Wyszukaj po identyfikatorze keyboard_arrow_down
Wyszukiwanie po identyfikatorze Zamknij close
ZAMKNIJ close
account_circle Jesteś zalogowany jako:
ZAMKNIJ close
Powiadomienia
keyboard_arrow_up keyboard_arrow_down znajdź
removeA addA insert_drive_fileWEksportuj printDrukuj assignment add Do schowka
insert_drive_file

Orzeczenie

Wyrok WSA w Łodzi z dnia 17 stycznia 2012 r., sygn. II SA/Łd 1263/11

 

Dnia 17 stycznia 2012 roku Wojewódzki Sąd Administracyjny w Łodzi - Wydział II w składzie następującym: Przewodniczący Sędzia WSA Jolanta Rosińska, Sędziowie Sędzia WSA Joanna Sekunda - Lenczewska, Sędzia NSA Grzegorz Szkudlarek (spr.), Protokolant Asystent sędziego Marcin Olejniczak, po rozpoznaniu na rozprawie w dniu 17 stycznia 2012 roku sprawy ze skargi A Spółki Akcyjnej Zakładu Linii Kolejowych w Ł. na decyzję [...] Komendanta Wojewódzkiego Państwowej Straży Pożarnej w Ł z dnia [...] nr [...] w przedmiocie nakazu wykonania pasów przeciwpożarowych oddala skargę.

Uzasadnienie

[...] Komendant Wojewódzki Państwowej Straży Pożarnej w Ł. decyzją z dnia [...] roku, Nr [...], po rozpoznaniu odwołania Dyrektora A. Spółki Akcyjnej w Ł., utrzymał w mocy decyzję Komendanta Powiatowego Państwowej Straży Pożarnej w Z. z dnia [...] roku, Nr [...].

Jak wynika z dokumentów załączonych do akt administracyjnych, organ I instancji decyzją z dnia [...] roku nakazał Dyrektorowi A. Spółka Akcyjna w Ł. wykonanie, w terminie do dnia 31 grudnia 2011 roku, pasów przeciwpożarowych wzdłuż linii kolejowej Nr [...] na terenie leśnictwa: Z. w kilometrażu 19,430 - 20,580 (strona prawa i lewa); K. 26,190 - 28,900 (strona lewa) i 26,180 - 29,370 (strona prawa); C. 30,000 - 30,300, 30,700 - 30,920, 31,370 - 32,050 (strona prawa) oraz wzdłuż linii kolejowej Nr [...] w Leśnictwie G. w kilometrażu 32,900 - 34,400 (strona lewa), 32,600 - 34,400 (strona prawa).

W odwołaniu od powyższej decyzji Dyrektor A. Spółki Akcyjnej w Ł. wskazał, iż zarządca infrastruktury kolejowej, jakim jest A. SA, miał obowiązek utrzymywania pasów przeciwpożarowych wzdłuż linii kolejowej na podstawie zapisu § 34 ust. 3 uchylonego rozporządzenia Ministra Spraw Wewnętrznych i Administracji z dnia 21 kwietnia 2006 roku w sprawie ochrony przeciwpożarowej budynków, innych obiektów budowlanych i terenów (Dz. U. Nr 80, poz. 563). Zapis ten został zakwestionowany przez Ministerstwo Infrastruktury oraz Rządowe Centrum Legislacji podczas uzgadniania obecnie obowiązującego rozporządzenia Ministra Spraw Wewnętrznych i Administracji z dnia 7 czerwca 2010 roku w sprawie ochrony przeciwpożarowej budynków, innych obiektów budowlanych i terenów (Dz. U. Nr 109, poz. 719) ponieważ określało podmioty zobowiązane do urządzania i utrzymywania pasów przeciwpożarowych co stanowiło przekroczenie delegacji ustawowej zawartej w ustawie o ochronie przeciwpożarowej. Natomiast obecne odniesienie się w § 38 ust. 2 rozporządzenia z 2010 roku do ustaw: o transporcie kolejowym, o lasach oraz o ochronie przeciwpożarowej jest informacją o regulacjach prawnych, które traktują o utrzymywaniu pasów przeciwpożarowych przy obiektach. Ponadto w odwołaniu strona podnosi, że w art. 55 ust. 1 ustawy z dnia 28 marca 2003 roku o transporcie kolejowym (Dz. U. z 2007 roku Nr 16, poz. 94 ze zm.) ustawodawca określa uprawnienie zarządcy infrastruktury do urządzania i utrzymywania pasów przeciwpożarowych, a użyte przez ustawodawcę określenie "ma prawo" bezspornie prowadzi do wniosku, że art. 55 ustawy nie nakłada na stronę odwołującą się obowiązku urządzania pasów przeciwpożarowych wzdłuż linii kolejowych.

close POTRZEBUJESZ POMOCY?
Konsultanci pracują od poniedziałku do piątku w godzinach 8:00 - 17:00