 256, poz. 2572, ze zm.) oraz § 2 rozporządzenia Ministra Edukacji Narodowej z dnia 8 kwietnia 2010 r. w sprawie regulaminu konkursu na stanowisko dyrektora publicznej szkoły lub publicznej placówki oraz trybu komisji konkursowej, (Dz.U. Nr 60, poz. 373, ze zm.) powołanego dalej: jako "rozporządzenie" w zw. z art. 30 ust. 1 ustawy z dnia 8 marca 1990 r. o samorządzie gminnym (Dz.U. z 2013 r., poz. 594, ze zm.) zarządził powołać w celu przeprowadzenia konkursu na kandydata na stanowisko dyrektora ww. placówki w D. komisję w składzie: K. S. - przedstawiciel Gminy D. (przewodniczący), I. S. - przedstawiciel Gminy D., S. R. - przedstawiciel Gminy D., A. J. - przedstawiciel [...] Kuratora Oświaty w B., B. L. - przedstawiciel [...] Kuratora Oświaty w B., E. M. - przedstawiciel Rady Pedagogicznej Publicznego Przedszkola w D., I. C. - przedstawiciel Rady Rodziców przy Publicznym Przedszkolu w D., J. K. - przedstawiciel Związku Nauczycielska Polskiego.
Wolny Związek Zawodowy SOLIDARNOŚĆ-OŚWIATA pismem z 8 lipca 2014 r. wniósł do Wojewody [...] o unieważnienie sześciu zarządzeń Wójta Gminy D.: nr [...] Wójta Gminy D. z [...] w sprawie powołania komisji konkursowej w celu przeprowadzenia konkursu na kandydata na stanowisko dyrektora Publicznej Szkoły Podstawowej w B., nr [...] Wójta Gminy D. z dnia [...] w sprawie powołania komisji konkursowej w celu przeprowadzenia konkursu na kandydata na stanowisko dyrektora Publicznego Przedszkola w D., nr [...] Wójta Gminy D. z dnia [...] w sprawie zatwierdzenia konkursu na kandydata na stanowisko dyrektora Publicznej Szkoły Podstawowej w B., nr [...] Wójta Gminy D. w sprawie powierzenia stanowiska dyrektora Publicznej Szkoły Podstawowej w B., nr [...] Wójta Gminy D. z dnia [...] w sprawie zatwierdzenia konkursu na kandydata na stanowisko dyrektora Publicznego Przedszkola w D., nr [...] Wójta Gminy D. z dnia [...] sprawie powierzenia stanowiska dyrektora Publicznego Przedszkola w D. Związek ww. zarządzeniom zarzucił rażące naruszenie prawa polegające na świadomym i celowym pominięciu przedstawiciela Komisji Międzyzakładowej WZZ "Solidarność-Oświata" w składach komisji konkursowych, co stanowi naruszenie dyspozycji art. 36a ust. 6 ustawy o systemie oświaty. Związek wskazał, że zgodnie z powołanym przepisem w skład komisji konkursowej wchodzą trzej przedstawiciele organu prowadzącego szkołę lub placówkę, dwóch przedstawicieli organu sprawującego nadzór pedagogiczny oraz po jednym przedstawicielu rady pedagogicznej, rady rodziców oraz zakładowym organizacji związkowych. Związek wskazał, że zgodnie z przepisem art. 34 ust.1 ustawy z 23 maja 1991 r. o związkach zawodowych (Dz.U. z 2014 r., poz. 167) uprawnienia zakładowej organizacji związkowej przysługują także międzyzakładowej organizacji związkowej. W ocenie Związku brak powołania do składów komisji konkursowych przedstawiciela Związku stanowi rażące naruszenie prawa i winno skutkować unieważnieniem konkursów oraz ponownym ich przeprowadzeniem, bowiem powyższe oznacza, iż postępowania konkursowe przeprowadzone przez Wójta są niezgodne z prawem i nieważne.