Wyszukaj po identyfikatorze keyboard_arrow_down
Wyszukiwanie po identyfikatorze Zamknij close
ZAMKNIJ close
account_circle Jesteś zalogowany jako:
ZAMKNIJ close
Powiadomienia
keyboard_arrow_up keyboard_arrow_down znajdź
removeA addA insert_drive_fileWEksportuj printDrukuj assignment add Do schowka
insert_drive_file

Orzeczenie

Wyrok WSA w Lublinie z dnia 21 maja 2013 r., sygn. II SA/Lu 274/13

 

Wojewódzki Sąd Administracyjny w Lublinie w składzie następującym: Przewodniczący Sędzia WSA Bogusław Wiśniewski, Sędziowie Sędzia NSA Krystyna Sidor,, Sędzia NSA Maria Wieczorek-Zalewska (sprawozdawca), Protokolant Starszy referent Agata Jakimiuk, po rozpoznaniu w Wydziale II na rozprawie w dniu 21 maja 2013 r. sprawy ze skargi Prokuratora Rejonowego na uchwałę Rady Gminy z dnia [...] r. nr [...] w przedmiocie zmiany uchwały w sprawie określenia wysokości opłat za przyłączenie do wodociągu. stwierdza nieważność zaskarżonej uchwały

Uzasadnienie

W skardze do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w Lublinie z dnia 6 marca 2013r. Prokurator Prokuratury Rejonowej domagał się stwierdzenia nieważności uchwały Nr [...] Rady Gminy z dnia [...] w sprawie zmiany uchwały nr [...] Rady Gminy z dnia [...] roku w sprawie ustalenia zasad wykonywania nowych przyłączy wodociągowych i gazociągowych oraz określenia wysokości opłat za wykonanie przyłączy. Zdaniem skarżącego uchwala jest wadliwa z powodu braku podstawy prawnej, tymczasem nakładanie na obywateli jakichkolwiek obowiązków, w tym opłat, nie jest dopuszczalne bez wyraźnego upoważnienia ustawowego. Art. 84 Konstytucji Rzeczpospolitej Polskiej wskazuje jednoznacznie, że obywatel jest obowiązany do ponoszenia ciężarów i świadczeń publicznych przewidzianych wyłącznie ustawą. Natomiast opłaty przewidziane w § 1 zaskarżonej uchwały, uiszczenie których było warunkiem podłączenia danej nieruchomości do wymienionej sieci, mające charakter jednostronnie narzuconej daniny publicznej, nie znajdują prawnego umocowania w przepisach obowiązujących w dacie jej wydania. Podstawy takiej nie daje powołany w treści uchwały art. 18 ust. 1 ustawy z dnia 8 marca 1990 r. o samorządzie terytorialnym (tekst jedn. Dz. U. z 1996 r., Nr 13, poz. 74 ze zm.) oraz § 4 ust. 3 uchwały nr 60 Rady Ministrów z dnia 13 kwietnia 1984 r. w sprawie czynów społecznych oraz pomocy państwa w ich organizowaniu i realizacji. Pierwszy z wymienionych przepisów określa jedynie zadania gminy i kompetencje rady gminy, nie upoważnia jej natomiast do stanowienia aktów prawa miejscowego w celu realizacji tych zadań. Natomiast przepis uchwały Rady Ministrów nie należy do źródeł prawa powszechnie obowiązującego, jest aktem wewnętrznym, który dotyczy wyłącznie organów podległych Radzie Ministrów. Aktem o charakterze wewnętrznym nie można regulować praw i obowiązków obywateli. Nawet gdyby ten akt zawierał w swojej treści jakiekolwiek upoważnienie do wydania aktu prawa miejscowego określającego obowiązek uiszczenia opłaty przez obywateli, nie mógłby stanowić podstawy wydania takich aktów prawa miejscowego z uwagi na swój ograniczony zakres obowiązywania. Ponadto wskazana uchwała przestała obowiązywać z dniem 11 maja 1996 r. na mocy uchwały Nr 48 Rady Ministrów z dnia 10 kwietnia 1996 r. w sprawie uznania niektórych uchwał Rady Ministrów i jej organów za nieobowiązujące (M.P. z dnia 11 maja 1996 r.).

Zobacz także
close POTRZEBUJESZ POMOCY?
Konsultanci pracują od poniedziałku do piątku w godzinach 8:00 - 17:00