Wyszukaj po identyfikatorze keyboard_arrow_down
Wyszukiwanie po identyfikatorze Zamknij close
ZAMKNIJ close
account_circle Jesteś zalogowany jako:
ZAMKNIJ close
Powiadomienia
keyboard_arrow_up keyboard_arrow_down znajdź
removeA addA insert_drive_fileWEksportuj printDrukuj assignment add Do schowka
insert_drive_file

Orzeczenie

Wyrok WSA w Gliwicach z dnia 21 sierpnia 2015 r., sygn. II SA/Gl 461/15

Wojewódzki Sąd Administracyjny w Gliwicach w składzie następującym: Przewodniczący Sędzia NSA Łucja Franiczek, Sędziowie Sędzia WSA Grzegorz Dobrowolski (spr.), Sędzia WSA Maria Taniewska-Banacka, Protokolant specjalista Małgorzata Orman, po rozpoznaniu na rozprawie w dniu 21 sierpnia 2015 r. sprawy ze skargi Gminy M. na rozstrzygnięcie nadzorcze Wojewody [...] z dnia [...] r. nr [...] w przedmiocie utrzymania czystości i porządku na terenie gminy oddala skargę.

Uzasadnienie

Rada Gminy M. uchwałą z dnia [...] r. nr [...] określiła wymagania, jakie powinien spełniać przedsiębiorca ubiegający się o uzyskanie zezwolenia na prowadzenie działalności w zakresie ochrony przed bezdomnymi zwierzętami, prowadzenia schronisk dla bezdomnych zwierząt, a także grzebowisk i spalarni zwłok zwierzęcych i ich części. Podstawę prawną aktu stanowił art. 18 ust. 2 pkt 15, art. 40 ust. 1 ustawy z dnia 8 marca 1990 r. o samorządzie gminnym (tj.: Dz. U. z 2013 r. poz. 594 ze zm.), dalej zwaną "u.s.g." oraz art. 7 ust. 3 ustawy z dnia 13 września 1996 r. o utrzymaniu czystości i porządku w gminach (Dz. U. z 2013 r. poz. 1399 ze zm.), dalej zwaną "ustawa o utrzymaniu czystości."

Dnia [...] r. Wojewoda [...] wszczął postępowanie nadzorcze w sprawie stwierdzenia nieważności powołanej na wstępie uchwały w części, jako podjętej z rażącym naruszeniem przepisów prawa wobec przekroczenia przez organ stanowiący gminy przy zakwestionowanych przepisach uchwały delegacji ustawowej. W konsekwencji tego Wojewoda [...] rozstrzygnięciem nadzorczym z dnia [...] r., nr [...] stwierdził nieważność wyżej wymienionej uchwały w częściach określonych w § 1 ust. 3 załącznika nr 1 do uchwały w zakresie wyrazów: "przeszkoloną kadrą w zakresie postępowania ze zwierzętami i" oraz w zakresie wyrazów: "oraz posiadać możliwość udzielenia w razie potrzeby, pomocy lekarsko-weterynaryjnej", w § 1 ust. 5 i 7 załącznika nr 1 do uchwały, w § 1 ust. 2 i 3 załącznika nr 2 do uchwały, w § 1 ust. 4 lit. a załącznika nr 2 do uchwały w zakresie wyrazów "w szczególności posiadać decyzję Powiatowego Lekarza Weterynarii nadającą Weterynaryjny Numer Identyfikacyjny", w § 1 ust. 4 lit. b tiret drugi załącznika nr 2 do uchwały, w § 1 ust. 4 oraz ust. 8-10 załącznika nr 3 do uchwały - z powodu ich sprzeczności z art. 7 ust 3 ustawy o utrzymaniu czystości. W uzasadnieniu powyższego organ wskazał, że objęta rozstrzygnięciem nadzorczym uchwała stanowi akt prawa miejscowego w rozumieniu art. 40 ust. 1 u.s.g. Oznacza to, że postanowienia uchwały winny być formułowane na podstawie i w granicach upoważnienia ustawowego, a zatem muszą precyzyjnie realizować delegację ustawową i nie mogą przekraczać jej granic. Tym czasem zakwestionowane postanowienia uchwały wykraczają poza zakres przekazanego Radzie Gminy M. upoważnienia ustawowego z art. 7 ust. 3 ustawy o utrzymaniu czystości. Powołany przepis upoważnia jedynie organ stanowiący jednostki samorządu terytorialnego do określenia wymagań, jakie powinien spełniać przedsiębiorca ubiegający się o uzyskanie przedmiotowych zezwoleń. W oparciu o orzecznictwo sądów administracyjnych, organ podkreślił, że uchwała zawierać winna takie wymagania, spełnieniem których przedsiębiorca może się wykazać na etapie ubiegania się o zezwolenie. Regulacje uchwały natomiast, których nieważność stwierdzono, dotyczą czynności realizowanych przez przedsiębiorcę w trakcie prowadzenia działalności i nie są możliwe do zweryfikowania na etapie poprzedzającym wydanie zezwolenia. Zdaniem organu nadzoru nie sposób na etapie postępowania poprzedzającego wydanie decyzji w sprawie udzielenia zezwolenia na prowadzenie określonej działalności zweryfikować czy przedsiębiorca będzie dysponować przeszkoloną kadrą oraz bazą danych, umożliwiającą elektroniczną ewidencję świadczonych usług., a także czy w razie potrzeby zapewni pomoc lekarsko-weterynaryjną oraz odbiór zwłok zwierzęcych przez podmiot zajmujący się ich unieszkodliwianiem. W ocenie Wojewody [...] sporne regulacje uchwały nakładają na przedsiębiorcę konkretne obowiązki w zakresie sposobu prowadzenia działalności, ale już po uzyskaniu zezwolenia.

close POTRZEBUJESZ POMOCY?
Konsultanci pracują od poniedziałku do piątku w godzinach 8:00 - 17:00