Wyszukaj po identyfikatorze keyboard_arrow_down
Wyszukiwanie po identyfikatorze Zamknij close
ZAMKNIJ close
account_circle Jesteś zalogowany jako:
ZAMKNIJ close
Powiadomienia
keyboard_arrow_up keyboard_arrow_down znajdź
removeA addA insert_drive_fileWEksportuj printDrukuj assignment add Do schowka
insert_drive_file

Orzeczenie

Wyrok WSA w Bydgoszczy z dnia 6 padziernika 2011 r., sygn. II SA/Bd 966/11

 

Wojewódzki Sąd Administracyjny w Bydgoszczy w składzie następującym: Przewodniczący: Sędzia WSA Wojciech Jarzembski Sędziowie: Sędzia NSA Wiesław Czerwiński (spr.) Sędzia WSA Grzegorz Saniewski Protokolant Jakub Jagodziński po rozpoznaniu w Wydziale II na rozprawie w dniu 6 października 2011r. sprawy ze skargi Przedsiębiorstwa Usług Miejskich [...] Sp. z o.o. w [...] na uchwałę Rady Miejskiej [...] z dnia [...] maja 2011r. nr [...] w przedmiocie powierzenia spółce obowiązku utrzymania dróg oddala skargę.

Uzasadnienie

II SA/Bd 966/11

Uzasadnienie

Rada Miasta G. w dniu [...] maja 2011 r. podjęła uchwałę Nr [...] w sprawie powierzenia spółce Z. Sp. z o.o. w G. obowiązku wynikającego z zadań własnych gminy dotyczącego letniego i zimowego utrzymania dróg.

Uchwałę podjęto na mocy art. 7 ust. 1 pkt 2 i art. 9 ust. 1 ustawy z dnia 8 marca 1990 r. o samorządzie gminnym (Dz.U. z 2001 r., Nr 142, poz. 1591 ze zm.) oraz art. 2 i art. 4 ust. 1 pkt 1 ustawy z dnia 20 grudnia 1996 r. o gospodarce komunalnej (Dz. U. z 2011 r., Nr 45, poz. 236).

Na mocy § 1 uchwały, spółce komunalnej Z. Sp. z o.o. w G. powierzono obowiązki związane z letnim i zimowym utrzymaniem dróg na terenie gminy - miasta G., na wszystkich drogach publicznych. Do bezpośredniej realizacji zadania zobowiązana przystąpi po spełnieniu niezbędnych warunków formalnych i technicznych, z uwzględnieniem okresu obowiązywania wiążących gminę - miasto G. umów w przedmiocie letniego i zimowego utrzymania dróg. W związku z realizacją zadania własnego gminy określonego w § 1 uchwały zobowiązana uzyska od gminy- miasto G. rekompensatę kosztów. Szczegółowe zasady realizacji zadania zostaną określone w umowie wykonawczej. W uzasadnieniu uchwały podniesiono, że obowiązek właściwego utrzymania dróg należy do zadań własnych gminy. Zadania własne gminy są wykonywane przez ustanowione w tym celu jednostki organizacyjne albo, w drodze umowy z innymi podmiotami (art. 9 ustawy o samorządzie gminnym). Zgodnie z przepisami ustawy z dnia 20 grudnia o gospodarce komunalnej (Dz. U. z 1997 r., Nr 9, poz. 43 ze zm.) gospodarka komunalna może być prowadzona przez jednostki samorządu terytorialnego w szczególności w formach samorządowego zakładu budżetowego lub spółek prawa handlowego (art. 2 ustawy). Wyboru formy prowadzenia gospodarki dokonuje rada gminy. W wykonaniu tej kompetencji rada gminy jednostronnie nakładała na spółkę komunalną realizację zadania własnego gminy. Jest to akt władczy, który bezpośrednio powierza realizację, określonego zadania "podmiotowi wewnętrznemu". Spółka komunalna ma charakter podmiotu merytorycznego w przypadku gdy: - jednostka samorządu terytorialnego ma decydujący wpływ na decyzje podejmowane przez spółkę komunalną w zakresie prowadzonej przez nią działalności o charakterze użyteczności publicznej zleconej przez jednostkę samorządu terytorialnego- jednostka samorządu terytorialnego posiada 100% udziałów w spółce komunalnej i zachowuje ten udział przez cały okres trwania zobowiązania do świadczenia usług publicznych - usługi, zlecone przez jednostkę samorządu terytorialnego stanowią przedmiot działalności spółki komunalnej.

close POTRZEBUJESZ POMOCY?
Konsultanci pracują od poniedziałku do piątku w godzinach 8:00 - 17:00