Wyszukaj po identyfikatorze keyboard_arrow_down
Wyszukiwanie po identyfikatorze Zamknij close
ZAMKNIJ close
account_circle Jesteś zalogowany jako:
ZAMKNIJ close
Powiadomienia
keyboard_arrow_up keyboard_arrow_down znajdź
removeA addA insert_drive_fileWEksportuj printDrukuj assignment add Do schowka
insert_drive_file

Orzeczenie

Wyrok WSA w Szczecinie z dnia 17 października 2013 r., sygn. II SA/Sz 662/13

 

Wojewódzki Sąd Administracyjny w Szczecinie w składzie następującym: Przewodniczący Sędzia WSA Maria Mysiak, Sędziowie Sędzia NSA Danuta Strzelecka-Kuligowska (spr.),, Sędzia NSA Iwona Tomaszewska, Protokolant starszy sekretarz sądowy Aneta Kukla, po rozpoznaniu w Wydziale II na rozprawie w dniu 17 października 2013 r. sprawy ze skargi Z. C. na decyzję Wojewódzkiego Inspektora Nadzoru Budowlanego z dnia [...] nr [...] w przedmiocie nakazu rozbiórki oddala skargę.

Uzasadnienie

Decyzją z dnia [...], wydaną na podstawie art. 48 ust. 1 w związku z art. 48 ust. 4 ustawy z dnia 7 lipca 1994 r. - Prawo budowlane (Dz. U. z 2010 r., Nr 243, poz. 1623 z późn. zm.) oraz art. 104 ustawy z dnia 14 czerwca 1960 r. - Kodeks postępowania administracyjnego (Dz. U. z 2000 r. Nr 98, poz. 1071 z późn. zm. - dalej jako k.p.a.) w przedmiocie samowolnej budowy obiektu o wymiarach [...] i powierzchni zabudowy [...] zlokalizowanego na działce nr [...], Inspektor Nadzoru Budowlanego nakazał Z.C. rozbiórkę w/w obiektu jako wykonanego bez wymaganego pozwolenia na budowę.

W uzasadnieniu decyzji organ stwierdził, iż inwestor - Z. C. dokonując zgłoszenia do Starostwa robót budowlanych nie wymagających pozwolenia na budowę, obejmującego budowę budynków gospodarczych parterowych o konstrukcji drewnianej, z dachem jednospadowym pokrytym blachą falistą, wymiary budynków [...] i budynek [...], położonych na działce [...] zgłoszonych jako budynki wolnostojące na posadzkach betonowych przekroczył zakres uprawnień wynikających z art. 29 ust. 1 pkt 2 Prawa budowlanego, w którym ustawodawca zwolnił z obowiązku uzyskania pozwolenia na budowę m.in. tylko wolnostojące parterowe budynki gospodarcze. Organ wskazał, iż zgodnie z definicją budynku gospodarczego zawartą w § 8 rozporządzenia Ministra Infrastruktury z dnia 12 kwietnia 2010 r., w sprawie warunków technicznych jakimi powinny odpowiadać budynki i ich usytuowanie (Dz. U. Nr 75, poz. 690 z późn. zm.) przez budynek gospodarczy należy rozumieć budynek przeznaczony do niezawodowego wykonywania prac warsztatowych oraz do przechowywania materiałów, narzędzi, sprzętu i płodów rolnych służących mieszkańcom budynku mieszkalnego, budynku zamieszkania zbiorowego, budynku rekreacji indywidualnej, a także ich otoczenia, a w zabudowie zagrodowej przeznaczony również do przechowywania środków produkcji rolnej i sprzętu oraz płodów rolnych. Tymczasem zdaniem organu przedmiotowe budynki gospodarcze nie spełniają przesłanek wskazanych w w/w rozporządzeniu, bowiem zostały usytuowane na terenie, na którym inwestor prowadzi działalność gospodarczą w zakresie przeróbki drewna.

close POTRZEBUJESZ POMOCY?
Konsultanci pracują od poniedziałku do piątku w godzinach 8:00 - 17:00