Wyszukaj po identyfikatorze keyboard_arrow_down
Wyszukiwanie po identyfikatorze Zamknij close
ZAMKNIJ close
account_circle Jesteś zalogowany jako:
ZAMKNIJ close
Powiadomienia
keyboard_arrow_up keyboard_arrow_down znajdź
removeA addA insert_drive_fileWEksportuj printDrukuj assignment add Do schowka
insert_drive_file

Orzeczenie

Wyrok WSA w Krakowie z dnia 8 listopada 2011 r., sygn. III SA/Kr 1354/10

 

Wojewódzki Sąd Administracyjny w Krakowie w składzie następującym: Przewodniczący Sędzia WSA Maria Zawadzka Sędziowie WSA Dorota Dąbek (spr.) WSA Halina Jakubiec Protokolant Honorata Kuźmicka-Wełna po rozpoznaniu na rozprawie w dniu 8 listopada 2011 r. sprawy ze skargi K. K. na § 6 ust. 2-5 i ust. 11 uchwały Rady Miasta A z dnia 19 grudnia 2007 r. nr [...] w przedmiocie zasad i trybu korzystania z samorządowych przedszkoli i oddziałów przedszkolnych w szkołach podstawowych prowadzonych przez Gminę Miejską A I. stwierdza nieważność § 6 ust. 2-5 i ust. 11 zaskarżonej uchwały, II. zasądza do Rady Miasta A na rzecz skarżącego kwotę 300 zł (trzysta złotych) tytułem zwrotu kosztów postępowania.

Uzasadnienie

wyroku WSA w Krakowie z dnia 8 listopada 2011r.

W dniu 19 grudnia 2007r. Rada Miasta A podjęła uchwałę Nr [...] w sprawie zasad i trybu korzystania z samorządowych przedszkoli i oddziałów przedszkolnych w szkołach podstawowych prowadzonych przez Gminę Miejską A. Uchwała ta została podjęta na podstawie art. 7 ust. 1 pkt 8 i art. 18 ust. 2 pkt 15 ustawy z dnia 8 marca 1990r. o samorządzie gminnym (Dz. U. z 2001r. nr 142, poz. 1591 z późn. zm.) w związku z art. 5a ust. 2 pkt 1 i art. 14 ust. 5 ustawy z dnia 7 września 1991r. o systemie oświaty (Dz. U. z 2004r. nr 256, poz. 2572 z późn. zm.).

Pismem z dnia 24 września 2010r. K. K. wezwał Radę Miasta A od usunięcia naruszenia prawa i unieważnienia § 6 w/w uchwały z dnia 19 grudnia 2007r. Nr [...]. K. K. wskazał, iż powyższa uchwała Rady Miasta A w sposób istotny narusza art. 14 ust. 5 ustawy z dnia 7 września 1991r. o systemie oświaty, poprzez ustalenie w § 6 opłaty stałej niezwiązanej z liczbą i charakterem dodatkowych zajęć, na które dziecko uczęszcza, a z wysokością minimalnego wynagrodzenia za pracę - określaną na podstawie odrębnych przepisów. K. K. stwierdził, iż przy braku kompetencji Rady Gminy do ustalania opłat stałych za korzystanie z tego rodzaju świadczeń, przedmiotowe opłaty stałe są nakładane na rodziców (opiekunów) niezależnie od faktu i czasu korzystania przez ich podopiecznych z konkretnych świadczeń wykraczających poza podstawy programowe, a faktycznie obciążających ich za każdy miesiąc, w którym dane dziecko będzie zapisane w przedszkolu czy oddziale przedszkolnym przez czas przekraczający 5 godzin. K. K. podkreślił, iż z treści tej uchwały wynika, że przewidziana w § 2 ust. 1 opłata naliczana jest nie za uczestnictwo w zajęciach opiekuńczo-wychowawczych wykraczających poza podstawy programowe, a za sam pobyt dzieci w przedszkolach czy oddziałach przedszkolnych w czasie przekraczającym 5 godzin i to w oderwaniu od rzeczywistych kosztów ponoszonych przez Gminę, gdyż naliczana jest wskaźnikiem średniego wynagrodzenia.

close POTRZEBUJESZ POMOCY?
Konsultanci pracują od poniedziałku do piątku w godzinach 8:00 - 17:00