Wyszukaj po identyfikatorze keyboard_arrow_down
Wyszukiwanie po identyfikatorze Zamknij close
ZAMKNIJ close
account_circle Jesteś zalogowany jako:
ZAMKNIJ close
Powiadomienia
keyboard_arrow_up keyboard_arrow_down znajdź
removeA addA insert_drive_fileWEksportuj printDrukuj assignment add Do schowka
insert_drive_file

Orzeczenie

Wyrok WSA w Gdańsku z dnia 6 listopada 2013 r., sygn. II SA/Gd 544/13

 

Wojewódzki Sąd Administracyjny w Gdańsku w składzie następującym: Przewodniczący Sędzia WSA Jolanta Górska, Sędziowie Sędzia WSA Mariola Jaroszewska (spr.), Sędzia WSA Katarzyna Krzysztofowicz, Protokolant Starszy Sekretarz Sądowy Diana Wojtowicz, po rozpoznaniu w dniu 6 listopada 2013 r. w Gdańsku na rozprawie sprawy ze skargi A w G. na decyzję Samorządowego Kolegium Odwoławczego z dnia 20 maja 2013 r., nr [...] w przedmiocie zezwolenia na usunięcie drzew oddala skargę.

Uzasadnienie

Decyzją z dnia 20 września 2012 r. Wójt Gminy, działając na podstawie art. 83 ust. 1 i 2a oraz art. 86 ust. 1 pkt 5 ustawy z dnia 16 kwietnia 2004 r. o ochronie przyrody (Dz. U. z 2009 r., nr 151, poz. 1220 ze zm.), zezwolił A w G. na usunięcie 31 drzew z gatunku lipa drobnolistna, jesion wyniosły i klon zwyczajny, rosnących w pasach drogowych dróg wojewódzkich nr [...],[...] i [...], ustalając termin wycięcia drzew od 15 października 2012 r. do 31 października 2012 r. oraz zwalniając wnioskodawcę z opłaty za ich usunięcie. Jednocześnie Wójt Gminy nałożył na wnioskodawcę obowiązki: uporządkowania terenu w miejscu wykonania cięć, wykonania nasadzeń zastępczych drzew w liczbie co najmniej 31 sztuk oraz zobowiązał A w G. do przedłożenia Regionalnemu Dyrektorowi Ochrony Środowiska i Wójtowi Gminy, w terminie do 31 stycznia 2013 r., informacji o zakresie wykorzystania zezwolenia na prace wskazane w decyzji

Jak ustalił organ pierwszej instancji decyzję wydano w wyniku rozpatrzenia wniosku A w G., który wpłynął do wójta w dniu 24 maja 2012 r. W wyniku oględzin nieruchomości, dokonanych w dniu 20 stycznia 2011 r., stwierdzono zły stan sanitarny drzew oraz ustalono, że stanowią one zagrożenie dla bezpieczeństwa ruchu drogowego. Wycinane drzewa są znacznych rozmiarów i stanowią istotny element krajobrazu. Z tego względu organ zobowiązał wnioskodawcę do wykonania nasadzeń zastępczych.

W odwołaniu do Samorządowego Kolegium Odwoławczego A w G. wniósł o uchylenie decyzji Wójta Gminy w zakresie nałożenia obowiązków: uporządkowania terenu w miejscu wycinki, wykonania nasadzeń zastępczych drzew w liczbie co najmniej 31 sztuk oraz przedłożenia w terminie do 31 października 2012 r. Regionalnemu Dyrektorowi Ochrony Środowiska i Wójtowi Gminy informacji o zakresie wykorzystania zezwolenia na prace wskazane w decyzji (punkty: 7, 8 i 9 sentencji decyzji). Nałożenie obowiązku uporządkowania terenu w miejscu wycinki pozbawione jest podstawy prawnej, gdyż na A obowiązek taki ciąży z mocy ustawy. Podobnie bezpodstawny jest obowiązek złożenia Regionalnemu Dyrektorowi Ochrony Środowiska informacji o zakresie wykorzystania zezwolenia na prace. Zgodnie bowiem z przepisami ustawy o ochronie przyrody A jest obowiązany przedstawić temu organowi sprawozdania z wykorzystania zezwolenia na zniszczenie okazów i siedlisk Porostów objętych ochrona gatunkową, znajdujących się na wycinanych drzewach. Pozbawione podstawy prawnej i bezcelowe jest również powiadamianie Wójta o wykorzystaniu zezwolenia na wycinkę. Bezcelowy jest też obowiązek nasadzenia nowych drzew, gdyż wycinka spowodowana jest zagrożeniem dla ruchu drogowego stwarzanym przez drzewa. Ponadto w okolicy nie brakuje zieleni.

close POTRZEBUJESZ POMOCY?
Konsultanci pracują od poniedziałku do piątku w godzinach 8:00 - 17:00