Wyszukaj po identyfikatorze keyboard_arrow_down
Wyszukiwanie po identyfikatorze Zamknij close
ZAMKNIJ close
account_circle Jesteś zalogowany jako:
ZAMKNIJ close
Powiadomienia
keyboard_arrow_up keyboard_arrow_down znajdź
removeA addA insert_drive_fileWEksportuj printDrukuj assignment add Do schowka
insert_drive_file

Orzeczenie

Wyrok WSA w Łodzi z dnia 25 września 2013 r., sygn. III SA/Łd 206/13

 

Dnia 25 września 2013 roku Wojewódzki Sąd Administracyjny w Łodzi - Wydział III w składzie następującym: Przewodniczący Sędzia WSA Krzysztof Szczygielski, Sędziowie Sędzia WSA Monika Krzyżaniak (spr.), Sędzia WSA Małgorzata Łuczyńska, , Protokolant Specjalista Aneta Brzezińska, po rozpoznaniu na rozprawie w dniu 25 września 2013 roku sprawy ze skargi Prokuratora Rejonowego w Brzezinach na uchwałę Rady Miejskiej w Koluszkach z dnia 29 czerwca 2009 r. nr XXXV/70/09 w przedmiocie ustalenia opłat za świadczenia publicznych przedszkoli samorządowych prowadzonych przez Gminę Koluszki 1. stwierdza nieważność zaskarżonej uchwały; 2. orzeka, że do czasu uprawomocnienia się wyroku zaskarżona uchwała nie podlega wykonaniu.

Uzasadnienie

Prokurator Rejonowy w Brzezinach wniósł do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w Łodzi skargę na uchwałę nr XXXV/70/09 Rady Miejskiej w Koluszkach z dnia 29 czerwca 2009 r. w sprawie ustalenia opłat za świadczenia publicznych przedszkoli samorządowych prowadzonych przez Gminę Koluszki. Uchwale tej zarzucił istotne naruszenie prawa tj. art. 14 ust. 5 ustawy z dnia 7 września 1991 r. o systemie oświaty polegające na braku precyzyjnego wskazania w treści § 2 zaskarżonej uchwały rodzaju świadczeń, za które ustalono odpłatność oraz na ustaleniu w § 2 ww. uchwały odpłatności w formie opłaty stałej za jedną godzinę świadczenia w zakresie przekraczającym realizację podstawy programowej wychowania przedszkolnego w wysokości 10 % minimalnego wynagrodzenia za pracę ustalanego zgodnie przepisami ustawy z dnia 10 października 2002 r. o minimalnym wynagrodzeniu za pracę (Dz. U. z 2002 r. nr 200, poz.1697 ze zm.)

Wskazując na powyższe i powołując się na przepis art. 147 § 1 w zw. z art. 3 § 2 pkt 5 ustawy Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi, Prokurator wniósł o stwierdzenie nieważności zaskarżonej uchwały.

W uzasadnieniu skargi podniesiono, iż zaskarżona uchwała w § 2 wskazuje, w sposób bardzo ogólnikowy, zajęcia świadczone przez przedszkole publiczne w zakresie przekraczającym realizację podstawy programowej wychowania przedszkolnego a obejmującego koszty zajęć opiekuńczo-wychowawczych oraz dydaktycznych tj. gry i zabawy wspomagające rozwój umysłowy dziecka, gry i zabawy badawcze rozwijające zainteresowania otaczającym światem, zajęcia plastyczne i teatralne rozwijające uzdolnienia dzieci, gry i zabawy ruchowe wspomagające rozwój ruchowy dziecka, zabawy tematyczne wspomagające rozwój emocjonalny i społeczny dziecka. W ocenie wnoszącego skargę, brak jest w Uchwale wskazania rodzaju konkretnych świadczeń przekraczających podstawę programową, oferowaną przez przedszkole publiczne, a także, co konkretnie składa się na każde z tych świadczeń. Zdaniem Prokuratora nie został spełniony ciążący na organie uchwałodawczym obowiązek takiego oznaczenia zakresu oferowanych przez przedszkole usług, aby dały się te w sposób bezpośredni i jednoznaczny odróżnić od zajęć zdefiniowanych w podstawie programowej. Tym samym brak jest możliwości ustalenia, czy oferowane zajęcia są tego typu zajęciami, których koszt realizacji winien być poniesiony przez gminę jako organu prowadzącego przedszkole. Wnoszący skargę podkreślił, iż bezspornym jest możliwość ustalania przez Rady Gmin opłat za świadczenia w przedszkolach publicznych prowadzonych przez gminę. W zamian za opłatę dokonaną w związku ze wskazanymi usługami, otrzymuje się świadczenie zwrotne o wartości kwoty uiszczonej tytułem opłaty. Opłata ta winna zatem dotyczyć konkretnych świadczeń, przekraczających poza minimum programowe. Istotną cechą takiej opłaty jest bowiem ekwiwalentność. Prokurator wskazał również, iż brak precyzyjnego określenia rodzaju świadczeń, które są odpłatne, ma decydujące znaczenie dla rodziców czy opiekunów dziecka przy wyborze poszczególnych świadczeń dodatkowych odpowiadających nie tylko potrzebom dziecka a także możliwościom finansowym rodziców czy opiekunów dziecka. Dodatkowo, Uchwała nie przewiduje możliwości rezygnacji przez rodziców czy opiekunów prawnych dziecka ze świadczeń oferowanych w czasie przekraczającym podstawę programową.

close POTRZEBUJESZ POMOCY?
Konsultanci pracują od poniedziałku do piątku w godzinach 8:00 - 17:00