Wyrok WSA w Warszawie z dnia 31 stycznia 2013 r., sygn. VI SA/Wa 2034/12
Wojewódzki Sąd Administracyjny w Warszawie w składzie następującym: Przewodniczący Sędzia WSA Andrzej Czarnecki Sędziowie Sędzia WSA Ewa Frąckiewicz (spr.) Sędzia WSA Pamela Kuraś-Dębecka Protokolant st. sekr. sąd. Anna Błażejczyk po rozpoznaniu na rozprawie w dniu 31 stycznia 2013 r. sprawy ze skargi Gminy [...] na decyzję Ministra Środowiska z dnia [...] sierpnia 2012 r. nr [...] w przedmiocie umorzenia postępowania w zakresie określenia opłaty eksploatacyjnej oddala skargę
Uzasadnienie
Decyzją z dnia [...] sierpnia 2012 r. nr [...] Minister Środowiska na podstawie art. 138 § 1 pkt 1 k.p.a. w związku z art. 222 ustawy z dnia 9 czerwca 2011 r. - Prawo geologiczne i górnicze (Dz. U. Nr 163, poz. 981) - dalej także jako ustawa lub p.g.g., utrzymał w mocy decyzję z dnia [...] kwietnia 2012 r. o umorzeniu postępowania wydaną na podstawie art. 105 k.p.a. w związku z art. 222 p.g.g. w sprawie wszczęcia postępowania na wniosek Gminy [...] w celu określenia wysokości opłaty eksploatacyjnej z tytułu wydobycia przez [...] S.A. rudy miedzi ze złóż na terenie Gminy [...] za okres od początku 2006 r. do końca III kwartału 2011 r.
Decyzję wydano w następujących ustaleniach;
Gmina [...] wnioskiem z dnia [...] grudnia 2011 r. wystąpiła do Ministra Środowiska o wszczęcie postępowania administracyjnego w zakresie określenia wysokości opłaty eksploatacyjnej z tytułu wydobycia przez [...] S.A. rudy miedzi ze złóż na terenie Gminy [...], w okresie od początku 2006 r. do końca kwartału III 2011 r. W podstawie prawnej wniosków powołano się na art. 84 ust. 10a w związku z art. 84 ust. 10 ustawy z dnia 4 lutego 1994 r. Prawo geologiczne i górnicze (Dz. U. z 2005 r. Nr 228, poz. 1947 ze zm.) dalej także jako p.g.g. z 1994 r. oraz art. 61 § 1 k.p.a. Gmina wniosła o dopuszczenie do udziału w postępowaniu na prawach strony oraz o określenie prawidłowej wysokości zobowiązania, wraz z należnymi odsetkami za zwłokę.
Decyzją z dnia [...] kwietnia 2012 r. nr [...] Minister Środowiska umorzył postępowanie jako bezprzedmiotowe. W uzasadnieniu organ podniósł, że kluczowym problemem jest ustalenie, czy Gmina ma interes prawny w zakresie złożonego żądania. Minister wyjaśnił, że stwierdzenie interesu pranego sprowadza się do ustalenia związku o charakterze materialnoprawnym między obowiązującą normą prawa administracyjnego, a sytuacją prawną konkretnego podmiotu prawa, polegającą na tym, że akt stosowania tej normy może mieć wpływ na sytuacje prawną tego podmiotu w zakresie jego pozycji materialnoprawnej.