Wyszukaj po identyfikatorze keyboard_arrow_down
Wyszukiwanie po identyfikatorze Zamknij close
ZAMKNIJ close
account_circle Jesteś zalogowany jako:
ZAMKNIJ close
Powiadomienia
keyboard_arrow_up keyboard_arrow_down znajdź
removeA addA insert_drive_fileWEksportuj printDrukuj assignment add Do schowka
insert_drive_file

Orzeczenie

Wyrok WSA w Lublinie z dnia 3 grudnia 2013 r., sygn. II SA/Lu 471/13

 

Wojewódzki Sąd Administracyjny w Lublinie w składzie następującym: Przewodniczący Sędzia WSA Joanna Cylc-Malec, Sędziowie Sędzia NSA Maria Wieczorek-Zalewska, Sędzia WSA Bogusław Wiśniewski (sprawozdawca), Protokolant Starszy sekretarz sądowy Beata Basak, po rozpoznaniu w Wydziale II na rozprawie w dniu 3 grudnia 2013 r. sprawy ze skargi Gminnej Spółdzielni "Samopomoc Chłopska" na decyzję Samorządowego Kolegium Odwoławczego z dnia [...] r. nr [...] w przedmiocie przekształcenia prawa użytkowania wieczystego w prawo własności oddala skargę.

Uzasadnienie

Decyzją z dnia [...] Wójt Gminy, po rozpoznaniu wniosku G. S. "S.C." w J., przekształcił przysługujące spółdzielni prawo użytkowania wieczystego nieruchomości oznaczonej nr 20/9 o powierzchni 1,4877ha, położonej w miejscowości P., stanowiącą własność Gminy J., w prawo własności. Jednocześnie Wójt ustalił opłatę na rzecz gminy za przekształcenie w wysokości 686 000 złotych, przy czym rozłożył ją na 20 równych rat po 34 300 złotych każda, płatnych w terminie do 30 czerwca każdego kolejnego roku kalendarzowego. W dniu 19 września 2012r. do Wójta wpłynęło pismo spółdzielni w którym wniosła o uchylenie wspomnianej decyzji z powodu braku środków finansowych. W uzasadnieniu podała, że wynik finansowy, jaki otrzymuje w skali roku, nie zabezpiecza spłaty rocznej raty. Decyzją z dnia [...] Wójt Gminy J. na podstawie art. 155 kpa odmówił uchylenia własnej decyzji z dnia [...]. Tłumaczył, że wniosek nie spełnia przesłanek określonych w powołanym przepisie, według którego decyzja ostateczna, na mocy której strona nabyła prawo, może być w każdym czasie za zgodą strony uchylona lub zmieniona przez organ administracji publicznej, który ją wydał lub przez organ wyższego stopnia, jeżeli nie sprzeciwiają się temu przepisy szczególne i przemawia za tym interes społeczny lub słuszny interes strony. Takiego charakteru nie ma wniosek oparty jedynie o kryteria ekonomiczne, mają one bowiem charakter przemijający. Wójt wskazał ponadto, że opłata z tytułu przekształcenia prawa stanowi dochód własny gminy i przeznaczona jest na cele publiczne, zaś w interesie społecznym jest zdobywanie przez gminę środków finansowych dla wykonywania zadań publicznych. W jego ocenie uchylenie decyzji doprowadzi również do pogorszenia sytuacji samej spółdzielni, utraci bowiem nie tylko prawo własności działki, ale nie nabędzie również wygasłego w wyniku wydania decyzji prawa użytkowania wieczystego. Ustawa o przekształceniu prawa użytkowania wieczystego w prawo własności nie przewiduje bowiem administracyjnego trybu dla powtórnego nabycia użytkowania wieczystego. Ta kwestia podlega regulacji prawa cywilnego, a ewentualne spory na tym tle rozstrzygane są przez sądy powszechne. Tymczasem decyzja podjęta w omawianym trybie nie może prowadzić do pogorszenia sytuacji strony. Stąd też jest niedopuszczalna. Powyższy pogląd podzieliło Samorządowe Kolegium Odwoławcze w L. utrzymując w mocy decyzję Wójta. Dodatkowo Kolegium zaznaczyło, że przedmiotowa decyzja wywołała skutki prawne podobne do umowy cywilnoprawnej, zawartej na podstawie art. 32 ust.2 ustawy z dnia 21 sierpnia 1997r. o gospodarce nieruchomościami. Rezygnacja zatem z nabytego prawa własności jest możliwa w trybie wskazanym w kodeksie cywilnym. Dopiero po powtórnym nabyciu własności nieruchomości przez gminę możliwe byłoby ustanowienia na rzecz spółdzielni prawa użytkowania wieczystego. W takim jednak przypadku tryb administracyjny jest wykluczony.

close POTRZEBUJESZ POMOCY?
Konsultanci pracują od poniedziałku do piątku w godzinach 8:00 - 17:00