Wyszukaj po identyfikatorze keyboard_arrow_down
Wyszukiwanie po identyfikatorze Zamknij close
ZAMKNIJ close
account_circle Jesteś zalogowany jako:
ZAMKNIJ close
Powiadomienia
keyboard_arrow_up keyboard_arrow_down znajdź
removeA addA insert_drive_fileWEksportuj printDrukuj assignment add Do schowka
insert_drive_file

Orzeczenie

Wyrok WSA w Gliwicach z dnia 26 stycznia 2012 r., sygn. II SA/Gl 647/11

 

Wojewódzki Sąd Administracyjny w Gliwicach w składzie następującym: Przewodniczący Sędzia WSA Iwona Bogucka, Sędziowie Sędzia WSA Elżbieta Kaznowska (spr.), Sędzia WSA Włodzimierz Kubik, Protokolant starszy sekretarz sądowy Magdalena Dąbek, po rozpoznaniu na rozprawie w dniu 20 stycznia 2012 r. sprawy ze skargi "A" S.A. w W. na decyzję [...] Komendanta Wojewódzkiego Państwowej Straży Pożarnej w K. z dnia [...] r. nr [...] w przedmiocie ochrony przeciwpożarowej oddala skargę.

Uzasadnienie

Komendant Powiatowy Państwowej Straży Pożarnej w T. decyzją nr [...] z dnia [...] r., wydaną na postawie art. 26 ust. 1 pkt 1 i art. 27 ustawy z dnia 24 sierpnia 1991 r. o Państwowej Straży Pożarnej (t.jedn. Dz.U. z 2009 r. Nr 12, poz. 68 ze zm.), nakazał [...] S.A. w T. doprowadzić do stanu pełnej użyteczności pasy przeciwpożarowe oddzielające odcinek linii kolejowej nr [...] [...] - [...] przebiegający przez tereny leśne Nadleśnictwa [...], położone na terenie Powiatu [...], w terminie do [...]. W podstawie prawnej tej decyzji wskazał art. 4 ustawy z dnia 24 sierpnia 1991 r. o ochronie przeciwpożarowej (t.jedn. Dz.U z 2009, Nr 178, poz. 1380 ze zm.), § 38 ust. 2 rozporządzenia Ministra Spraw Wewnętrznych i Administracji z dnia 7 czerwca 2010 r. w sprawie ochrony przeciwpożarowej budynków, innych obiektów budowlanych i terenów (Dz.U. Nr 109 poz. 719) w związku z art. 17 ust. 1 pkt 1 i pkt 3 oraz art. 55 ustawy z dnia 28 marca 2003 r. o transporcie kolejowym (t. jedn. Dz.U. z 2007 r. Nr 16, poz. 94, ze zm.) oraz § 9 rozporządzenia Ministra Infrastruktury z dnia 7 sierpnia 2008 r. w sprawie wymagań w zakresie odległości i warunków dopuszczających usytuowanie drzew i krzewów, elementów ochrony akustycznej i wykonywania robót ziemnych w sąsiedztwie linii kolejowej, a także sposobu urządzania i utrzymywania zasłon odśnieżnych oraz pasów przeciwpożarowych (Dz.U. Nr 153, poz. 955). W uzasadnieniu wskazał, że obowiązki zostały nałożone w związku z uchybieniami, naruszającymi przepisy przeciwpożarowe, opisanymi w protokole ustaleń z czynności kontrolno - rozpoznawczych z dnia [...]r. Przeprowadzone w tym dniu wzdłuż linii kolejowej nr [...] przebiegającej przez tereny leśne Nadleśnictwa [...] czynności kontrolno - rozpoznawcze w zakresie kontroli przestrzegania przepisów przeciwpożarowych wykazały brak prawidłowego utrzymania pasa przeciwpożarowego - tzn. bruzdy pasa nie zostały poddane mineralizacji. Stwarza to poważne zagrożenie pożarowe dla kompleksów leśnych i może przyczynić się do powstania pożarów w związku z odbywającym się ruchem kolejowym. Źródłem zagrożenia pożarowego dla obszarów leśnych położonych wzdłuż szlaków kolejowych jest w szczególności proces hamowania pociągu, które odbywa się z wytwarzaniem snopów iskier, stanowiących rozżarzone cząstki stali, zaś analiza ogólnej liczby zdarzeń jakie mają miejsce wykazuje, że w kompleksach leśnych zlokalizowanych w obszarze działania Komendy Miejskiej Państwowej Straży Pożarnej w T. corocznie powstają pożary powodowane zablokowanymi hamulcami kolejowego taboru jezdnego - m.in. ostatni pożar z dnia [...]r. w obrębie torowiska linii nr [...] na odcinku [...] - [...]. Zgodnie z treścią § 38 ust. 2 powołanego rozporządzenia podmioty właściwe do wykonywania i utrzymywania pasów przeciwpożarowych wymieniono w ustawie z dnia 28 września 1991 r. o lasach (t. jedn. Dz.U. z 2005 r. Nr 45, poz. 435 ze zm.) i w ustawie z dnia 28 marca 2003 r. o transporcie kolejowym (t.jedn. Dz.U. z 2007, Nr 16, poz. 94 ze zm.), a rodzaje i sposoby wykonywania pasów przeciwpożarowych określają: rozporządzenie Ministra Środowiska z dnia 22 marca 2006 r. w sprawie szczegółowych zasad zabezpieczenia przeciwpożarowego lasów (Dz.U. Nr 58, poz.405 i Nr 82, poz.573) i rozporządzenie Ministra Infrastruktury z dnia 7 sierpnia 2008 r. w sprawie wymagań w zakresie odległości i warunków dopuszczających usytuowanie drzew i krzewów, elementów ochrony akustycznej i wykonywania robót ziemnych w sąsiedztwie linii kolejowej, a także sposobu urządzania i utrzymywania zasłon odśnieżnych oraz pasów przeciwpożarowych (Dz.U. nr 153, poz. 955). Zatem zgodnie z art. 17 ust. 1 pkt 1 i pkt 3 oraz art. 55 ustawy o transporcie kolejowym orzeczono jak w sentencji.

close POTRZEBUJESZ POMOCY?
Konsultanci pracują od poniedziałku do piątku w godzinach 8:00 - 17:00