Wyszukaj po identyfikatorze keyboard_arrow_down
Wyszukiwanie po identyfikatorze Zamknij close
ZAMKNIJ close
account_circle Jesteś zalogowany jako:
ZAMKNIJ close
Powiadomienia
keyboard_arrow_up keyboard_arrow_down znajdź
removeA addA insert_drive_fileWEksportuj printDrukuj assignment add Do schowka
insert_drive_file

Orzeczenie

Wyrok WSA w Łodzi z dnia 25 września 2013 r., sygn. III SA/Łd 825/13

 

Dnia 25 września 2013 roku Wojewódzki Sąd Administracyjny w Łodzi - Wydział III w składzie następującym: Przewodniczący Sędzia WSA Krzysztof Szczygielski, Sędziowie Sędzia WSA Monika Krzyżaniak (spr.), Sędzia WSA Małgorzata Łuczyńska, , Protokolant Specjalista Aneta Brzezińska, po rozpoznaniu na rozprawie w dniu 25 września 2013 roku sprawy ze skargi Prokuratora Rejonowego w Brzezinach na uchwałę Rady Gminy Jeżów z dnia 30 czerwca 2011 r. nr IX/75/2011 w przedmiocie zmiany uchwały nr XLIV/242/10 z dnia 23 marca 2010 roku w sprawie opłat za świadczenia przedszkola prowadzonego przez Gminę Jeżów 1. stwierdza nieważność zaskarżonej uchwały; 2. orzeka, że do czasu uprawomocnienia się wyroku zaskarżona uchwała nie podlega wykonaniu.

Uzasadnienie

Prokurator Rejonowy w Brzezinach, działając na podstawie art. 8, art. 50 § 1, art. 52 § 1, art. 53 § 3 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002 r. Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi (t. j. Dz. U z 2012 r., poz. 270 ze zm.), wniósł do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w Łodzi skargę na uchwałę Rady Gminy Jeżów nr IX/75/2011 z dnia 30 czerwca 2011 r. w sprawie zmiany uchwały nr XLIV/242/10 z dnia 23 marca 2010 r. w sprawie opłat za świadczenia przedszkola prowadzonego przez Gminę Jeżów. Uchwale tej zarzucił istotne naruszenie prawa tj. art. 14 ust. 5 ustawy z dnia 7 września 1991 r. o systemie oświaty polegające na ustaleniu w § 1 pkt 1) zaskarżonej uchwały odpłatności w formie opłaty stałej za jedną godzinę sprawowania opieki nad dzieckiem w przedszkolu przyjmując jej wysokość 0,12% (w zaokrągleniu do pełnych dziesiątek groszy tj. kwoty włącznie do 0,04 gr zaokrągla się w dół do pełnej dziesiątki, zaś kwoty od 0,05 gr zaokrągla się w górę do pełnej dziesiątki) minimalnego wynagrodzenia ogłaszanego przez Ministra Pracy i Polityki Społecznej

W ocenie skarżącego, przyjęty w zaskarżonej uchwale zapis dotyczący zaokrąglenia do pełnych dziesiątek groszy przekracza upoważnienie ustawowe, albowiem Rada Gminny wydając uchwałę jest upoważniona jedynie do ustalenia wysokości opłaty, nie zaś do wprowadzenia szczegółowych ustaleń dotyczących zasad pobierania opłat. Ustawa o systemie oświaty nie przewiduje możliwości kształtowania opłaty poprzez zaokrąglanie jej do pełnej kwoty. Prokurator podkreślił, iż wspomniana uchwała jest aktem prawa miejscowego tzn. posiada cechę ogólności - generalności i abstrakcyjności. Adresowana jest do wszystkich mieszkańców gminy Jeżów, których dzieci objęte są wychowaniem przedszkolnym. Jest aktem generalnym, bo obowiązywać będzie nie tylko przedszkola istniejące w gminie w dacie jej wydania, lecz jej moc obowiązująca będzie rozciągać się na przedszkola nowo powołane.

close POTRZEBUJESZ POMOCY?
Konsultanci pracują od poniedziałku do piątku w godzinach 8:00 - 17:00