Wyszukaj po identyfikatorze keyboard_arrow_down
Wyszukiwanie po identyfikatorze Zamknij close
ZAMKNIJ close
account_circle Jesteś zalogowany jako:
ZAMKNIJ close
Powiadomienia
keyboard_arrow_up keyboard_arrow_down znajdź
removeA addA insert_drive_fileWEksportuj printDrukuj assignment add Do schowka
insert_drive_file

Orzeczenie

Wyrok WSA w Olsztynie z dnia 3 grudnia 2013 r., sygn. II SA/Ol 910/13

 

Dnia 3 grudnia 2013 roku Wojewódzki Sąd Administracyjny w Olsztynie w składzie następującym: Przewodniczący Sędzia WSA Marzenna Glabas Sędziowie Sędzia WSA Beata Jezielska Sędzia WSA Adam Matuszak (spr.) Protokolant specjalista Karolina Hrymowicz po rozpoznaniu na rozprawie w dniu 3 grudnia 2013 roku sprawy ze skargi Spółki A na decyzję Wojewody z dnia "[...]", Nr "[...]" w przedmiocie sprzeciwu w sprawie budowy reklamy wolnostojącej oddala skargę.

Uzasadnienie

Decyzją z dnia "[...]", na podstawie art. 30 ust. 6 pkt 1 oraz art. 30 ust. 7 pkt 1 ustawy z dnia 7 lipca 1994 r. - Prawo budowlane (Dz. U. z 2010 r., nr 243, poz. 1623 ze zmianami), oraz na podstawie art. 104 ustawy z dnia 14 czerwca 1960 r. - Kodeks postępowania administracyjnego (Dz. U. z 2013 r., poz. 267), Starosta "[...]" wniósł sprzeciw i nałożył obowiązek uzyskania pozwolenia na budowę, do zgłoszenia przez inwestora - Spółka A, zamiaru budowy reklamy wolnostojącej, niepodświetlanej, na dz. nr "[...]", obręb "[...]", gmina "[...]".

W uzasadnieniu decyzji wskazano, że inwestor planuje wykonać reklamę wolnostojącą, niepodświetlaną, o wymiarach: wysokość 4,10m, szerokość 4,50m oraz posadowioną na dwóch stopach o wymiarach 10x10cm i długości 2,20m, prostopadłych do kierunku reklamy. Reklama ma być nie połączona trwale z gruntem i być przytwierdzona do podłoża za pomocą linek i kotew.

W ocenie organu, objęty zgłoszeniem przedmiotowy nośnik reklamowy jest konstrukcją wolnostojącą, w pełni samodzielną, nie powiązaną technicznie z innym obiektem budowlanym. Jego realizacja w określonym miejscu posiada wszelkie cechy budowy w rozumieniu art. 3 pkt 6 Prawa budowlanego. Projektowany obiekt należy więc zaliczyć do kategorii budowli, gdyż wśród cech, wyróżniających urządzenia reklamowe zaliczane do kategorii budowli (art. 3 pkt 3 Prawa budowlanego) jest to, że są to urządzenia wolnostojące i trwale związane z gruntem. Powołując się na orzecznictwo Naczelnego Sądu Administracyjnego, organ wskazał, że dla trwałego związania z gruntem nie ma znaczenia okoliczność posiadania przez obiekt fundamentów, czy zagłębienia w gruncie. Ponadto, o tym czy urządzenie reklamowe jest trwale związanie z gruntem czy też nie jest, nie decyduje sposób i metoda związania z gruntem, nie decyduje technologia wykonania fundamentu i możliwości techniczne przeniesienia nośnika reklamowego w inne miejsce, ale to czy wielkość tego urządzenia, jego konstrukcja, przeznaczenie i względy bezpieczeństwa wymagają takiego trwałego związania. Istotne również jest to, czy posadowienie jest na tyle trwałe, że opiera się czynnikom mogącym zniszczyć ustawioną na nich konstrukcję.

close POTRZEBUJESZ POMOCY?
Konsultanci pracują od poniedziałku do piątku w godzinach 8:00 - 17:00