Wyszukaj po identyfikatorze keyboard_arrow_down
Wyszukiwanie po identyfikatorze Zamknij close
ZAMKNIJ close
account_circle Jesteś zalogowany jako:
ZAMKNIJ close
Powiadomienia
keyboard_arrow_up keyboard_arrow_down znajdź
removeA addA insert_drive_fileWEksportuj printDrukuj assignment add Do schowka
insert_drive_file

Orzeczenie

Wyrok WSA w Gliwicach z dnia 19 listopada 2010 r., sygn. II SA/Gl 426/10

 

Wojewódzki Sąd Administracyjny w Gliwicach w składzie następującym: Przewodniczący Sędzia NSA Bonifacy Bronkowski, Sędziowie Sędzia WSA Włodzimierz Kubik (spr.), Sędzia WSA Maria Taniewska-Banacka, Protokolant st. sekretarz sądowy Beata Bieroń, po rozpoznaniu na rozprawie w dniu 19 listopada 2010 r. sprawy ze skarg Wojewody [...] oraz Z.S. na uchwałę Rady Miejskiej w Z. z dnia [...] r. nr [...] w przedmiocie utrzymania czystości i porządku na terenie gminy 1) stwierdza nieważność § 1 pkt 1 zaskarżonej uchwały oraz § 2 załącznika nr 2 zaskarżonej uchwały, 2) zasądza od Gminy Z. na rzecz skarżącego Z. S. kwotę 557 (pięćset pięćdziesiąt siedem) złotych, tytułem zwrotu kosztów postępowania

Uzasadnienie

W dniu [...] roku Rada Miejska w Z. podjęła uchwałę nr XXXIX/560/09 w sprawie określenia wymagań, jakie powinni spełniać przedsiębiorcy ubiegający się o uzyskanie zezwolenia w zakresie odbierania odpadów komunalnych od właścicieli nieruchomości, opróżniania zbiorników bezodpływowych i transportu nieczystości ciekłych. W podstawie prawnej tej uchwały wskazany został art. 18 ust. 2 pkt 15 ustawy z dnia 8 marca 1990 r. o samorządzie gminnym ( DZ. U. z 2001 r. Nr 142, poz. 1591 ze zm. - dalej u.s.g.) w zw. z art. 7 ust. 3a ustawy z dnia 13 września 1996 r. o utrzymaniu czystości i porządku w gminach ( Dz. U. z 2005 r. Nr 236, poz. 2008 ze zm. - dalej ustawa o utrzymaniu czystości).

Wojewoda [...], działając jako organ nadzoru, złożył w trybie art. 93 ust. 1 u.s.g. skargę do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w Gliwicach domagając się stwierdzenia nieważności opisanej uchwały w częściach określonych w jej § 2 załącznika nr 1 oraz § 2 załącznika nr 2 uznając, że zamieszczone w nich zapisy są sprzeczne z art. 7 ust. 3a ustawy o utrzymaniu czystości. Uzasadniając skargę organ nadzoru wskazał, że przedmiotowa uchwała winna określać opis wyposażenia technicznego niezbędnego do realizacji zadań, a w przypadku zezwolenia na odbieranie odpadów komunalnych - również wynikające z wojewódzkiego planu gospodarki odpadami miejsca odzysku lub unieszkodliwiania odpadów komunalnych, do których odpady mają być przekazywane. Zatem winna ona określać wymagania, jakie powinien spełniać przedsiębiorca ubiegający się o zezwolenie na odbiór odpadów komunalnych czy o zezwolenie na opróżnianie zbiorników bezodpływowych i transport nieczystości ciekłych. Zakwestionowane zapisy zamieszczone w obu załącznikach do uchwały określają tymczasem obowiązki, które powinien spełnić przedsiębiorca po uzyskaniu zezwolenia na odbiór odpadów komunalnych, czy po uzyskaniu zezwolenia na opróżnianie zbiorników bezodpływowych i transport nieczystości ciekłych, czyli w trakcie realizacji tych zadań.

close POTRZEBUJESZ POMOCY?
Konsultanci pracują od poniedziałku do piątku w godzinach 8:00 - 17:00