Wyszukaj po identyfikatorze keyboard_arrow_down
Wyszukiwanie po identyfikatorze Zamknij close
ZAMKNIJ close
account_circle Jesteś zalogowany jako:
ZAMKNIJ close
Powiadomienia
keyboard_arrow_up keyboard_arrow_down znajdź
removeA addA insert_drive_fileWEksportuj printDrukuj assignment add Do schowka
insert_drive_file

Orzeczenie

Wyrok WSA w Lublinie z dnia 14 października 2010 r., sygn. II SA/Lu 637/10

 

Wojewódzki Sąd Administracyjny w Lublinie w składzie następującym: Przewodniczący Sędzia WSA Bogusław Wiśniewski (sprawozdawca), Sędziowie Sędzia NSA Krystyna Sidor, Sędzia NSA Maria Wieczorek - Zalewska, Protokolant Asystent sędziego Łucja Krasińska, po rozpoznaniu w Wydziale II na rozprawie w dniu 14 października 2010 r. sprawy ze skargi Rady Miasta na rozstrzygnięcie nadzorcze Wojewody z dnia [...], nr [...] w przedmiocie nieważności uchwały organu gminy w sprawie wymagań jakie powinien spełniać przedsiębiorca ubiegający się o uzyskanie zezwolenia na prowadzenie działalności w zakresie odbierania odpadów komunalnych, opróżniania zbiorników bezodpływowych i transportu nieczystości ciekłych oddala skargę

Uzasadnienie

Rozstrzygnięciem nadzorczym z dnia 30 lipca 2010r., nr NK.II.0911/242/10 Wojewoda Lubelski na podstawie art. 91 ust. 1 i 3 ustawy z dnia 8 marca 1990 r. o samorządzie gminnym (Dz. U. z 2001 r. Nr 142, poz. 1591, ze zm.) stwierdził nieważność uchwały Nr 1078/XLlII/2010 Rady Miasta Lublin z dnia 24 czerwca 2010 r. w sprawie wymagań jakie powinien spełniać przedsiębiorca ubiegający się o uzyskanie zezwolenia na prowadzenie działalności w zakresie odbierania odpadów komunalnych od właścicieli nieruchomości oraz opróżniania zbiorników bezodpływowych i transportu nieczystości ciekłych na terenie miasta Lublin.

Zdaniem Wojewody powyższa uchwała wbrew dyspozycji wynikającej art. 7 ust. 3a pkt.2 ustawy z dnia 13 września 1996 r. o utrzymaniu czystości i porządku w gminach (tekst jedn. Dz. U z 2005r. Nr 236, poz. 2008 ze zmianami) nie określiła miejsc odzysku lub unieszkodliwiania odpadów wynikających z Wojewódzkiego Planu Gospodarki Odpadami. Wprawdzie w § 5 uchwały podano, iż odebrane od właścicieli nieruchomości odpady komunalne należy przekazywać uprawnionym podmiotom prowadzącym działalność w zakresie unieszkodliwiania odpadów komunalnych, po uprzednim poddaniu ich procesom sortowania i odzysku w instalacjach, które powinny spełniać wymagania przepisów ochrony środowiska, a także być ujęte w wojewódzkim planie gospodarki odpadami oraz zapewniać sortowanie oraz odzysk lub unieszkodliwianie odpadów komunalnych, to jednak, aby w pełni zrealizować upoważnienie ustawowe Rada powinna dokładnie określić, do jakich miejsc przedsiębiorca, który uzyska zezwolenie na odbieranie odpadów komunalnych od właścicieli nieruchomości, będzie mógł je wywozić. W ocenie organu nadzoru, nie jest realizacją upoważnienia ograniczenie się przez Radę wyłącznie do wskazania, iż miejsca odzysku powinny być ujęte w Wojewódzkim Planie Gospodarki Odpadami. Według organu nadzoru niewyczerpanie zakresu przedmiotowego upoważnienia przekazanego przez ustawodawcę do uregulowania w drodze uchwały, skutkuje istotnym naruszeniem prawa.

close POTRZEBUJESZ POMOCY?
Konsultanci pracują od poniedziałku do piątku w godzinach 8:00 - 17:00