Wyrok WSA w Opolu z dnia 12 maja 2011 r., sygn. II SA/Op 526/10
Wojewódzki Sąd Administracyjny w Opolu w składzie następującym: Przewodniczący Sędzia WSA Teresa Cisyk (spr.) Sędziowie Sędzia WSA Krzysztof Bogusz Sędzia WSA Ewa Janowska Protokolant Sekretarz sądowy Agnieszka Jurek po rozpoznaniu w Wydziale II na rozprawie w dniu 12 maja 2011 r. sprawy ze skargi S. H. na decyzję Samorządowego Kolegium Odwoławczego w Opolu z dnia [...], nr [...] w przedmiocie zasiłku okresowego oddala skargę.
Uzasadnienie
W dniu 16 października 2008 r. S. H. wystąpiła o przyznanie pomocy finansowej w formie zasiłku okresowego.
Działając z upoważnienia Burmistrza Nysy, decyzją z dnia [...], nr [...], Dyrektor Ośrodka Pomocy Społecznej w Nysie odmówił przyznania S. H. pomocy w formie zasiłku okresowego. Decyzja wydana została po ponownym rozpoznaniu sprawy, gdyż wydane wcześniej decyzje uchylone zostały przez organ odwoławczy. Podstawę prawną jej podjęcia stanowiły przepisy art. 2, art. 3, art. 8 ust. 1, ust. 3 i ust. 9, art. 11, art. 38 ustawy z dnia 12 marca 2004 r. o pomocy społecznej (Dz. U. z 2009 r. Nr 175, poz. 1362) - zwanej dalej ustawą. W uzasadnieniu, powołując się na treść art. 38 ustawy organ wskazał, że przyznanie wnioskowanego świadczenia warunkuje kryterium dochodowe ustalane według art. 8 ustawy. W odniesieniu do stanu faktycznego sprawy stwierdził, że dla rodziny wnioskodawczyni, kryterium to, na dzień złożenia wniosku wynosiło 1755 zł, albowiem strona podała, że prowadzi gospodarstwo domowe wspólnie z czwórką dzieci (5 x 351 zł = 1755 zł). Skoro jednak dnia 5 listopada 2009 r. oświadczyła, że prowadzi gospodarstwo domowe wraz z trójką dzieci (bez syna D.) i jednocześnie brak jest możliwości uzyskania od jej syna oświadczenia, że prowadzi on odrębne gospodarstwo domowe, według organu przyjąć należało, że w listopadzie 2009 r. kryterium to wynosi 1404 zł (4 x 351 zł = 1404 zł). Powołując się na oświadczenia wnioskodawczyni i jej męża - P. H. organ stwierdził, że mąż strony prowadzi odrębne gospodarstwo domowe pomimo, iż zameldowany jest na stałe pod adresem, stanowiącym miejsce zamieszkania wnioskodawczyni. Dalej organ podniósł, że z dniem 16 lipca 2009 r. wnioskodawczyni utraciła status osoby poszukującej pracy, a to na skutek niestawienia się w urzędzie pracy w wyznaczonym terminie. Na dochód strony składa się: zasiłek rodzinny na dzieci w kwocie 200 zł, dodatek z tytułu wychowywania dziecka w rodzinie wielodzietnej w kwocie 80 zł, dodatek mieszkaniowy w wysokości 190, 87 zł, alimenty w kwocie 80 zł oraz dochód z gospodarstwa rolnego w R. o powierzchni 6,7080 ha tj. 9,3987 ha przeliczeniowych, wyliczony w oparciu o art. 8 ust. 9 ustawy o pomocy społecznej, w wysokości 1945,53 zł. Odnosząc się do kwestii obliczenia dochodu z gospodarstwa rolnego, organ wyjaśnił, że ustawa o pomocy społecznej nie daje podstaw do wyłączenia z dochodu, dochodów z hektarów przeliczeniowych w przypadku wydzierżawienia gospodarstwa rolnego, ponieważ ustalenie dochodu następuje w taki sam sposób bez względu na to, czy ziemia uprawiana jest przez właściciela, czy też oddana w dzierżawę. Organ stwierdził, że skoro S. H. jest osobą zdrową, nie pracuje zawodowo, jej dzieci z uwagi na wiek nie wymagają już stałej opieki i pielęgnacji, a stanowiące jej własność gospodarstwo rolne jest położone około 6 km od miejscowości w której zamieszkuje, to nie ma przeszkód do prowadzenia tego gospodarstwa. Jak ustalono, S. H. nie złożyła w KRUS wniosku o przyznanie emerytury rolniczej. Organ wyjaśnił, że umowa dzierżawy gospodarstwa w R. na okres 10 lat zawarta została w celu nabycia prawa do emerytury i dotyczy 6,453 ha gospodarstwa. Natomiast jego zabudowana część, o powierzchni 0,2550 ha pozostała w użytkowaniu strony. W umowie nie określono kwoty za dzierżawę gospodarstwa. Następnie, organ stwierdził, że łączny dochód strony wynosi 2496,40 zł, a łączna kwota wydatków z tytułu opłat mieszkaniowych wynosiła 705,92 zł, na którą składają się opłaty za: gaz - 73,40 zł, energię elektryczną - 103,72 zł, czynsz - 369,90 zł i telefon - 158,90 zł. Nadto organ podał, że wnioskodawczyni w dniu 30 września 2009 r. nie wyraziła zgody na podpisanie kontraktu socjalnego, w którym jako cel określono wystąpienie przez nią o podwyższenie alimentów na trójkę uczących się dzieci. Powołując art. 11 ust. 2 i art. 4 ustawy organ podniósł, że brak współdziałania osoby lub rodziny z pracownikiem socjalnym w rozwiązywaniu trudnej sytuacji życiowej, jak i odmowa zawarcia kontraktu socjalnego, mogą stanowić podstawę do odmowy przyznania świadczenia. Wobec ustalenia, że mąż strony nabył w dniu 17 lipca 2008 r. samochód o wartości ok. 17000 zł - 27000 zł i jest właścicielem nieruchomości o powierzchni 17,2600 ha, położonej w obrębie miejscowości K., jako niezrozumiałe wskazał powody niewystąpienia przez stronę o podwyższenie alimentów, które od prawie 11 lat wynoszą 80 zł. Wyjaśnił, że pomoc społeczna służy do przezwyciężania trudnych sytuacji życiowych i materialnych osoby bądź rodziny, jednakże ubiegający się o pomoc społeczną zobowiązani są przede wszystkim do wykorzystywania własnych środków, możliwości i uprawnień, przed złożeniem wniosku, a pomoc społeczna udzielana jest po ich wyczerpaniu. Końcowo organ przedstawił możliwości finansowe Ośrodka Pomocy Społecznej w Nysie w zakresie zasiłków okresowych oraz podał liczbę podań o jego przyznanie złożonych w miesiącu październiku i listopadzie 2009 r., a także liczbę osób i rodzin korzystających z tej formy pomocy.