Wyrok WSA w Warszawie z dnia 10 listopada 2011 r., sygn. II SA/Wa 1424/11
Wojewódzki Sąd Administracyjny w Warszawie w składzie następującym: Przewodniczący: Sędzia WSA Andrzej Kołodziej Sędzia WSA Janusz Walawski Sędzia WSA Adam Lipiński (spr.) Protokolant Referent - stażysta Eliza Kusy po rozpoznaniu na rozprawie w dniu 10 listopada 2011 r. sprawy ze skargi M. K. na decyzję Szefa Służby Celnej z dnia [...] kwietnia 2011 r. nr [...] w przedmiocie zwolnienia ze Służby Celnej: - oddala skargę.
Uzasadnienie
Dyrektor Izby Celnej w B. wszczął z urzędu postępowanie w sprawie zwolnienia ze służby M. K. na podstawie art. 105 pkt 10 ustawy z dnia 27 sierpnia 2009 r. o Służbie Celnej (Dz. U. Nr 168, poz. 1323).
W piśmie z dnia 9 marca 2010 r. M. K. złożył wyjaśnienia dotyczące prowadzonego przeciwko niemu postępowania karnego oraz wniósł o zawieszenie wszczętego z urzędu postępowania w sprawie zwolnienia ze służby do czasu rozstrzygnięcia przez Trybunał Konstytucyjny zgodności z Konstytucją art. 45 ust. 2 pkt 11 ustawy o Straży Granicznej, gdyż rozstrzygnięcie to, zdaniem skarżącego, będzie miało bezpośredni wpływ na ocenę konstytucyjności przepisu art. 105 pkt 10 ustawy o Służbie Celnej. Ponadto domagał się przeprowadzenia dowodów z ocen okresowych, z zeznań wymienionych we wniosku świadków oraz z protokołów pokontrolnych z kontroli przeprowadzanych przez Wydział Kontroli Wewnętrznej Izby Celnej w P. na okoliczność ustalenia braku nieprawidłowości w wykonywaniu obowiązków służbowych w latach 2000-2002. W ocenie skarżącego powołane wyżej dowody potwierdzą, że oprócz formalnej przesłanki w postaci upływu 12 miesięcy od dnia zawieszenia w obowiązkach służbowych, brak jest jakichkolwiek merytorycznych podstaw do zwolnienia ze służby. Sam fakt przewlekania postępowania przygotowawczego prowadzonego pod nadzorem Prokuratury Apelacyjnej w L. nie może przesądzać o zasadności stawianych zarzutów. Skarżący wskazał, że decyzja o zawieszeniu w obowiązkach służbowych przewidywała okres zawieszenia do czasu prawomocnego zakończenia postępowania karnego, co do dnia dzisiejszego nie nastąpiło. W okresie od dnia wejścia w życie przepisu art. 26 ust. 13 poprzednio obowiązującej ustawy o Służbie Celnej do wszczęcia postępowania w sprawie zwolnienia ze służby nie zaistniała żadna dodatkowa okoliczność uzasadniająca zwolnienie ze służby, oprócz trwającego postępowania karnego. Skarżący zwrócił również uwagę, że zwolnienie ze służby spowodować może bardzo negatywne skutki socjalno - bytowe jego rodziny.