Wyszukaj po identyfikatorze keyboard_arrow_down
Wyszukiwanie po identyfikatorze Zamknij close
ZAMKNIJ close
account_circle Jesteś zalogowany jako:
ZAMKNIJ close
Powiadomienia
keyboard_arrow_up keyboard_arrow_down znajdź
removeA addA insert_drive_fileWEksportuj printDrukuj assignment add Do schowka
insert_drive_file

Orzeczenie

Wyrok WSA w Olsztynie z dnia 19 listopada 2013 r., sygn. II SA/Ol 780/13

 

Wojewódzki Sąd Administracyjny w Olsztynie w składzie następującym: Przewodniczący Sędzia WSA Bogusław Jażdżyk (spr.) Sędziowie Sędzia WSA Katarzyna Matczak Sędzia WSA Tadeusz Lipiński Protokolant specjalista Karolina Hrymowicz po rozpoznaniu na rozprawie w dniu 19 listopada 2013 r. sprawy ze skarg J. K., P. K. i T. D. na uchwałę Rady Gminy z dnia "[...]", nr "[...]" w przedmiocie likwidacji szkoły oddala skargi.

Uzasadnienie

J. K., P. K. i T. D., wywiedli do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w Olsztynie skargę m.in. uchwałę Rady Gminy z dnia "[...]" Nr "[...]" w sprawie likwidacji Szkoły Podstawowej w A. Skarga ta została poprzedzona przez skarżących wezwaniem organu do usunięcia naruszenia prawa stosownie do art. 101 ust. 1 ustawy z dnia 8 marca 1990 r. o samorządzie gminnym.

Uchwale tej zarzucono naruszenie: art. 59 ust. 1 ustawy o systemie oświaty poprzez podjęcie uchwały likwidacyjnej mimo braku zawiadomienia o zamiarze likwidacji szkoły wszystkich rodziców uczniów; art. 48 § 1 k.p.a. w zw. z art. 34 k.p.a. poprzez błędne zastosowanie instytucji kuratora dla osoby nieznanej z miejsca pobytu w kwestii zawiadomienia rodziców o zamiarze likwidacji szkoły. Podnosząc te zarzuty wniesiono o stwierdzenie nieważności wskazanej uchwały, wstrzymanie jej wykonania oraz zasądzenie od Gminy A na rzecz skarżących kosztów postępowania sądowego według norm przepisanych.

W uzasadnieniu skargi zakwestionowano zasadność i prawidłowość ustanowienia kuratora dla doręczeń dla rodziców dzieci, których adresu nie udało się ustalić. Zakwestionowana również osobę samego kuratora według autora skargi popadłą w sprawie w konflikt interesów. Według twierdzeń zawartych w skardze Rada Gminy A, będąca organem prowadzącym Szkołę Podstawową w A, błędnie przyjęła, iż w procedurze likwidacyjnej szkoły w trybie art. 59 u.s.o. zastosowanie znajduje instytucja kuratora przewidziana w k.p.a. Podkreślono, że zawiadomienie o zamiarze likwidacji jest dokonane skutecznie, jeśli dotarło do wszystkich osób lub organów, które powinny być poinformowane, najpóźniej w terminie, o którym mowa wart. 59 ust. 1 ustawy o systemie oświaty. Niedopełnienie tego obowiązku, może stanowić przesłankę stwierdzenia nieważności uchwały. Doręczenia zawiadomienia może być dokonane np. na zebraniu z rodzicami, za pośrednictwem urzędnika gminy lub pocztą. Wybranie drogi pocztowej dokonania doręczenia nie może zostać uproszczone do wysłania pisma na adres domowy rodziców. Doręczanie tak istotnej kwestii winno nastąpić każdemu z rodziców, przepis zaś art. 9 ust. 1 ustawy o systemie oświaty nie zawiera wyłączeń od zawiadomienia, więc organ winien zawiadomić wszystkich uprawnionych.

close POTRZEBUJESZ POMOCY?
Konsultanci pracują od poniedziałku do piątku w godzinach 8:00 - 17:00