Wyszukaj po identyfikatorze keyboard_arrow_down
Wyszukiwanie po identyfikatorze Zamknij close
ZAMKNIJ close
account_circle Jesteś zalogowany jako:
ZAMKNIJ close
Powiadomienia
keyboard_arrow_up keyboard_arrow_down znajdź
removeA addA insert_drive_fileWEksportuj printDrukuj assignment add Do schowka
insert_drive_file

Orzeczenie

TEMATY:
TEMATY:

Wyrok WSA we Wrocławiu z dnia 10 października 2014 r., sygn. I SA/Wr 2038/14

 

Wojewódzki Sąd Administracyjny we Wrocławiu w składzie następującym: Przewodniczący Sędzia WSA Maria Tkacz-Rutkowska, Sędziowie Sędzia WSA Barbara Ciołek -sprawozdawca, Sędzia WSA Ewa Kamieniecka, Protokolant starszy referent sądowy Katarzyna Trzęsicka, po rozpoznaniu w dniu 10 października 2014 r., w Wydziale I na rozprawie sprawy ze skargi A na interpretację indywidualną Dyrektora Izby Skarbowej w P. działającego w imieniu Ministra Finansów z dnia [...] nr [...] w przedmiocie podatku od towarów i usług: I. uchyla zaskarżona interpretację, II. zasądza od Dyrektora Izby Skarbowej w P. działającego w imieniu Ministra Finansów na rzecz skarżącego kwotę 457,00 (czterysta pięćdziesiąt siedem) złotych tytułem zwrotu kosztów postępowania sądowego.

Uzasadnienie

Przedmiotem skargi Gminy W. jest indywidualna interpretacja Dyrektora Izby Skarbowej w P. działającego w imieniu Ministra Finansów z dnia [...] nr [...] dotycząca ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług (Dz.U. z 2011 r. nr 177, poz. 1054 ze zm. dalej uVAT), tj. prawa odliczenia podatku naliczonego przy budowie infrastruktury wodociągowo-kanalizacyjnej wykorzystywanej nieodpłatnie przez Zakład Komunalny.

We wniosku o interpretację Gmina (dalej: strona, skarżąca) wskazała, że jest zarejestrowanym podatnikiem VAT i posiada osobowość prawną. Zgodnie z przepisami ustawy z dnia 8 marca 1990 r. o samorządzie gminnym (t.j. Dz. U. z 2013 r. poz. 594 ze zm.; dalej powoływana jako ustawa o samorządzie gminnym), wykonuje zadania własne także poprzez gminne jednostki organizacyjne. Jedną z nich jest samorządowy zakład budżetowy (Zakład Usług Komunalnych, dalej: Zakład, ZUK). Zakład nie posiada osobowości prawnej i działa m.in. na podstawie ustawy z dnia 27 sierpnia 2009 r. o finansach publicznych (Dz.U. Nr 157, poz. 1240 ze zm.; dalej: ufp) oraz Statutu. Do zadań własnych Gminy, wynikających z art. 2 ustawy z dnia 20 grudnia 1996 r. o gospodarce komunalnej (t.j. Dz.U. z 2011 r. Nr 45, poz. 236; dalej: ustawa o gospodarce komunalnej), realizowanych przez Zakład należy m.in. zaspokajanie zbiorowych potrzeb wspólnoty w zakresie dostarczania wody i odprowadzania ścieków. Zakład wykonując odpłatnie te zadania pokrywa koszty swojej działalności z przychodów własnych uzyskiwanych m.in. z opłat za usługi dostawy wodę i odprowadzania ścieków. Zakład posiada odrębny rachunek bankowy i prowadzi odrębną księgowość, podstawą gospodarki finansowej jest roczny plan finansowy obejmujący przychody i wydatki stanowiące koszty działalności oraz stan środków obrotowych i rozliczeń z budżetem Gminy. Plan ten jednakże podlega zatwierdzeniu przez Gminę. Zakład jest odrębnym od Gminy zarejestrowanym podatnikiem podatku VAT, wystawia faktury z tytułu usług dostawy wody i odprowadzania ścieków, które ujmuje w ewidencji sprzedaży i deklaracjach VAT. Od strony formalnej stroną umów z odbiorcami usług jest Zakład, podobnie jak w relacji z dostawcami towarów i usług nabywanych na bieżące potrzeby utrzymania i funkcjonowania infrastruktury wodociągowo-kanalizacyjnej.

close POTRZEBUJESZ POMOCY?
Konsultanci pracują od poniedziałku do piątku w godzinach 8:00 - 17:00